2019-12-27, 17:40
Medlem
Sandtags avatar
Smart energy: Handlas för närvarande med en förtroenderabatt efter att bolaget hamnade på OBS-listan. Ligger q1 resultatet i linje med vinstprognos för 2020 / försvinner bolaget från OBS så ser vi nivåer kring 0.13-14. Hög risk med chans på fin avkastning på kort-medelbar sikt.
Citera
2019-12-27, 17:55
Medlem
Swedbank såklart!
Folk hinner glömma årets händelser och räntenettot plussas på
Citera
2019-12-27, 17:59
Medlem
Många intressanta bolag som nämnts. Blir att forska lite i dem.
Här kommer mina förslag:

Immunicum. Mediciteknik, Cancer
Lovande resultat hittills forskningsmässigt.
Mycket viktiga studieresultat presenteras under januari.
Låg värdering ännu även om den är på väg upp.
Sitter självt tungt i denna aktie. Den bästa risk/reward just nu i min menig.

Follicum. Medicinteknik. Håravfall samt en uppstickare inom diabetes
Mycket låg värdering och hittills bra resultat.
Något längre perspektiv, 1-2 års sikt
Ökat mitt innehav i denna aktie under december.

Imint. Teknik för bild och videostabilisering i mobiltelefoner. Har fokuserat på att få ut sin produkt i stor skala och prioriterat ner lönsamheten. Har idag de flera av de största mobiltillverkarna förutom Apple och samsung som kunder. Kan de nu börja ta betalt för produkterna så står de inför en rejäl värdeökning.
Citera
2019-12-27, 18:24
Medlem
Bbobis avatar
Jag tror att karo pharma kan vara en möjlighet.

EQT blev majoritetsägare 2019 och hela året har kursen legat och skvalpat medan privata investerare sålt av sina innehav samtidigt som stora spelare konstant ökat under året.

En anledning har varit att vi vet att eqts mål var att ta över och avnotera bolaget från börsen vilket har varit en stor tveksamhet för oss mindre investerare.

Rapporterna har konstant tyngts av kostnader iom förvärv, ersättning för tidigare uppsagda kontrakt där man tagit över verksamheten själva,. Satt upp produktion för produkter man köpt av andra bolag där inga materiella tillgångar ingick osv.

23 december kom om om förvärvade produkter för ytterligare 900 miljoner sek inom intimvård där man redan är stora och har försäljningskanaler som Nordens ledande otc aktör. Förvärvet finansieras med kassa och lån vilket är första gången för ett sådant stort förvärv där vi innan konstant haft emissioner i luften i bolagets strävan för expansion samt att bli marknadsledande vilket man nu är.

2020 kommer vi börja se rapporter utan dessa kostnader som drar ner resultaten samtidigt som vi kommer se resultat från försäljning på nya marknader såsom Finland, Tyskland osv.

Det är vidare en icke konjukturkänslig bransch så vill man ta rygg på EQT kan man ta en titt. Jag har
Iaf hopp om kommande år. Vidare är det såklart ingen kandidat för mångdubbling under kort tid utan man tillverkar och säljer läkemedel samt köper upp mindre bolag/produkter som passar företagets vision med ett nuvarande bv på 9 miljarder. Men på så sätt är det inte heller en riskaktie utan bolaget är lönsamt redan idag.

Och förväxla nu inte karo pharma med gamla karo bio.
Senast redigerad av Bbobi 2019-12-27 kl. 18:33.
Citera
2019-12-27, 19:56
Medlem
strepsilmaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OMXSTHLM
Byggmax (27,03kr/aktie 27/12 - 2019)

Lågt värderad, pressad kurs 2019. Återhämtning och en nyannonserad utdelning under 2020 enligt deras tidigare utdelningspolicy på ~50% av vinst kommer driva upp aktiekursen under nästkommande år 80-100%. Min riktkurs är 48kr.

NetEnt (25,90kr/aktie 27/12 - 2019)

Återhämtning i gamblingsektorn under 2020 kommer vara ett tema under året. NetEnt tror jag kommer vara en av de stora vinnarna och jag tror kursen kan stiga uppemot 43-45kr/aktie, 70-75% uppgång.

Telekom

Telekomsektorn kommer påbörja en bullmarknad delvis drivet av 5G men också som kapitalflyktsort som en mer "defensiv" sektor med relativt sunda värderingar över brädet. Störst uppgång bör kunna ske i de mindre listorna med bolag exponerade mot 5G.

Fastigheter

Fastigheter kommer ha ett tufft år 2020 efter ett otroligt starkt 2019. Värderingarna är alldeles för höga i hela sektorn. En korrektion på 25-30% bör inte vara orimligt. Tvärtom för banker där jag istället ser 20-25% uppsida.

Råvaror

Råvaror (olja inkluderat) kommer kunna hitta styrka under 2020, mestadels drivet av svagare dollar i och med pengaflödet in i marknaden nu som försvagar dollarn vilket lär fortsätta under 2020 exponentiellt. Att sitta på de större oljebolagen kommer högst troligt vara en bra affär. Även bolag som Lundin Mining och Boliden bör kunna stiga ordentligt.

Börsen bör se en större korrektion under 2020 gissningsvis runt sen vår/tidig sommar för att sedan återhämta sig mot presidentvalet i november då vi strax efter valet börja tugga på mot nya höjder återigen. OMXS30 kommer stiga 11% 2020. Vi toppar sommaren/hösten 2021 för en korrektion på 30-35% brett över världens index. OMXS30 står i 2100 när det toppar.

