2020-01-01, 16:42
Medlem
Ta rygg på dom bästa investerarna/ investmentbolagen genom att köpa aktier och sen låt dom tjäna in pengarna.
Citera
2020-01-01, 17:56
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hero997
Det verkar gått rejäl inflation i begreppet rik. Miljonär är inte detsamma som rik, så vida vi inte pratar om några hundra miljoner.

Det är ingen idé att slava 9-17 och spara lite lön varje månad i syfte att bli ”rik”. Som buffert kan det vara bra, men vill man bli rik får man nog vidga sina vyer lite och börja planera sitt imperium.

Vilket bara säger något om nivån på tråden. Någon har ”lyckats” göra en bostadskarriär i en svensk håla, skramla ihop någon enstaka mille i uppblåst fastighetsvärde och känner sig som Warren Buffett när han bolmar second hand cigarr i källaren.

Saknar bara tipsen om att sno hem toapapper från dassen på Ica, och schampo på firmabetalda hotellrum.

Ska bli kul att höra hur rik man känner sig när kraschen kommer.
Citera
2020-01-01, 18:51
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
att bli rik är väldigt enkelt och något som är fullt möjligt för nästan alla.

det går helt enkelt ut på att du sparar en viss del av lönen varje månad.

efter ett antal år så är du rik.

ju tidigare du börjar, ju fortare rik blir du och ju rikare blir du.

Det där är ju inte rik
Det du beskriver är siffror på kontot medans ständigt leva som fattig.
Jag är ganska säker på att TS syftar på något helt annat
Citera
2020-01-01, 18:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Vilket bara säger något om nivån på tråden. Någon har ”lyckats” göra en bostadskarriär i en svensk håla, skramla ihop någon enstaka mille i uppblåst fastighetsvärde och känner sig som Warren Buffett när han bolmar second hand cigarr i källaren.

Saknar bara tipsen om att sno hem toapapper från dassen på Ica, och schampo på firmabetalda hotellrum.

Ska bli kul att höra hur rik man känner sig när kraschen kommer.

Det är komiskt ja, folk lever på bristningsgränsen med sina multimiljonlån, men tror samtidigt att de är rika; Deras hus/lägenhet är ju trots allt värd MILJONER!!!

Gå in på bostadsbubbeltråden och begrunda alla bolånetorskarna som maniskt påstår att det inte är någon bubbla, trots att det tar 60år att betala av lånen med en vanlig lön.

Vill man bli rik här i sverige så måste man antingen starta ett företag, eller flytta ut ur landet. Man tjänar för lite för att bli "rik".
Citera
2020-01-01, 18:58
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Spendera inte hela lönen, månadsspara och placera i fonder/aktier. Återinvestera eventuell utdelning.

Vänta tills önskad summa är uppnådd.

Finns kalkylatorer där du kan ställa in olika parametrar. Ett tips är rikatillsammans.

Idiotiska råd.
Alla som pratar om att spara för att uppnå en viss summa (en miljon?) på banken förespråkar att leva som en FATTIG för att bli på pappret ”rik”.
Jag är ganska säker på att den livsstilen snarare leder till snålhet och ett liv som mest liknar fattigdom.

Kanske borde förtydligas vad begreppet ”rik” egentligen innebär?
(Att ha en miljon på banken och samtidigt leva på snabbmakaroner är per definition INTE ”rik” btw)
Citera
2020-01-01, 19:07
Medlem
VitMan40Pluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Man blir definitivt inte rik genom att arbeta åt någon annan. Rik blir man om man lyckas driva igenom något eget, vara en framgångsrik investerare eller ha tur på lotto.
Att arbeta för någon annan och sälja sig som en hora och låta torsken göra vad de vill med dig kommer aldrig göra någon rik.
Bättre att driva sin egen korvkiosk än ett fast jobb.
Citera
2020-01-01, 19:40
Medlem
Exodus78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Idiotiska råd.
Alla som pratar om att spara för att uppnå en viss summa (en miljon?) på banken förespråkar att leva som en FATTIG för att bli på pappret ”rik”.
Jag är ganska säker på att den livsstilen snarare leder till snålhet och ett liv som mest liknar fattigdom.

