Citat:
Ursprungligen postat av
minay
Dömdes inte salam i hovrätten för attad mord? Anstiftan? Har för mig det. ..
Nåväl tillbaka till hemissi. Hans pappa var den första som var på plats när J. Atta sköts och larmade. 😂
Såhär, jag ska lägga ut texten lite i detta ämne:
Salam dömdes för anstiftan av mordet på Jazz. Inga konstigheter, han anstiftade mordet och tillsåg att någon sköt ihjäl Jazz. Men, när det gäller mordet på J*cob Atta var läget annorlunda. Salam anstiftade mordet på Stanley, men den person som sköt tog fel på Stanley och J*cob och sköt J*cob istället. I FUP framgår rätt tydligt att det var 2 GM, och efter att J*cob skjutits säger den andra GM "Dra har skjutit fel kille" eller något sådant.
Kolla man då på juridiken, och isolerar det till personen som sköt:
- Om han siktade på Stanley men missade och träffade J*cob istället föreligger så kallat "Aberratio ictus". Det innebär att GM saknat uppsåt att döda och då borde dömas för t.ex. vållande till annans död istället. Det finns något rättsfall om det, men olika professorer i juridik verkar inte ha samma uppfattning kring om man kan dömas till mord eller endast vållande.
- Om GM är på jakt efter person A, ser person B och TROR att det är person A och därför skjuter ihjäl B, föreligger "Error in persona". Där ska GM vad jag förstår alltid dömas till mord (om övriga brottsförutsättningar är uppfyllda)
Det är alltså vad som bör gälla för GM. MEN, nu handlar det ju om anstiftan av mordet på Stanley, där Stanley inte sköts utan J*cob istället, som dog. Då är frågan vad som gäller juridiskt gällande anstiftan: kan man dömas för anstiftan till mord när fel person sköts? Ska Salam i det här fallet stå till svars för att GM tog fel på Stanley och J*cob och sköt fel person? Borde Salam förstå den uppenbara risken i att någon helt annan kan bli skjuten och stå konsekvenserna för det? Det är detta det inte finns några rättsfall på i modern tid. Vad jag förstår finns ett prejudicerande fall kring detta från1859, där anstiftaren dömdes för att ha anstiftat ett mord trots att fel person mördades. MEN, jag antar att det inte är så relevant eftersom vi har att förhålla oss till Brottsbalken som lanserades 1965. Det är därför målet är överklagat till Högsta Domstolen, d.v.s. för att man anser att det saknas prejudicerande fall. Tanken är ju att HD ska komma med prejudikat till olika former av typer av mål, d.v.s. sätta "facit" för hur TR och HR ska döma i olika typer av fall, både när det gäller hur man dömer och vilka påföljder och eventuella skadestånds som ska utdömas.
Återigen, för Salam har detta ingen betydelse eftersom han redan är dömd för anstiftan till mord på Jazz, men för rättsordningen tycker jag att fallet är oerhört intressant.