2019-12-29, 01:40
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Varför är det ett bra erbjudande när företag som Mio, och andra, säljer "utvalda" varor för halva priset?
Utvalda låter som att det är de bästa utvalda varorna i sortimentet. Bara för att vi konsumenter skall tro att det är särskilt bra varor. I själva verket har Mio valt ut de varor dom vill bli av med. Lurendrejeri tycker jag. Hur ser ni på saken?

Jag ser det som så att det som de rear ut med 50% rabatt är sånt de inte får sålt annars, gissningsvis varor som stått länge i butiken och som de måste bli av med för att få plats med någon ny kollektion.

Något som säljer bra till fullt pris behöver man inte rea ut.
Citera
2019-12-29, 04:37
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag ser det som så att det som de rear ut med 50% rabatt är sånt de inte får sålt annars, gissningsvis varor som stått länge i butiken och som de måste bli av med för att få plats med någon ny kollektion.
Dte kan även vara varor som tidigare sålts till så hög marginal så att man nu kan halvera priset och fortfarande tjäna bra på att sälja dem.
Citera
2019-12-29, 04:50
Medlem
LSdalmiaks avatar
Ni är ute och cyklar. Dom utvalda varorna är populära tidigare varor eller befintliga populära varor.

Jag vet. Jobbar på MIO.
Citera
2019-12-29, 05:29
Avstängd
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LSdalmiak
Ni är ute och cyklar. Dom utvalda varorna är populära tidigare varor eller befintliga populära varor.

Jag vet. Jobbar på MIO.
Varför sänka priset på varor som redan säljer?
De som inte säljer binder ju kapital och dem vill man väl bli av med.
Citera
2019-12-29, 06:35
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Varför sänka priset på varor som redan säljer?
De som inte säljer binder ju kapital och dem vill man väl bli av med.
Precis.
Om man nu rear ut varor som man säljer mycket av normalt så borde man ju utan problem kunna ha rea på allt. För det smäller ju betydligt högre att säga att man har rea på allt än att man har rea på utvalda varor.
Citera
2019-12-29, 06:43
Medlem
alesisdoss avatar
Köpte min soffa där för 6000kr, den var Rea. Ser ut som en design soffa & jätte bekväm.

Ikea har väldigt udda soffor och det kan vara kul att ha en fin soffa för en lite dyrare slant.
Citera
2019-12-29, 07:13
Medlem
Du är fel ute, samtliga utav möbelföretagen gör denna "luring".
Jysk, Mio, trademax, chilli m.m

Deras "rea" gäller året om, samma varor varenda gång - värdet är helt enkelt rea priset. Men när de skriver VÄRDE 5000KR!!! JUST NU 80% REA, KÖP SNABBT!!
Så tror folk att de får ett riktigt kap.

Bara att kolla på deras sidor.. "rea fram till söndag 21:00, skynda skynda!"
Sedan på måndag så börjar en ny rea med exakt samma varor, men rean har ett nytt namn.

Så helt enkelt : finns ingen riktig REA på dessa företag, samtliga saker de säljer är billigt polskt skit och det är därför det ofta saknas saker när man beställer något stort med många delar.

Samma skit på t.ex "Wish" som är så jäkla populärt bland folk nuförtiden, "värde 2000kr just nu 95% rabatt" för ett föremål som egentligen är värt 5kr.
Men det SÄLJER givetvis då folk är dumma.

Såklart inga konstigheter och jag hoppades alla förstod det men tydligen inte?!?
Senast redigerad av MrSvensson 2019-12-29 kl. 07:19.
Citera
2019-12-29, 07:26
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Deras "rea" gäller året om, samma varor varenda gång - värdet är helt enkelt rea priset. Men när de skriver VÄRDE 5000KR!!! JUST NU 80% REA, KÖP SNABBT!!

Sedan på måndag så börjar en ny rea med exakt samma varor, men rean har ett nytt namn.

Så helt enkelt : finns ingen riktig REA på dessa företag, samtliga saker de säljer är billigt polskt skit och det är därför det ofta saknas saker när man beställer något stort med många delar.

Samma skit på t.ex "Wish" som är så jäkla populärt bland folk nuförtiden, "värde 2000kr just nu 95% rabatt" för ett föremål som egentligen är värt 5kr.

Såklart inga konstigheter och jag hoppades alla förstod det men tydligen inte?!?

Så är garanterat fallet hos vissa butiker, men inte alla. Om man däremot befarar att så föreligger står det givetvis en fritt att anmäla skojeriet till KO.
Citera
2019-12-29, 07:31
Medlem
Citat:
Varför är det ett bra erbjudande när företag som Mio, och andra, säljer "utvalda" varor för halva priset?
Utvalda låter som att det är de bästa utvalda varorna i sortimentet. Bara för att vi konsumenter skall tro att det är särskilt bra varor. I själva verket har Mio valt ut de varor dom vill bli av med. Lurendrejeri tycker jag. Hur ser ni på saken?

De har nog köpt på sig ett stort lager av vissa varor och när perioden de tänker sälja varan går ut, då kan de i vissa fall sänka priset för att de ska säljas slut.

Utvald betyder nog för de flesta att den är vald bland ett antal andra.
Citera
2019-12-29, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson

Olagligt - anmäl. Varför tror du exempelvis netonnet säger "alltid låga priser" istället för alltid rea..
Citera
2019-12-29, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Så är garanterat fallet hos vissa butiker, men inte alla. Om man däremot befarar att så föreligger står det givetvis en fritt att anmäla skojeriet till KO.

Vilket företag gör inte detta?

Menar givetvis bland dem billiga företagen nu, självklart finns det företag som säljer riktiga kvalité produkter men nu pratar vi om lågpris företagen

Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Olagligt - anmäl. Varför tror du exempelvis netonnet säger "alltid låga priser" istället för alltid rea..

Tror ej olagligt.
Då hade företagen helt enkelt inte gjort det..

Netonnet är ett helt annat företag, du kan inte jämföra elektronik bland möbler på samma vis dock
Citera
2019-12-29, 07:59
Medlem
Snitt rabatten på dom stora reorna är 3% , Tv apparater är det störst chans att få bra pris på då det kommer nya modeller efter nyår ,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in