2020-01-16, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Internationella betalningslösningar är en starkt växande bransch men varför inte välja de som dominerar branschen med ett starkt varumärke?

Om du tänker på tex Western Union så befinner de sig i ungefär samma sits som Nokia gjorde när smartphones kom. De hoppade inte på den nya tekniken, fast nu är den tekniken krypto.
Avgiften WU tar tillsammans med en hög växlingskurs kommer få dem att tappa marknad fort.
Men de kanske anammar det nya de med.
Vi får se. Men moneygram tror jag på.

De har redan masat sig upp rejält sedan årsskiftet.
Citera
2020-01-16, 21:39
- Har lastat på mig lite BTC (cert). Tror BTC kommer flyga upp.
- Swedish Match har fått rek på 600kr så de bara och köpa nu, usa väntar....
- Bra läge nu också att köpa Enersize, visst det är ett frimärksaktie men oj vilka utsikter de har.
- Start Vault verkar även få lite drag så hade nog lagt några kronor där.
- Essity verkar inte ha något stop, ökar varje dag.
- Kört en lång x18 ava lång, mer en "kul" grej men ligger plus iaf.

Den som tipsa om Oasmia - tackar, easy money.
Citera
2020-01-16, 23:48
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Kom dessutom lite dåliga nyheter idag, minus 10%. Studien ska ha ca 100-125 patienter totalt. En sjätte patient behandlades tydligen idag också. Lita på mig, jag är paranoid som fanken att något ska gå galet. Mina livs besparingar ligger här. Vilket inte är mycket nu för tiden, men man kan ju inte satsa mer än det man har. FDA-approval som alla väntat på kommer ske under Q1 istället för nu januari som alla trodde. Därför sjunker det idag. Köpte givetvis precis innan raset idag började. Spelar ju ingen roll för de som är behandlade i Canada att FDA-approval blir några månader försenat, men det är ju i USA som det är mest action så att säga. Jag lär väl få äta upp mina ord om kursuppgång, men potentialen är hissnande om allt går väl. (Murphy's lag är dock något som hänger över mig som ett spöke)
Jag läste dina inlägg, blev av någon anledning lite spelsugen och gick in på 0,35 CAD. Ingen större summa, går den förlorad blir jag lätt irriterad, inte förkrossad.

Murphys lag gäller inte här. Nu gör vi oss förhoppningsvis en hacka medan vi ser på när cancern elimineras.
Citera
2020-01-17, 00:01
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontyouworrychild
Om du tänker på tex Western Union så befinner de sig i ungefär samma sits som Nokia gjorde när smartphones kom. De hoppade inte på den nya tekniken, fast nu är den tekniken krypto.
Avgiften WU tar tillsammans med en hög växlingskurs kommer få dem att tappa marknad fort.
Men de kanske anammar det nya de med.
Vi får se. Men moneygram tror jag på.

De har redan masat sig upp rejält sedan årsskiftet.

Instämmer, men jag tänker på internationella betalningslösningar, inte penningöverföringar som är urgamla affärsidéer som troligen inte heller har någon framtid.
Det är svårt att betala med kontanter om du vill e-handla från Kina eller ens från våra grannländer.

Tänk dig att som privatpersoner kunna köpa t ex bilreservdelar från Tyskland eller USA via en förmedlare såsom tredje part garanterar att allt går rätt till till gagn och trygghet för båda parter?

En betalningslösning över gränserna likt blocket utan att båda personerna fysiskt måste träffas och överlämna varan. WU och Moneygram hör till det förflutna.

I takt med butiksdöden och detaljhandelns problem med växande nät & E-handel får du del i tillväxten om du placerar i just Mastercard och Visa. Försök handla via nätet med kontanter.

Den enes bröd den andres död

När jag går in i en bransch köper jag först de marknadsledande innan jag botaniserar i undervegetationen.

Det är skillnad på betalningslösningar och penningöverföringar och jag tror du missförstått mig. Moneygram och Wester union är urgamla affärsidéer som redan de gamla tempelriddarna tillämpade under medeltiden.

