2019-12-29, 18:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Tycker Neppy drar vinstlotten. Bra utgångsläge. En tia skejt i Toblach ska hon fixa utan tapp mot konkurrenterna. Sedan glida med i jakten och fortsatt ha försprånget kvar. På kort sikt ska hon ha andraplatsen, i slutändan lägger hon in ansökan om tredjeplatsen efter Ebba.

Hade hållit med dig förra säsongen men inte denna.
2019-12-29, 18:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Granit66
Aha, enligt dina regler får man alltså bara posta om företeelser som är nya och aldrig tidigare skrivits om?

Skrev jag att du inte fick? Nej det gjorde jag inte. Enligt mitt synsätt var det värre när skejt kom som ny företeelse och ännu värre när sprint introducerades. Då kändes det som om längdåkningen skulle dö. På något sätt tycker jag att de ändå lyckats assimilera det nya i det gamla på ett acceptabelt sätt. Om jag sedan ska vara helt frank så måste jag erkänna att alltför mycket diagonal aldrig har attraherat mig. Det känns lite grann som att vara ute och spatsera i stället för att vara på vandring.
2019-12-29, 18:32
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hade hållit med dig förra säsongen men inte denna.

Vilket håller du inte med om?
2019-12-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isglass
Jag förstår inte varför man måste dela ut så otroligt många bonussekunder i sprint. Kläbo kommer alltså ta drygt 2 minuter på åkare som inte går vidare från kvalet i sprintarna. Man lägger orimligt stor vikt vid denna tramsiga tävlingsform.

Ja, sprintarna har onödigt stor betydelse när resten av programmet är så mesigt. 2011/2012 var det 9 etapper och herrarna åkte nästan 4 mil längre.

En mästerskapsfri säsong måste man göra touren mer utmanande än så här.
2019-12-29, 18:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Vilket håller du inte med om?

Det fetade:
Citat:
Tycker Neppy drar vinstlotten. Bra utgångsläge. En tia skejt i Toblach ska hon fixa utan tapp mot konkurrenterna. Sedan glida med i jakten och fortsatt ha försprånget kvar. På kort sikt ska hon ha andraplatsen, i slutändan lägger hon in ansökan om tredjeplatsen efter Ebba.
2019-12-29, 19:02
Medlem
I årets Davos-lopp åkte bara Weng och Nepryaeva där den sistnämnda gjorde ett riktigt bottennapp, svårt att ha som jämförelselopp nu.

Så här såg fristilsintervallerna ut 18/19 Andersson-Östberg-Nepryaeva-Heidi:

Bäst rad på Ebba trots att hon inte var med i loppet med sämsta startfältet. Östberg inte långt efter. Weng hade en rad befriad från toppar, men annan nivå nu som bekant så man kan mestadels bortse från hennes resultat ifjol. Nepryaeva blandade och gav, nu är frågan främst om Toblach är en bana som är som gjord för henne eller om hon bara prickade in säsongens bästa dag ifjol, för hon var inte särskilt nära den insatsen någon annanstans. Antar att det blir svårt att svara på den frågan före tisdag, men min bästa gissning är att det mynnar ut någonstans mittemellan.
2019-12-29, 19:18
Medlem
rainbowias avatar
Vi kan iaf säg att Neppy har en fördel iom utgångsläget. Hon kan alltså ligga på defensiven i jaktstarten och ändå ha försprånget kvar. Sedan ser det ut som formen trots allt är god, (vi såg hur uselt de andra ryskorna körde på etapp1 (materialet?) och fina minnen från Toblach som frankkk påpekar.

Med det sagt så lär hon behöva 1 minut på Ebba till sista etappen och antagligen 30-45 s på Weng d.ä. Tror det blir någon form av bakslag på Ebba och Flugan på vägen (hoppas jag har fel även om jag smyghåller på Neppy).
2019-12-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Svenska damerna har väl varit de mest framgångsrika de senaste säsongerna vad jag kan påminna mig.

Och det hade varit dubbelt så bra om de inte fällt varandra.

Faller inte svenskarna på eget bevåg så fäller de varandra. Vårt landslag är en parodi numera, med hjärn-halfvan som ledstjärna.
2019-12-29, 19:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Och det hade varit dubbelt så bra om de inte fällt varandra.

Faller inte svenskarna på eget bevåg så fäller de varandra. Vårt landslag är en parodi numera, med hjärn-halfvan som ledstjärna.

Ja, naturligtvis hade det varit bättre resultat om inte...

Personligen är jag glad ju mindre lagkörning det är. Gillar inte hur det är i cykel och formel 1. Individuella tävlingar ska handla om att individen alltid ska köra för egen bästa möjliga placering.
2019-12-29, 19:52
Medlem
Citat:
Ja, naturligtvis hade det varit bättre resultat om inte...

Personligen är jag glad ju mindre lagkörning det är. Gillar inte hur det är i cykel och formel 1. Individuella tävlingar ska handla om att individen alltid ska köra för egen bästa möjliga placering.

Det är fortfarande ett landslag som helhet och landslaget tjänar mest på att fler får framstående placeringar i form av både bonus och starter. Eller tycker du det är oväsentligt?

Hade inte bonusen funnits så hade väl aktiebolag hjärn-halfvan gått i konkurs för längesen ex.
2019-12-29, 19:57
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är fortfarande ett landslag som helhet och landslaget tjänar mest på att fler får framstående placeringar i form av både bonus och starter. Eller tycker du det är oväsentligt?

Var jag otydlig? I så fall ska jag förtydliga: Individuella tävlingar ska utgå från att individen kör för sin egen bästa möjliga placering och ska på inget sätt försöka hjälpa andra deltagare genom att själv offra egen bättre placering.

Citat:
Hade inte bonusen funnits så hade väl aktiebolag hjärn-halfvan gått i konkurs för längesen ex.

Min åsikt gäller alla länder, inte bara Sverige och då blir det ett nollsummespel. De bästa individerna vinner mest på egen kraft.
2019-12-29, 20:01
Medlem
Citat:
Var jag otydlig? I så fall ska jag förtydliga: Individuella tävlingar ska utgå från att individen kör för sin egen bästa möjliga placering och ska på inget sätt försöka hjälpa andra deltagare genom att själv offra egen bättre placering.

Min åsikt gäller alla länder, inte bara Sverige och då blir det ett nollsummespel. De bästa individerna vinner mest på egen kraft.

Likställer du att undvika att fälla varandra för att hjälpa varandra?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in