(Att ha en miljon på banken och samtidigt leva på snabbmakaroner är per definition INTE ”rik” btw)

Håller med på samtliga punkter!

/E
Citera
2020-01-01, 20:00
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ditt patetiska personangrepp bekräftar bara att det är lågbegåvade som du som tror att man kan "bli rik" på att spara in på snus och krogbesök. Dessutom behöver du skaffa dig en lite bättre läsförståelse, postaren har tydligt skrivit att han tjänat miljoner på sina fantasier.

Citat:
Idiotiska råd.

Vad snackar ni om egentligen?

Jag sparar 250-300 000 kr/år och har sparat miljontals från vanligt lönearbete med en lön på 40-45000 kr/mån genom minskat onödiga utgifter och har massa knep som Rostighink belyser.
Detta har gjort att jag kunde köpa ett penthouse i Spanska solkusten som ger inkomster varje år, rolexklockor, motorbåtar, begagnade sportbilar jag drömt om att äga, dyra vapen och vapenskåp m m. Håller även på köpa en väldigt billig hyresfastighet utomlands som ger 10% cashflow.

Nästa mål är spara ihop kontantinsatsen till villa på nästan 1 mille som snart är klart och ytterligare en miljon som jag inte ska röra och bara köpa aktier för och jag har ens inte fyllt 35. vid 50 kommer jag vara dollarmiljonär och ekonomiskt oberoende utöver alla roliga kapitalvaror jag fixat som gör en del folk runt en väldigt avundsjuka. Blir riktigt nice

Rostighink verkar ha sparat mer i aktier än mig och lär dragit in ännu mer kapital so far men även jag har 6-7 siffriga belopp på svenska fastigheter genom åren.

Att ha en hög lön, minska nödvändiga utgifter så gott det går och spendera ibland på saker man verkligen tycker om som gärna håller värdet(och gärna går att hyra ut) och resten i aktier, fonder, starta företag är det man blir rik på, men det tar tid. Men under tiden har man det riktigt roligt, man mår verkligen bra av att prisjämföra och hitta den bästa dealen som ger mest värde för pengarna och försöka utmana sig själv spara mer pengar (Utan att snåla, jag har aldrig varit snål)

Eller så försöker man bli rik genom Låg iq/arbetarklass metoden: slösa iväg pengarna på lotterier och spel hela tiden och går back (medans spelbolaget blir storm rika)
Senast redigerad av slemhog 2020-01-01 kl. 20:20.
Citera
2020-01-01, 20:20
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djorou
Jag har tänkt börja investera i fonder 1 Januari dvs mitt nyårslöfte är att om 10 år bli miljonär. Det är helt klart möjligt. Kan du spara undan 10k/månaden på börsen så är det ju 120k/år. Dvs 120k x 10år = 1 200 000 kr. Så bara på 10 år kan du deklarera dig själv som miljonär.

Då har jag inte ens räknat med avkastningen och ränta-på-ränta effekten.

Det är ju ränteeffekten som är själva knorren. Ponera att börsen stiger 20% om året i 5 år.

1.2x1.2x1.2x.12.x.1.2 = 2.488. Sätter du in 100K/året så blir det 5 x 100 x 2.488 = 1.244 MSEK
Citera
2020-01-01, 20:36
Medlem
Du är 35 och blir dollarmiljonär om 15 år????!!!!!!! Och du har penthouse i Spanien, sportbilar och vapen. Planerar en villa med kontantinsats 1 mille = typ 6 miljoner i inköp och samtidigt köpa hyresfastighet.

Din lön är 45.000 och du sparar 300.000 per år.

Du snackar skit. Ovanstående hade gått med hög belåning men då sparar du inte 300k per år.

Hej då troll!

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Vad snackar ni om egentligen?