Citat:
Från början var tempelherrarna skyddsvakter åt pilgrimerna och kristenhetens elitsoldater. Med stora områden att skydda och väldiga inkomster via donationer och erövringar svällde emellertid organisationen ohämmat. Tempelherrarna kom att driva en allt mer omfattande affärsverksamhet. De ombesörjde med god vinst på egna skepp pilgrimernas transporter till Palestina och drev i samband med det lönande grosshandel med orientaliska varor och blev sin tids största bankirer. Till pilgrimerna sålde de resekreditiv, bestående i anvisningar på underhåll i ordenshusen på vägen. De förmedlade internationella penningtransaktioner och tjänstgjorde som kassaförvaltare åt kungarna i Frankrike och England, vilka hos dem deponerade en del av sina statsinkomster.

https://www.pennanochsvardet.se/mili...tempelriddarna
Senast redigerad av Rektangel 2020-01-17 kl. 00:19.
Citera
2020-01-17, 18:50
Medlem
På tal om betallösningar kan Wirecard vara en intressant fintech aktie för 2020. Ser relativt billig ut på fundamenta.
Aktien har gått ner mycket pga tidningen Finanical Times beskyllningar om marknadsmanipulation.
Om dessa beskyllningar visar sig vara grundlösa och inte leder till några rättsliga åtgärder finns chans till en rejält uppsida. Lite större risk ( betydligt mindre än rena förhoppningsbolag ) men söker man aktier som kan stiga "rejält" på ett års sikt är man troligen beredd ta risker också.
Senast redigerad av sidsix 2020-01-17 kl. 19:15.
Citera
2020-01-17, 19:24
Medlem
Nu börjar det bubbla i SynAct Pharma. Kan gå flera hundra procent 2020 ifall man får bra studieresultat. Fin pipeline nu också.

Men kom ihåg att det är hög risk i biotech.
Citera
2020-01-17, 19:53
Medlem
Citat:
Men kom ihåg att det är hög risk i biotech.

Det svåra med små biotech bolag är förstå produkten om du inte är Ph.D inom samma branch. Även då kan det gå helt fel. Bavarian Nordics Prostavac data i fas 3 som bra exempel bland egna investeringar. Tur har dom flera ben stå på.

Stor risk och stor reward i biotech helt klart
Citera
2020-01-20, 18:21
Medlem
TargetEveryOne

Angående att VD hintat om flertalet amerikanska företag:

”Last month, [september 2019] I met with some ten different potential partners, both Swedish but also major American giants”, VD

En intressant notering ang när TEO så småningom signade Vonage; är att i en video, i bakgrunden bland bla Vonage, kan konstateras följande varumärken:

•Bisnode
•Link Mobility
•UC
•QBIM
•Medieinstitutet
•Advectas
•Google
•Vonage

Snabbspola till 10:29 in i videon.

https://youtu.be/INBeukb-1tw

Tre veckor efter presentationen på Stora Aktiedagen släpptes nyheten om att Vonage ingått partnerskap.

Att VD:s presentation gäller nån fler av dessa varumärken är upp till var och en att bedöma.

Tittar man på listan med 8 företag så kan man iaf räkna ut vilka företag som är amerikanska och vilka som är ”Större” än nuvarande kunden DHL:
”larger than our existing partners”, VD
Citera
2020-01-20, 19:04
Medlem
mrharakiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bearjude
TargetEveryOne

Angående att VD hintat om flertalet amerikanska företag:

”Last month, [september 2019] I met with some ten different potential partners, both Swedish but also major American giants”, VD

En intressant notering ang när TEO så småningom signade Vonage; är att i en video, i bakgrunden bland bla Vonage, kan konstateras följande varumärken:

•Bisnode
•Link Mobility
•UC
•QBIM
•Medieinstitutet
•Advectas
•Google
•Vonage

Snabbspola till 10:29 in i videon.

https://youtu.be/INBeukb-1tw

Tre veckor efter presentationen på Stora Aktiedagen släpptes nyheten om att Vonage ingått partnerskap.

Att VD:s presentation gäller nån fler av dessa varumärken är upp till var och en att bedöma.

