2019-12-25, 20:56
Medlem
Harry_s avatar
jag har auto. banköverföring mellan kontona
så varje 25e flyttas det pengar mellan kontona
men om 25e är en helg så flyttas det inga pengar
varför?
det är ju ingen som sitter och gör det manuellt

gäller Nordea
vet ej hur andra banker fungerar
Citera
2019-12-25, 21:02
Medlem
leachs avatar
Är det mellan konton i Nordea och det inte sker direkt , byt bank. Är det till en annan bank, normalt.
Citera
2019-12-25, 21:04
Medlem
GRINCHEN-0s avatar
Vore ju skumt om en kund kunde flytta 10% av Swedbanks pengar till en annan bank när ingen är på kontoren.
Citera
2019-12-25, 21:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
varför?

gäller Nordea

Börserna stänger också. Jäkligt knepigt faktiskt. Okej att man kanske behöver ha ner systemen för omstart och systemunderhåll ibland, och lämpligt kanske på röda dagar, men detta har jag också klurat på. Å andra sidan stänger ju bankerna inte helt, då kortbetalningarna faktiskt funkar även på röda dagar..
Citera
2019-12-25, 21:12
Medlem
frdks avatar
Citat:
varför?

gäller Nordea

Förmodligen samma skäl som överförningar mellan olika banker bara görs bankdagar.

Även fast det går automatiskt så måste nån se över larmsystemet och kunna avbryta om nått inte rullar som tänkt, när pengarna gått över har banken svårt att rulla tillbaka då andra saker kan hända på vägen som banken inte har koll över (kontantuttag etc).

överförningar mellan egna konton du signerar brukar tillåtas, samma med uttag. men automatik förstår jag att de vill säkra upp med kontorstid.
Citera
2019-12-25, 21:45
Medlem
Röda dagar är inte bankdagar
Citera
2019-12-25, 21:46
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Förmodligen samma skäl som överförningar mellan olika banker bara görs bankdagar.

Även fast det går automatiskt så måste nån se över larmsystemet och kunna avbryta om nått inte rullar som tänkt, när pengarna gått över har banken svårt att rulla tillbaka då andra saker kan hända på vägen som banken inte har koll över (kontantuttag etc).

överförningar mellan egna konton du signerar brukar tillåtas, samma med uttag. men automatik förstår jag att de vill säkra upp med kontorstid.

det är inom Nordea egna konton
varför flyttas det om man väljer samma dag?
Citera
2019-12-25, 22:01
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GRINCHEN-0
Vore ju skumt om en kund kunde flytta 10% av Swedbanks pengar till en annan bank när ingen är på kontoren.

Swedbanks pengar? Pengar på bankkonton tillhör kontoinnehavaren, inte banken.
Citera
2019-12-25, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Swedbanks pengar? Pengar på bankkonton tillhör kontoinnehavaren, inte banken.

Oj.

Det finns inte pengar på bankkonton. Det finns krediter, dvs en skuld banken har till dig på ytterligare krediter (pengar) till Riksbanken.

Men för att vara på topic, det finns ingen praktisk anledningen att du inte kan flytta skuld mellan dina egna konton. Så kontakta Nordea? Kan det vara så att du försöker flytta från personkonto till ISK eller något åt det hållet? Värdepapperskonton (som ISK:er) är inte jämförbara med personkonton när det kommer till överföringar och andra saker man normalt kan göra på röda dagar och helger (som att betala med kort, exempelvis).
Citera
2019-12-25, 22:54
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Oj.

Det finns inte pengar på bankkonton. Det finns krediter, dvs en skuld banken har till dig på ytterligare krediter (pengar) till Riksbanken.

Men för att vara på topic, det finns ingen praktisk anledningen att du inte kan flytta skuld mellan dina egna konton. Så kontakta Nordea? Kan det vara så att du försöker flytta från personkonto till ISK eller något åt det hållet? Värdepapperskonton (som ISK:er) är inte jämförbara med personkonton när det kommer till överföringar och andra saker man normalt kan göra på röda dagar och helger (som att betala med kort, exempelvis).

nej från personkonto till personkonto
gäller bara mina auto. överföringar som jag har lagt in
om 25e hamnar på en helg så överförs det inte
Citera
2019-12-25, 23:08
Medlem
Citat:
nej från personkonto till personkonto
gäller bara mina auto. överföringar som jag har lagt in
om 25e hamnar på en helg så överförs det inte

Det finns ingen inställningen vad som ska hända på röd dag? Kan det vara så att den tidigarelades men täckning saknades?
Citera
2019-12-26, 00:25
Medlem
frdks avatar
Citat:
det är inom Nordea egna konton
varför flyttas det om man väljer samma dag?

gör du en direktöverförning så är det nått som är användar-aktiverat som vi säger på datasidan.
sätter du upp en överförning på ett visst datum så är det en automatik som ska aktiveras en viss tidpunkt från rullande rutiner. Låter kanske som samma sak men ställer rätt olika krav och den senare brukar regleras på ett annat sätt, så är rätt rimligt de valt gjort så.

Spelar ingen roll om det är internt mellan konton, det är hur det aktiveras som förpassas till kontorstid inte vilka konton det gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in