• 7
  • 8
2019-12-29, 20:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Trodde det stämdes av fyra gånger om året?

Stämmer, blandade ihop det med kapitalförsäkring som jag själv har, där räknas allt hela året.

Insättningen i isk genererar skatt men bara ca 1/4-del av summan jag först skrev, ca 200 kr i onödan blev det för att han inte väntade till efter nyår med insättningen.
Citera
2020-01-02, 00:04
Medlem
Jag vill invenstera 1000kr för att börja med.

Jag tänkte så här för att börja med.

500kr månadsspara i avanza global.
250kr månadsspara i avanza zero.

resten av 250kr vet jag inte än.

Det är små summor som sagt jag vill bara leka lite.

Gör jag helt fel nu eller? eller ska jag lägga hela 1000kr i en global fönd istället?
Citera
2020-01-02, 12:14
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harenstorkuk
Jag vill invenstera 1000kr för att börja med.

Jag tänkte så här för att börja med.

500kr månadsspara i avanza global.
250kr månadsspara i avanza zero.

resten av 250kr vet jag inte än.

Det är små summor som sagt jag vill bara leka lite.

Gör jag helt fel nu eller? eller ska jag lägga hela 1000kr i en global fönd istället?

Låter vettigt, du blir överexponerad emot Sveriges företag men det är inget fel med det och något som dom flesta svenskar antagligen är.

För sista 250kr kan jag rekommendera någon emerging market eller Asien fond. Det brukar vara populärt eftersom ”global” är väldigt tung i USA och inte så mycket där.
Citera
2020-01-05, 14:56
Medlem
vad betyder "fördelning 100%"?

Just nu har jag bara en global fond i avanza global. Jag satte in 250kr för att börja med och månadspsarar 250kr för att testa och se hur det går till.

Om jag lägger till zero och EM, och jag vill spara i framtiden 1500kr i månaden. Betyder det att jag ska typ lägga 60% av 1500 i global, 30% zero och 10% i EM? alltså mina 1500 kommer delas upp i procent? till dessa 3 fonder? Har jag uppfattat det rätt? Om jag har hur fördelar jag % i avanza så det delas rätt?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in