Tittar man på listan med 8 företag så kan man iaf räkna ut vilka företag som är amerikanska och vilka som är ”Större” än nuvarande kunden DHL:
”larger than our existing partners”, VD

Pyramidspelsvarning på den aktien. Kommer sluta illa för dom flesta
Citera
2020-01-21, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrharakiri
Pyramidspelsvarning på den aktien. Kommer sluta illa för dom flesta

Nejdå. Jag ser TargetEveryOne som lång investering

Lite info

Bara en sån sak att bolaget får 69 % lägre kostnadstryck via utförsäljningar av gamla verksamheten.
Och sen med nya plattformen via ökade partnerskap kommer att nå 90 % av marknaden jmf med 10 % tidigare, enl VD.
Tex tio olika säljorganisationer ständigt verksamma ute hos olika partners, istf som tidigare En internt utan understöd alls. Ej inriktad på en total marknadsexpansion, som nu.
Partners som själva sköter implementering med nya kunder till TEO licenser. Och frikopplar TEOs egen säljorganisation mtp vidare expansion eller uttalade förvärv. Begreppet: ”Växa substantiellt.”
Bla övergav man att sälja hela koncept-plattformar. Genom SpectrumOne ist kundanpassat modul för modul som träffar exakt rätt för specifika kundens krav. (Mkt högre marginaler på produkten.)
Det är därför TEO numera radar upp avtal efter avtal med bolag.

Detta kommer att synas i rapporter över året.
Och först kommer de 16 befintliga kunderna att märkas.

Jag tycker parallellt med all nödvändig bolagsinfo, att tex följande visar på förtroende:

Största ägaren (öv. 20%) i TargetEveryOne i intervju i DI

VD hade ett möte i Jörn med Örjan Berglund under jul:

Citat:
”Efter ett möte här i Jörn i december satsade Örjan Berglund ytterligare pengar i bolaget”, (ur DI 18 januari).

: Örjan/Jörns Bullmarknad har efter jul köpt aktier vid flera olika tillfällen, runt 1,5 miljoner kr.

(Hela DI artikeln finns f.ö att läsa på Placera forum TargetEveryOne 19/1 kl 15:47.)
Citera
2020-01-21, 22:14
Medlem
mrharakiris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bearjude
Nejdå. Jag ser TargetEveryOne som lång investering

Lite info

Bara en sån sak att bolaget får 69 % lägre kostnadstryck via utförsäljningar av gamla verksamheten.
Och sen med nya plattformen via ökade partnerskap kommer att nå 90 % av marknaden jmf med 10 % tidigare, enl VD.
Tex tio olika säljorganisationer ständigt verksamma ute hos olika partners, istf som tidigare En internt utan understöd alls. Ej inriktad på en total marknadsexpansion, som nu.
Partners som själva sköter implementering med nya kunder till TEO licenser. Och frikopplar TEOs egen säljorganisation mtp vidare expansion eller uttalade förvärv. Begreppet: ”Växa substantiellt.”
Bla övergav man att sälja hela koncept-plattformar. Genom SpectrumOne ist kundanpassat modul för modul som träffar exakt rätt för specifika kundens krav. (Mkt högre marginaler på produkten.)
Det är därför TEO numera radar upp avtal efter avtal med bolag.

Detta kommer att synas i rapporter över året.
Och först kommer de 16 befintliga kunderna att märkas.

Jag tycker parallellt med all nödvändig bolagsinfo, att tex följande visar på förtroende:

Största ägaren (öv. 20%) i TargetEveryOne i intervju i DI

VD hade ett möte i Jörn med Örjan Berglund under jul:

Citat:
”Efter ett möte här i Jörn i december satsade Örjan Berglund ytterligare pengar i bolaget”, (ur DI 18 januari).

: Örjan/Jörns Bullmarknad har efter jul köpt aktier vid flera olika tillfällen, runt 1,5 miljoner kr.

(Hela DI artikeln finns f.ö att läsa på Placera forum TargetEveryOne 19/1 kl 15:47.)
Usch det du klipper in gör att alla varningsklockor börjar ringa. Jörns bullmarknad ger verkligen förtroende. Sälj och rädda dina pengar
Citera
2020-01-22, 07:20
Medlem
Skall handla för 40.000:- /barn. brukar handla från A-listan. behåller ca 10-15 år till.
Funderar på Investor eller ABB.
Några andra förslag eller synpunkter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in