Citat:
Ursprungligen postat av
hippili
Jag har inte sagt något. Det är ingen som är aggressiv det finns inga spöken och det finns förklaringar till det som folk tror är spökerier
Jag undrar om det finns några förklaringar till det du skriver ...
For, vad är det egentligen du menar ? Vet du ens själv vad det är du skriver ?
- "det finns förklaringar till det som folk tror är spökerier" ...
Ok, men menar du då att det finns folk som menar att det Inte finns några "förklaringar" då eller ?
För det måste du väl ändå mena, eftersom det är vad du skriver.
Men jag vet inte om jag har hört, eller löst, så särskilt många som hävdat att "det finns inga förklaringar till spökerier."
- "det finns inga spöken"
Du förstår väl ändå att du först måste ge en godtagbar Definition på vad åtminstone Du menar med "spöken" för att kunna slå fast att det inte finns några sådana.
För annars gör du det för lätt för dig själv.
Ingen vet ju vad det är du menar, och d¨kan du ju säga att du har rätt oavsett vad.
För ingen vet vad du menar.
Men, i ärlighetens namn så är du väl egentligen mest intreserad av att sitta här och skriva att det minsann inte finns några spöken.
Det är kanske det roligaste du vet. Eller så kanske du tror att du gör någon viktig samhällsnytta (de värsta inom den kategorin).
För du förklarar ju aldrig vad det är du menar.
Du argumenterar inte för din sak.
Du besvarar aldrig några av de påståenden andra skrivit.
Vet du inte att Flashback är ett forum för Debatt och Diskussion ???
Det betyder att man allt får anstränga sig lite mer om man vill föra fram sin sak.
Det räcker alltså inte att bara skriva "det finns inga X, Y eller Z."
---
Själv vet jag inte vad "spöken" är för något.
Däremot vet jag att väldigt många människor (och djur) genom alla tider och på alla platser har vittnat om upplevelser de definierat som "spökerier."
Och då betyder det att man måste ta frågan på allvar.
Så länge det inte finns något godtagbart svar så är frågan fortfarande öppen, och attraherar uppenbarligen minst lika stor andel av populationen som alltid annars.
Själv Roas jag av frågan, eftersom den rymmer så mycket. Särskilt mycket gillar jag relationen "människa - spöke". Dvs hur människor kan reagera ibland, när de ställs inför sådant som kan definieras som "spökerier."
Väldigt roligt och fascinerande är tex de fall då människor i större grupper reagerat i närmast blind panik. Som tex hur samtliga inneboende i något hus flyr hals över huvud och sen Vägrar att återvända.
Det har även hänt på arbetsplatser, och trots att fack och utomstående medlare blivit involverade - och hot i olika former framförts - så har de anställda Ändå vägrat återvända.
Dvs för mig är det mest det Mänskliga beteendet som fascinerar.
Ja, roar mig t.o.m.
Bortsett från mina mardrömmar såklart ... för de roades jag då verkligen inte av. En mer renodlad skräckupplevelse har jag aldrig haft någonsin annars i livet. Så det kan jag gärna vara utan hädanefter.