2006-03-20, 10:27
Medlem
grens avatar
Jag var mellanöstern över nyår och stötte på den första korven jag faktiskt gillar. Den armenska korven heter basterma och ser ut så här.

Den är fint kryddad och kokar man lite pasta och blandar i lite grovhackad basterma så är det en riktigt god måltid faktiskt, hur enkel den än är.

Nu till min fråga - kan man införskaffa basterma i Sverige? Vill ju ogärna tillverka den själv.
Citera
2006-03-20, 13:27
Medlem
Rosenboms avatar
Är de verkligen en korv på den där bilden??
Citera
2006-03-20, 14:55
Medlem
grens avatar
Yes! Hmm... du har nog rätt. Jag tog det inte som en Dennis Hot dog-style korv, utan som korv som man skivar, men basterma verkar vara "beef jerky" på armeniska, alltså torkat kött.
Citera
2006-03-20, 15:36
Bannlyst
Basterma ar torkad och marinerad oxfile, serveras som 'meze' pa de flesta Libanesiska krogar varlden runt...
Citera
2006-03-20, 15:44
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av edberg
Basterma ar torkad och marinerad oxfile, serveras som 'meze' pa de flesta Libanesiska krogar varlden runt...

Yes... det var i Beirut, där min syster bor, som jag köpte det i det armenska området Bourj-Hammoud. Tog hem en förpackning men jag har blivit så fäst vid det att jag vill ha mer.

Morsan ska ner i april så jag får väl be henne ta med sig mer hem, men det är ju inte hållbart i längden.
Citera
2006-03-20, 15:46
Medlem
Rosenboms avatar
Alltså va det inte alls nån korv?
Citera
2006-03-20, 15:55
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosenbom
Alltså va det inte alls nån korv?

Stämmer... torkat kött är det.

Du får komma hit och smaka. Bor inte långt ifrån dig.
Citera
2006-03-21, 12:08
Medlem
grens avatar
Ska jag ta det som att ingen vet var man kan införskaffa det i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in