2019-12-29, 17:29
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Solrosfrön innehåller en mängd nyttiga ämnen. Men jag har också hört att det kan innehålla tungmetaller. Hur den senaste forskningen ut? Kan man börja äta det regelbundet utan fara?
Citera
2019-12-29, 17:40
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Solrosfrön innehåller en mängd nyttiga ämnen. Men jag har också hört att det kan innehålla tungmetaller. Hur den senaste forskningen ut? Kan man börja äta det regelbundet utan fara?

Allt handlar om mängder. Ett par matskedar om dagen är lugnt. Att ha det som huvudföda är inte en bra idé däremot.
Citera
2019-12-29, 18:15
Medlem
Salafists avatar
Problemet för alla frön, nötter och baljväxter är aflatoxin som orsakar hundratusentals dödsfall världen runt varje år. Aflatoxin bildas genom Aspergillus-mögel, och det tillväxer under lagring. Som man lätt kan inse är ekologiskt odlade bulkvaror i detta sammanhang inget att föredra, snarare tvärtom. Som redan har nämnts är det i grunden frågan om kvantitet. Om man äter mängder av sådant för att substituera kött skulle jag säga att man ligger risigt (no pun intended) till.
Citera
2020-01-01, 14:19
Medlem
Nötter och fröer är egentligen skit för kroppen då de innehåller en helvetes massa gifter och antinutrienter. Ett fåtal djur kan bryta ned dessa och påverkas inte av det men vi gör det.

https://youtu.be/VzGKem6wp8s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in