2019-12-28, 04:29
Medlem
Har haft besvärlig panikångest sen jag var 10-12år och är 35år. Jag har ett bra stabilt arbete och liv. Dock behöver jag ta 0.25-0.5mg Alprazolam/Xanor efter behov kanske 2-10ggr/mån . I vissa fall räcker det att veta att man har.
Min fråga är: Är det möjligt att få recept på Alprazolam/Xanor som fungerar? Har jag mer att förlora på att ställa frågan och hur ska jag lägga upp den? spela dum eller lägga upp allt?
Kommer de skriva missbrukare i journalen då? Ska jag söka någon särskild typ av läkare?

Jag vet att de kommer vilja ge antidep venlafaxin/mirtazapin och ge atarax vilket inte gör någonting. Ev. får jag sobril en gång per år vilket jag fått tidigare och det fungerar ju betydligt bättre än atarax men det blockerar inte panikångest helt vilket Xanor gör redan i mindre doser. Jag tar det för att inte sluta fungera liksom.
Citera
2019-12-28, 04:32
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kastat
Har haft besvärlig panikångest sen jag var 10-12år och är 35år. Jag har ett bra stabilt arbete och liv. Dock behöver jag ta 0.25-0.5mg Alprazolam/Xanor efter behov kanske 2-10ggr/mån . I vissa fall räcker det att veta att man har.
Min fråga är: Är det möjligt att få recept på Alprazolam/Xanor som fungerar? Har jag mer att förlora på att ställa frågan och hur ska jag lägga upp den? spela dum eller lägga upp allt?
Kommer de skriva missbrukare i journalen då? Ska jag söka någon särskild typ av läkare?

Jag vet att de kommer vilja ge antidep venlafaxin/mirtazapin och ge atarax vilket inte gör någonting. Ev. får jag sobril en gång per år vilket jag fått tidigare och det fungerar ju betydligt bättre än atarax men det blockerar inte panikångest helt vilket Xanor gör redan i mindre doser. Jag tar det för att inte sluta fungera liksom.

Prova teralen i flytande form. Inte beroendeframkallande=ingen drog
Citera
2019-12-28, 04:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Förstår inte frågan: Är det möjligt att få recept på Alprazolam/Xanor som fungerar?
Du har ju redan det?
Citera
2019-12-28, 06:50
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Förstår inte frågan: Är det möjligt att få recept på Alprazolam/Xanor som fungerar?
Du har ju redan det?
Ingenstans skriver ts att denne har recept på alprazolam, det rör sig troligtvis om olagligt inhandlade tabletter.

Att få recept på bensodiazepiner är svårt i Sverige, jag var med om ett allvarligt trauma för ett gäng år sedan(stod till och med om det i kvällspressen). Jag led och lider fortfarande av återkommande panikångest och får ändå inte recept på nåt annat än antidepp och antihistaminer.

Jag förstår att läkare inte vill dela ut benso som smågodis, både av etiska skäl och av rädsla för Socialstyrelsen som flåsar dem i nacken - det har dock gått för långt och i dagsläget skrivs det knappt ut ens i fall där det är uppenbart motiverat och nödvändigt.

Jag kommer få fortsätta köpa min medicin svart och till rövarpriser medans det finns folk som får skiten gratis, bara att gilla läget. Jag skulle aldrig klara av att gå igenom resan med antidepp och verkningslösa skitmediciner för att kanske få Sobril om två år om jag har tur.

Don't get your hopes up.

//Tripportreat
Citera
2019-12-28, 08:44
Medlem
Psykiatriker och KBT om du fortfarande behöver Alprazolam efter 25 år.
Citera
2019-12-28, 09:32
Medlem
Att säga rakt ut till läkaren att jag köper det olagligt, diskvalificerar det mig ifrån att få det på recept? Bättre att inte säga att jag vet att det fungerar eller att jag klarar av att hålla mig till lägre doser?

Finns det online-läkare som får skriva ut narkotikaklassade preparat?

Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Ingenstans skriver ts att denne har recept på alprazolam, det rör sig troligtvis om olagligt inhandlade tabletter.

Att få recept på bensodiazepiner är svårt i Sverige, jag var med om ett allvarligt trauma för ett gäng år sedan(stod till och med om det i kvällspressen). Jag led och lider fortfarande av återkommande panikångest och får ändå inte recept på nåt annat än antidepp och antihistaminer.

Jag förstår att läkare inte vill dela ut benso som smågodis, både av etiska skäl och av rädsla för Socialstyrelsen som flåsar dem i nacken - det har dock gått för långt och i dagsläget skrivs det knappt ut ens i fall där det är uppenbart motiverat och nödvändigt.

Jag kommer få fortsätta köpa min medicin svart och till rövarpriser medans det finns folk som får skiten gratis, bara att gilla läget. Jag skulle aldrig klara av att gå igenom resan med antidepp och verkningslösa skitmediciner för att kanske få Sobril om två år om jag har tur.

Don't get your hopes up.

