2019-12-24, 20:17
Medlem
Hej

Jag mår inte alls dagar helt toppen. Jag är trött, osocial, omotiverad, känner mig ensam. Ingenting känns roligt. Viss ångest har jag också.

Jag skulle säga att jag har en lättare depression. Vilka läkemedel skriver läkare ut? minsta dygnsdoser sertralin?

Är det många dåliga biverkningar på mediciner som ökar mängden serotonin i hjärnan?
Citera
2019-12-24, 20:26
Medlem
Sertralin och fluoxetin är förstahandsalternativen. De är mycket milda, jag upplevde varken biverkningar eller positiva effekter av dem.
Citera
2019-12-24, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ummagummar
Sertralin och fluoxetin är förstahandsalternativen. De är mycket milda, jag upplevde varken biverkningar eller positiva effekter av dem.

Jag har läst att man får svårt att sova. Sexlusten försvinner och man blir ointresserad av kärlek.

Så du märkte ingen skillnad alls på sertralin? Den ska väl öka serotonin i hjärnan och de bör väl göra dig något bättre åtminstone?
Citera
2019-12-24, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Jag har läst att man får svårt att sova. Sexlusten försvinner och man blir ointresserad av kärlek.

Så du märkte ingen skillnad alls på sertralin? Den ska väl öka serotonin i hjärnan och de bör väl göra dig något bättre åtminstone?
Av alla antidepressiva jag testat är det bara två som jag har känt någonting av: mirtazapin och venlafaxin. Mirtazapinen hjälper mig med sömnen men har ingen antidepressiv effekt. Venlafaxinen minskade min sexlust starkt och gav inga positiva effekter. Att man blir ointresserad av kärlek stämmer nog till viss del, jag kom ihåg att jag var mer romantiskt lagd samt mer sexuell innan jag började med medicin.

Så från min egen erfarenhet av omkring sex sju olika antidepressiva vekar de inte ändra mycket i hjärnkemin.
Senast redigerad av Ummagummar 2019-12-24 kl. 20:45.
Citera
2019-12-24, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ummagummar
Av alla antidepressiva jag testat är det bara två som jag har känt någonting av: mirtazapin och venlafaxin. Mirtazapinen hjälper mig med sömnen men har ingen antidepressiv effekt. Venlafaxinen minskade min sexlust starkt och gav inga positiva effekter. Att man blir ointresserad av kärlek stämmer nog till viss del, jag kom ihåg att jag var mer romantiskt lagd samt mer sexuell innan jag började med medicin.

Så från min egen erfarenhet av omkring sex sju olika antidepressiva vekar de inte ändra mycket i hjärnkemin.

Jag äter propavan för att kunna somna. Tramadol äter jag för smärta och ibland när jag behöver energi. Tramadol ska om jag förstått det rätt öka mängden serotonin
Citera
2019-12-24, 22:13
Medlem
Citat:

Serotonin-hypotesen från 1960-talet, ett mantra inom psykiatrin och som gjort läkemedelsbolag väldigt rika och som fortfarande inte blivit bevisad. Så inrotat att var och varannan har hört om dessa kemiska obalanser i hjärnan som kan hjälpas genom mirakelpiller som prozac och dess efterföljare.

Börja med att äta, sova och träna regelbundet under en längre tid. Ut och gå en tur i skogen varje dag. Hävdar att det har bättre effekt på alla former av lättare depressioner.

https://ki.se/forskning/ett-pussel-med-manga-okanda-bitar

http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/16969/_1839_1840.pdf

https://journals.plos.org/plosmedicine/article?id=10.1371/journal.pmed.0020392

https://www.svtplay.se/video/23469350/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-2-frisk-av-naturen?start=auto
Senast redigerad av zrx 2019-12-24 kl. 22:28.
Citera
2019-12-24, 22:13
Medlem
moodyfieds avatar
Lägg inte alla ägg i samma korg.
Boka tid hos läkare. Nämn dina besvär.
Be om remiss för blodprov för för att se om du har någon bristning.
BOKA SAMTIDIGT ny tid med läkaren en månad senare.
Be om att få prata med någon (om du känner för det)

Tills nästa läkarbesök skall du ta följande antidepressiva:
Köp D-vitaminer. Sluta kolla porr, ät regelbunden kost undvik alkohol och droger, regelbunden sömn yada yada
Känns det inte bättre under den tiden så kan du gå på läkarbesöket du bokat in.

[OT] tl;dr Sertralinet var min bipolär trigger.

Lyssna på din kropp och googla inte dina svar.
Senast redigerad av moodyfied 2019-12-24 kl. 22:36.
Citera
2019-12-25, 09:32
Medlem
spyder123s avatar
Psykisk hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2019-12-25, 11:05
Medlem
Citat:
Hej

Jag mår inte alls dagar helt toppen. Jag är trött, osocial, omotiverad, känner mig ensam. Ingenting känns roligt. Viss ångest har jag också.

Jag skulle säga att jag har en lättare depression. Vilka läkemedel skriver läkare ut? minsta dygnsdoser sertralin?

Är det många dåliga biverkningar på mediciner som ökar mängden serotonin i hjärnan?

Ja det är ett förstahandspreparat. Doseringen bestäms och justeras i samråd med läkare.

Ja det finns ev biverkningar som med alla läkemedel. Svårt att säga hur du kommer bli påverkad eftersom det är väldigt individuellt. Men man börjar smått och ökar doseringen till optimal nivå i samråd med läkare. Andra preparat kan komma på tal senare om nackdelarna överväger fördelarna med nuvarande preparat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in