2019-12-29, 21:10
Medlem
Varför jagar man skogshare ? Detta är vår svenska ursprungliga hare, medan fältharen (tyskharen) är inplanterad i Sverige. Är det då inte klart bättre att klassa fältharen som invasiv art och på så vis hjälpa vår inhemska skogshare att öka i antal.
Det är ju det som jag betraktar som viltvård.
Citera
2019-12-29, 21:11
Medlem
Båda smakar gott.
Citera
2019-12-29, 21:16
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Varför jagar man skogshare ? Detta är vår svenska ursprungliga hare, medan fältharen (tyskharen) är inplanterad i Sverige. Är det då inte klart bättre att klassa fältharen som invasiv art och på så vis hjälpa vår inhemska skogshare att öka i antal.
Det är ju det som jag betraktar som viltvård.

I huvuddelen av Sverige finns det bara skogshare.
Tror gränsen går längs linjen Dalarna-södra Hälsingland, och då är det mycket kvar av riket.
Citera
2019-12-29, 21:16
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Förstår inte riktigt, skulle den invasiva fältharen göra något som förhindrar skogsharen från att föröka sig?
Harar för övrigt knullar utav bara helvete, de får tre kullar om året och en jävla massa ungar i varje kull. Det är ingen fara för deras fortlevnad.
Citera
2019-12-29, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Förstår inte riktigt, skulle den invasiva fältharen göra något som förhindrar skogsharen från att föröka sig?
Harar för övrigt knullar utav bara helvete, de får tre kullar om året och en jävla massa ungar i varje kull. Det är ingen fara för deras fortlevnad.
Jag ser mest bara fälthare här medan skogsharen är sällsynt. Och jag bor ju söder om Dalälven.
Citera
2019-12-29, 21:20
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Japp ingen fara på taket här. Varför jagar man ens? För att det ska vara så mycket balans som möjligt i naturen. Det är inga elaka ena som är ute efter just harar.
Citera
2019-12-29, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp ingen fara på taket här. Varför jagar man ens? För att det ska vara så mycket balans som möjligt i naturen. Det är inga elaka ena som är ute efter just harar.
Skogsharepopulationen är definitivt inte stor men det motsatta gäller för den invasiva fältharen.
Visa nu att ni förstår innebörden i ordet viltvård.
Citera
2019-12-29, 21:23
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Skogsharepopulationen är definitivt inte stor men det motsatta gäller för den invasiva fältharen.
Jag vet vad det handlar om, jag skjuter inte harar dock. Kalibern jag använder skulle inte lämna mycket kött kvar på dom. Om vi började skjuta av en massa fältharar så vet jag inte om du skulle få se fler skogsharar. Det är väl inte så att fälthararna hotar skogshararna på något vis?
Citera
2019-12-29, 21:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:

Har man inte redan gjort det? Viltvård handlar om att det ska vara balans.
Citera
2019-12-29, 21:25
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Finns en gammal studie som visar att skogsharehonorna hellre parar sig med fältharar då de har kraftigare höfter, vilket är ursexigt i harkretsar.
I Norrland med start i Hälsingland är det dock bra för hälsan att vara vit under vintern, och skogshararna klarar sig då bra.
Citera
2019-12-29, 21:26
Medlem
Citat:
Jag vet vad det handlar om, jag skjuter inte harar dock. Kalibern jag använder skulle inte lämna mycket kött kvar på dom. Om vi började skjuta av en massa fältharar så vet jag inte om du skulle få se fler skogsharar. Det är väl inte så att fälthararna hotar skogshararna på något vis?
Uppenbarligen, så har Naturvanvårdsverket, uppfattningen att skogsharens populationsstatus behöver studeras närmare.
Citera
2019-12-29, 21:27
Medlem
Conams avatar
Citat:
Jo lite så är fallet, fältharar är större och har lättare att tränga ut skogshare, runt Mälardalen är det sällsynt med skogshare för att inte säga väldigt sällsynt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in