//Tripportreat
Precis, saknar recept.
Det känns som enda som ges recept på bensodiazepiners i Sverige är missbrukare. Men det är vi ju nu då vi saknar recept och bör därmed få recept också?

Det skapar många andra problem utöver priser. Jag kan t ex inte resa utomlands eftersom jag inte kan ta med "medicinen" utomlands vilket skapar problem i arbete och privatliv.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du har ju redan det?
Nej, har inte recept.

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Prova teralen i flytande form. Inte beroendeframkallande=ingen drog
Har provat detta också, men som sömnmedel. Ger ju väldigt mycket trötthet.

Citat:
Ursprungligen postat av u99HSHH
Psykiatriker och KBT om du fortfarande behöver Alprazolam efter 25 år.
Har inte fått någon medicin i 25år. Går det ens få hjälp med KBT av psykiatriker i Sverige med mina bekymmer när jag vet mycket mer allvarligt sjuka som får vänta flera år på hjälp?
Har även haft insomningstabletter åtminstone 5år, Stilnoct och Imovane. Så behöver inte vara läkare för att se ångestproblematiken.
Senast redigerad av Kastat 2019-12-28 kl. 09:41.
Citera
2019-12-28, 09:59
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Att säga rakt ut till läkaren att jag köper det olagligt, diskvalificerar det mig ifrån att få det på recept? Bättre att inte säga att jag vet att det fungerar eller att jag klarar av att hålla mig till lägre doser?

Precis, saknar recept.
Det känns som enda som ges recept på bensodiazepiners i Sverige är missbrukare. Men det är vi ju nu då vi saknar recept och bör därmed få recept också?

Det skapar många andra problem utöver priser. Jag kan t ex inte resa utomlands eftersom jag inte kan ta med "medicinen" utomlands vilket skapar problem i arbete och privatliv.

Nej, har inte recept.

Har inte fått någon medicin i 25år. Går det ens få hjälp med KBT av psykiatriker i Sverige med mina bekymmer när jag vet mycket mer allvarligt sjuka som får vänta flera år på hjälp?
Har även haft insomningstabletter åtminstone 5år, Stilnoct och Imovane. Så behöver inte vara läkare för att se ångestproblematiken.

KBT gav mig livet tillbaka ,kolla om du har företagshälsovård de kanske kan remittera
Citera
2019-12-28, 09:59
Medlem
Säg till läkaren att du börjat ta supar med ren vodka då ingen allergimedicin hjälper. Då får läkaren välja om han vill bidra till alkoholism eller skriva ut riktig medicin
Citera
2019-12-28, 12:47
Medlem
Inget jag skulle be om. Chansen är stor att det råder om primärvård innan man remitteras till psykiatri och VC skriver verkligen inte ut. Inte ens Sobril, så Xanor kan du fetglömma. De skriver inte ens ut till långtidsmedicinerade bensopatienter som ej kommer i kontakt med sin läkare för receptförnyelse ”då det är narkotika”. Bara att bita i det sura äpplet och genomlida sin abstinens, alltså.

Privatpsykiater är de jag fått recept av (Sobril, Xanor, Iktorivil, Halcion samt z-analoger). Gäller dock att du är vårdad, seriös och inte ser ut som något trashank. Missbruk och knarkande ska du inte ta upp. Långt från alla privatister skriver ut.
Citera
2019-12-28, 12:53
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:

Precis, saknar recept.

Nej, har inte recept.

Att säga att du köper alprazolam olagligt kommer med största sannolikhet diskvalificera dig från att få det på recept, möjligtvis att du med en hel del tur kan få Sobril om du säger att du fått prova en tablett av en släkting när du haft panikångest - tyvärr är ju Sobril sockerpiller jämfört med alpra.

Att få recept på starka bensodiazepiner är som sagt en lång resa som kräver utredning, test av skitmediciner osv - den enda genvägen som finns är att ha turen att hitta en frikostig läkare men dessa är få. Det är inget du ska förlita dig på.

Att resa med tabletter ska inte vara så konstigt, det är inte deras högsta prio. Ha dem lösa i en burk med andra mediciner, exempelvis Omeprazol eller liknande. Det är dock tråkigt att behöva smussla och smuggla något man äter i medicinsk syfte men vad ska man göra...

//Tripportreat
Senast redigerad av Tripportreat 2019-12-28 kl. 12:58.
Citera
2019-12-28, 13:05
Medlem
Mattsson69s avatar
Ja det gör det. Jag käkar en två mg om dagen för att stilla min ångest så jag kan sköta mitt liv.

Men du har rätt som frågar, jag ansökte om förnyelse den 20de december och fick inte det förnyat förens 27de så räkna med abstinens ibland som kommer vilja få dig till att avsluta ditt liv.

Men så är det på min lilla vårdcentral, antingen stannar jag och får abstinens då och då eller så bytar jag vårdcentral och kanske förlorar den enda medicin som fungerar på mig. Livet är tufft för en benzotorsk.
Citera
2019-12-28, 13:07
Medlem
Kan du inte ha tex oxascand eller stesolid vid behov då? Även om det inte helt tar bort panikångesten så kanske det åtminstone gör det bättre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in