Jag sparar 250-300 000 kr/år och har sparat miljontals från vanligt lönearbete med en lön på 40-45000 kr/mån genom minskat onödiga utgifter och har massa knep som Rostighink belyser.
Detta har gjort att jag kunde köpa ett penthouse i Spanska solkusten som ger inkomster varje år, rolexklockor, motorbåtar, begagnade sportbilar jag drömt om att äga, dyra vapen och vapenskåp m m. Håller även på köpa en väldigt billig hyresfastighet utomlands som ger 10% cashflow.

Nästa mål är spara ihop kontantinsatsen till villa på nästan 1 mille som snart är klart och ytterligare en miljon som jag inte ska röra och bara köpa aktier för och jag har ens inte fyllt 35. vid 50 kommer jag vara dollarmiljonär och ekonomiskt oberoende utöver alla roliga kapitalvaror jag fixat som gör en del folk runt en väldigt avundsjuka. Blir riktigt nice

Rostighink verkar ha sparat mer i aktier än mig och lär dragit in ännu mer kapital so far men även jag har 6-7 siffriga belopp på svenska fastigheter genom åren.

Att ha en hög lön, minska nödvändiga utgifter så gott det går och spendera ibland på saker man verkligen tycker om som gärna håller värdet(och gärna går att hyra ut) och resten i aktier, fonder, starta företag är det man blir rik på, men det tar tid. Men under tiden har man det riktigt roligt, man mår verkligen bra av att prisjämföra och hitta den bästa dealen som ger mest värde för pengarna och försöka utmana sig själv spara mer pengar (Utan att snåla, jag har aldrig varit snål)

Eller så försöker man bli rik genom Låg iq/arbetarklass metoden: slösa iväg pengarna på lotterier och spel hela tiden och går back (medans spelbolaget blir storm rika)
Citera
2020-01-01, 20:49
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Du är 35 och blir dollarmiljonär om 15 år????!!!!!!! Och du har penthouse i Spanien, sportbilar och vapen. Planerar en villa med kontantinsats 1 mille = typ 6 miljoner i inköp och samtidigt köpa hyresfastighet.

Din lön är 45.000 och du sparar 300.000 per år.

Du snackar skit. Ovanstående hade gått med hög belåning men då sparar du inte 300k per år.

Hej då troll!

Haha, sanningen är jobbig eh?

Nej det har inte kostar 6 miljoner i inköp, är dum dum i huvudet?

beg rolex: 80 000 kr.
Vapenskåp och vapen: 40-50 000
Penthouse i Spanien: ca 25-30% kontantinsats och 15% avgifter av köpeskilling, totalt 40-45% av köpeskillingen har jag pröjsat själv, la ut kanske 650 000 kr ur egen ficka och får inkomster genom uthyrning som betalar räntor, driftskostnader och amorteringen på 45 000 kr/år och även vinst över det. Mitt lilla paradis, så läckert

Beg sportbil, tänk beg porsche panamera, carrera,cayman : ca 400 000 kr i inköp.

Motorbåt: 150 000 kr i inköp.

Hyresfastigheten med 3 lägenheter kostar bara 300-400 000 kr efter finanskrisen nu men är på väg hastigt upp då området ökar i popularitet. Med belåning kostar det mig 150 000 kr insats bara.

Jag har nästan 1 miljon utöver detta som jag sparat ihop under 3 år som jag behöver för köpa en villa själv nära Stockholms området.

Min utgifter är 6-6500 kr/månad+ nöjen 2000 kr och sportbilen kostar 3000 kr/mån. Inkomster= 34000 netto. Båten hyr jag ut ibland och kostar mig inget, likaså spanien penthouset hyrs ut och går med plus. Har en väldigt låg hyra på 1700 kr pga jag hyr ut ett rum till en ung snygg student tjej som jag knullar ibland

Du får tror vad du vill.
Citera
2020-01-01, 20:49
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av HarryManback
Spendera inte hela lönen, månadsspara och placera i fonder/aktier. Återinvestera eventuell utdelning.
Idiotiska råd.
Att inte spendera hela lönen och spara i fonder är idiotiska råd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in