När jag kikade på dina förslag om aktier som kan stiga måste jag hålla med, de ser verkligen ut att ha stort potential för uppgång. Blir nog att investera lite i dem efter nyår!
Citera
2019-12-27, 20:30
Medlem
trailblasers avatar
Seatwirl.

Har fått in före detta Vestas VD:n som ordförande. Spännande projekt på gång.
Googla, läs, och se möjligheten.
Citera
2019-12-27, 22:13
Medlem
Emolls avatar
4st jag tror hårt på.

Nibe
Tror Nibe kommer fortsätta starkt även 2020. Ett kanonbolag med en stabil grund som i snitt ökat sin försäljning med 14% per år.

Kungsleden
Kungsleden är ett bolag jag anser vara undervärderat. Du hitta inte många bolag av den magnituden inom fastighetsbranschen så lågt värderat som Kungsleden. Sista 3 månaderna har de ökat rejält. Men tror det kommer fortsätta.

Zignsec
Framtidsbolag. 2020 tror jag blir Zignsecs år... Vi i Sverige är i framkant gällande e-legitimation med mobilt bankID o dylikt. Ute i omvärlden är detta en helt öppen marknad där man inte alls kommit så långt som vi gjort. Här skulle Zignsec skulle kunna dyka ner sig och växa enormt.. Enorm potential o 2020 tror jag det kommer hända mycket.

Quickbit
Också framtidsbolag. Quickbit har tagit marknaden med storm. Visat på ökade vinster i rapport efter rapport sedan de noterades i somras... Investerarna har inte riktigt köpt bolagets affärsidé än. som kan uppfattas komplicerad av somliga, med växling av kryptovalutor, men bolaget exploderar verkligen resultatmässigt.. 2020 lär de stå i betydligt högre kurser.

EDIT: Vill bara tillägga att både Quickbit och Zignsec verkar i branscher som har framtiden framför sig.. Både kryptovalutor och E-legitimering tror(vet) jag kommer bli allt vanligare.
Senast redigerad av Emoll 2019-12-27 kl. 22:21.
Citera
2019-12-27, 22:15
Medlem
patrikgbgs avatar
Swedbank har fortfarande inte återhämtat sig efter förra årets nergång. Banker kommer alltid tillbaka. Just nu är den billig men stiger lite varje dag igen.
Citera
2019-12-27, 22:19
Medlem
Emolls avatar
Citat:

Lågt värderad, pressad kurs 2019. Återhämtning och en nyannonserad utdelning under 2020 enligt deras tidigare utdelningspolicy på ~50% av vinst kommer driva upp aktiekursen under nästkommande år 80-100%. Min riktkurs är 48kr.

Byggmax är intressant.. Lågt P/E tal vilket indikerar på att det finns bra fundamenta.
Funderar också på dem.
Citera
2019-12-27, 22:41
Medlem
Oldberrys avatar
Nibe, bure och latour. Stabila bolag med mycket stabil och säkert utveckling!
Citera
2019-12-27, 22:59
Medlem
Citat:

NetEnt (25,90kr/aktie 27/12 - 2019)

Återhämtning i gamblingsektorn under 2020 kommer vara ett tema under året. NetEnt tror jag kommer vara en av de stora vinnarna och jag tror kursen kan stiga uppemot 43-45kr/aktie, 70-75% uppgång.

Telekom

Telekomsektorn kommer påbörja en bullmarknad delvis drivet av 5G men också som kapitalflyktsort som en mer "defensiv" sektor med relativt sunda värderingar över brädet. Störst uppgång bör kunna ske i de mindre listorna med bolag exponerade mot 5G.

Fastigheter

Fastigheter kommer ha ett tufft år 2020 efter ett otroligt starkt 2019. Värderingarna är alldeles för höga i hela sektorn. En korrektion på 25-30% bör inte vara orimligt. Tvärtom för banker där jag istället ser 20-25% uppsida.

Råvaror

Råvaror (olja inkluderat) kommer kunna hitta styrka under 2020, mestadels drivet av svagare dollar i och med pengaflödet in i marknaden nu som försvagar dollarn vilket lär fortsätta under 2020 exponentiellt. Att sitta på de större oljebolagen kommer högst troligt vara en bra affär. Även bolag som Lundin Mining och Boliden bör kunna stiga ordentligt.

Börsen bör se en större korrektion under 2020 gissningsvis runt sen vår/tidig sommar för att sedan återhämta sig mot presidentvalet i november då vi strax efter valet börja tugga på mot nya höjder återigen. OMXS30 kommer stiga 11% 2020. Vi toppar sommaren/hösten 2021 för en korrektion på 30-35% brett över världens index. OMXS30 står i 2100 när det toppar.
Tack för ett härligt och utförligt svar med fina resonemang. Tips på mindre bolag i telekomsektorn? Jag köpte Ericsson nu i dippen. Så min högoddsare är att ericsson gör ett bra 2020 med tanke på att dem ska bygga en del 5g nät. Sen tror jag även Investmentbolagen kommer tugga på bra.
Citera
2019-12-27, 23:01
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emoll
Byggmax är intressant.. Lågt P/E tal vilket indikerar på att det finns bra fundamenta.
Funderar också på dem.

Byggmax är intressant tills du besöker butiken och inser vilket korthus det är.
Personalen och servicen är ett skämt. Det kommer inte att hålla i längden att anställa oerfaren arbetskraft och nysvenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in