2019-12-27, 00:48
Medlem
Jag planerar att skriva en uppsats och har som tanke att analysera paragraf 7 undersökningar (liten rättspsykiatrisk undersökning) närmare. Nu undrar jag dock hur och om man kan få ta del av dessa undersökningar på ett lätt sätt. Är det bara att höra av sig till t.ex domstol/ socialstyrelsen och säga att man vill ta del av alla underökningar gjorda under ett visst år? Eller måste man ansöka separat för varje enskilt fall? Hoppas att någon här har koll på detta.
Citera
2019-12-27, 00:54
Medlem
Ganska säker på att det är sekretess på de där.
Citera
2019-12-27, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariamuffin
Jag planerar att skriva en uppsats och har som tanke att analysera paragraf 7 undersökningar (liten rättspsykiatrisk undersökning) närmare. Nu undrar jag dock hur och om man kan få ta del av dessa undersökningar på ett lätt sätt. Är det bara att höra av sig till t.ex domstol/ socialstyrelsen och säga att man vill ta del av alla underökningar gjorda under ett visst år? Eller måste man ansöka separat för varje enskilt fall? Hoppas att någon här har koll på detta.

Det enda du får veta som uppsatsskrivare om undersökningar är om de talat för att vilken typ av straff som är aktuellt. Antingen är man för sjuk för fängelse och då får blir man dömd till rättspsykiatrisk vård. Något mer kommer du inte att få reda på.
Citera
2019-12-27, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anthea
Det enda du får veta som uppsatsskrivare om undersökningar är om de talat för att vilken typ av straff som är aktuellt. Antingen är man för sjuk för fängelse och då får blir man dömd till rättspsykiatrisk vård. Något mer kommer du inte att få reda på.

Okej så man kommer inte kunna se tex, är det en man eller kvinna som underökningen gjorts på, etnicitet, ålder, sjukdom, och brottet hen är misstänkt för?
Citera
2019-12-27, 01:07
Medlem
Citat:
Okej så man kommer inte kunna se tex, är det en man eller kvinna som underökningen gjorts på, etnicitet, ålder, sjukdom, och brottet hen är misstänkt för?

Det kan du få se om för varje enskilt mål. Du får söka på varje enskilt namn. Det kan vara möjligt att socialstyrelsen har någon statistik du kan utgå ifrån.
Citera
2019-12-27, 01:13
Medlem
Citat:

Din frågeställning förefaller udda.

Ponera att någon gått till din psykiatriker och begärt din journal eller diagnos, tror du att de skulle få det?
Citera
2019-12-27, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Din frågeställning förefaller udda.

Ponera att någon gått till din psykiatriker och begärt din journal eller diagnos, tror du att de skulle få det?

Det är väl dock en liten annan sak. Offentlighetsprincipen gäller alla allmänna handlingar, t.ex alla dokument som domstolar tar del av under en pågående rättsprocess. Mina privata journaler hos läkaren är inte allmänna handlingar. Jag vill ju genom min frågeställning ta reda på ifall bedömningen för att bli dömd till vård ser annorlunda ut för olika individer även fast de lider av samma diagnos.
Citera
2019-12-27, 01:24
Medlem
Citat:
Det är väl dock en liten annan sak. Offentlighetsprincipen gäller alla allmänna handlingar, t.ex alla dokument som domstolar tar del av under en pågående rättsprocess. Mina privata journaler hos läkaren är inte allmänna handlingar. Jag vill ju genom min frågeställning ta reda på ifall bedömningen för att bli dömd till vård ser annorlunda ut för olika individer även fast de lider av samma diagnos.

Det enda du lär få reda på är om det blir vård eller fängelse.
Citera
2019-12-27, 02:27
Avstängd
dacks avatar
Den rättspsykiatriska undersökningen RPU blir hemlighetsstämplad i 70 år och det är bara den som blir undersökt som kan få ut kopior på utredningen via sin advokat är ju rätt strikta regler runt det hela då även brottsoffrens namn mm står i utredningen.

P-7 är ju bara en förberedande där det skall konstateras om det kan finnas en psykisk störning i så fall går det vidare till den stora sökningen som kan vara upp till en månad.
Citera
2019-12-27, 06:27
Medlem
Citat:

Har Socialstyrelsen något med sådana undersökningar att göra?

I ungefär 99 fall av 100 är rättspsykiatriska utredningar ej offentliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in