2020-01-05, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Finns det något som är sportsligt mer provocerande, än att se och höra den glädjelöst skrikskrattande Johaug skidparodiskt studsa in över mållinjen?
Semenya och andra killtjejer som vinner guld i friidrott på bekostnad av riktiga tjejer
2020-01-05, 14:07
Medlem
*Jag* tycker det blir bättre med masstart. Jag vill gärna se vem som är bra i själva backen för att den här etappen ska ha sitt eget värde. Om nu Ebba hade varit med hade jag velat se henne i rygg på Johaug när backen börjar och se hur det hade gått, inte en minut bakom. När det är jaktstart så blir det väldigt olika vilka ryggar etc man får. Nackdelen är att det inte går att göra nåt på transportsträckan innan, men det har ju nästan aldrig haft någon påverkan.

Och så jävla komplicerat är det inte att hålla reda på totalen. Känns väldigt överdrivet.
2020-01-05, 14:07
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Neppy var den nog snabbaste av de något större åkarna. Vi får kanske köra viktbälten för att jämna ut i slalombacken eller köra nedför backen vartannat år

56 kg tillhör de tyngre??
2020-01-05, 14:09
Medlem
Tamborinos avatar
Det svenska praktfiaskot i TDS är redan ett faktum trotts att ett lopp återstår.
Är det landslagsledningen som är problemet?
Vallateamets misslyckanden?
Något är väldigt fel, men vad?
2020-01-05, 14:10
Avstängd
Otroligt fint kört av Johaug. Ett nöje att följa loppet.

Men jag missade varför Ebba Andersson inte var med. Nån som vet mer?
2020-01-05, 14:11
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Otur med andra ord.
För varken Stina eller Ebba är dom enda i skidvärlden som löptränar i skog eller under mindre optimala förutsättningar.
Det är så det är i världseliten.
Att springa på rullbandet på gymmet är inte lika effektivt lixom, även om det är säkrare.
Men även om man är på gymmet så betyder inte det att man kan undvika skador.
Dom bästa i världen skadar sig från och till.

Inte om man vill bli bra på löpning, men för skidåkare så syftar löpträningen i första hand till att förbättra konditionen så då kan de lika gärna köra på löpband. Eller cykling, rodd, crosstrainer, you name it. Klart att det är enkelt att ge sig ut och springa, men är vädret risigt med snö, is och halka så kan ändå gymmet vara att föredra. En satsande elitåkare borde även ha motionscykel, roddmaskin eller löpband hemma.
2020-01-05, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inuit11
Otroligt fint kört av Johaug. Ett nöje att följa loppet.

Men jag missade varför Ebba Andersson inte var med. Nån som vet mer?

Förkyld, troligen en förklaring till gårdagens prestation också.
2020-01-05, 14:12
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Vad baserar du det på?

Testresultat såklart.
Det finns en anledning till varför man tränar utomhus när man har tillfälle för det.
Prata med en skidåkare på högre nivå så kommer du få höra dom säga precis samma sak.
2020-01-05, 14:12
Bannlyst
Man trodde det skulle bli roligare med massstart, men istället blev det bara förvirrande och tråkigt.
2020-01-05, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Att springa på löpband och den benteknik man kan hålla tack vare löpbandets effekt, är betydligt mer likt skidåkning på snö, än löpning på barmark är.

Eller vad för fysisk fördel får man genom att löpa på barmark istället för löpband menar du?

Man tränar många fler muskler när man springer på riktiga underlag, särskilt om det är lite ojämnt. Dessutom är det mindre monotont för huvudet och belastar kroppen mer spritt.
2020-01-05, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Testresultat såklart.
Det finns en anledning till varför man tränar utomhus när man har tillfälle för det.
Prata med en skidåkare på högre nivå så kommer du få höra dom säga precis samma sak.

Javisst, det är ju ingen slump att världens bästa konditionsidrottare tränar utomhus, istället för enligt rekommendationerna från flashbacks samlade soff-pucko-elit...
2020-01-05, 14:15
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Inte om man vill bli bra på löpning, men för skidåkare så syftar löpträningen i första hand till att förbättra konditionen så då kan de lika gärna köra på löpband. Eller cykling, rodd, crosstrainer, you name it. Klart att det är enkelt att ge sig ut och springa, men är vädret risigt med snö, is och halka så kan ändå gymmet vara att föredra. En satsande elitåkare borde även ha motionscykel, roddmaskin eller löpband hemma.

Prata med en skidåkare på högre nivå som kommer du få höra precis samma sak som det jag sa.
Jag kan garantera det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in