Flashback bygger pepparkakshus!
2019-12-30, 19:13
Medlem
Retardation1337s avatar
Hejsan! Till jul gjorde jag en dessert som jag tror härstammar från Bohuslän, nämligen Äggost.
Jag har gjort den många gånger och har "ärvt" receptet.

Tänkte göra den nu igen till nyår, men den här gången skulle jag vilja få den färdiga produkten lite slätare då den kan upplevas som lite grynig/kornig.

Finns det någon som kan analysera nedanstående recept och komma med någon idé om hur man kan få den "slätare"?

Receptet är enl följande:
6 Ägg
4l Fet mjölk 3% fetth eller högre
1l Filmjölk
1tsk vaniljsocker
1tsk mjöl
Strösocker

Gör en slags redning på mjölet, vaniljsockret och en del av mjölken. Vispa ner äggen i "redningen".
Häll redningen, filmjölken och resterande del av mjölken i en stor kastrull.
Rör om i kastrullen under uppvärmning på låg värme.

Till slut skär sig "äggosten" från vätskan och bildar en slags ostmassa som flyter upp till ytan.
Ställ bort kastrullen från plattan och låt vila i 10 min.

Ta därefter en hålslev och sleva upp äggost-massan i en hålform i flera lager där man varvar äggost med strösocker tills formen är fylld.
Ställ in formen i kylskåpet över nattan eller minst ett par timmar, vänd formen upp och ner på en tallrik och låt äggosten lossna självmant från formen.

Servera med sylt, eventuellt vispgrädde.
Citera
2019-12-31, 01:58
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retardation1337
Hejsan! Till jul gjorde jag en dessert som jag tror härstammar från Bohuslän, nämligen Äggost.
Jag har gjort den många gånger och har "ärvt" receptet.

Tänkte göra den nu igen till nyår, men den här gången skulle jag vilja få den färdiga produkten lite slätare då den kan upplevas som lite grynig/kornig.

Finns det någon som kan analysera nedanstående recept och komma med någon idé om hur man kan få den "slätare"?

Receptet är enl följande:
6 Ägg
4l Fet mjölk 3% fetth eller högre
1l Filmjölk
1tsk vaniljsocker
1tsk mjöl
Strösocker

Gör en slags redning på mjölet, vaniljsockret och en del av mjölken. Vispa ner äggen i "redningen".
Häll redningen, filmjölken och resterande del av mjölken i en stor kastrull.
Rör om i kastrullen under uppvärmning på låg värme.

Till slut skär sig "äggosten" från vätskan och bildar en slags ostmassa som flyter upp till ytan.
Ställ bort kastrullen från plattan och låt vila i 10 min.

Ta därefter en hålslev och sleva upp äggost-massan i en hålform i flera lager där man varvar äggost med strösocker tills formen är fylld.
Ställ in formen i kylskåpet över nattan eller minst ett par timmar, vänd formen upp och ner på en tallrik och låt äggosten lossna självmant från formen.

Servera med sylt, eventuellt vispgrädde.

Kör med minst 8 ägg istället.
4 liter 3% mjölk.
Inget mjöl.
Ingen filmjölk.
Tre kapsyler 24% Perstorps ättika samtidigt som ägg o mjölk rörs ihop.
Värmeläge 4 (av 6) på en vanlig elspis.
Rör om kanske var 40:sekund så att det inte bränner i botten.
Häll i ett glas kallt vatten (2 dl) när det är klart efter någon halvtimma o ställ sedan kastrullen åt sidan i 10 min.
Mycket vanilj- o strösocker är gott men de renläriga kör utan socker.
Sockra endast mellan lagren när man lägger upp äggosten i formen.

Den dyraste björnbärsmarmeladen är gott till eller så tinade frysta björnbär. Kör man med hallonsylt o liknande så smakar det som ostkaka. Vispgrädde hör dock ostkakan till. Har för mig att i Bohuslän åt man sill till (den osötade) äggosten.

Här kan man köpa äggost-formen:
https://bagarenochkocken.se/baktillbehor/kakbakformar/handvik-aggostform/

Har prövat många olika varianter på recept men "mitt" ovan recept funkar utmärkt o så är det billigt också.
Citera
2020-01-22, 21:07
Medlem
Teleslingas avatar
Äts äggost i någon omfattning att tala om numera?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in