2019-12-24, 06:45
Medlem
nationalizten88s avatar
Kan ngon vnlig sjl verstta receptet till svenska https://www.youtube.com/watch?v=12fR9neVnS8
Citera
2019-12-24, 06:48
Medlem
GalFisks avatar
Salpeter (kaliumnitrat, KNO3). Finns en stor trd om sna raketer: (FB) SS Raketer
Citera
2019-12-24, 11:23
Medlem
Nightcr4wlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Salpeter (kaliumnitrat, KNO3). Finns en stor trd om sna raketer: (FB) SS Raketer
Kan vem som helst kpa sdana kemikalier?
Citera
2019-12-24, 11:32
Medlem
Mongoglads avatar
Nej, inte salpeter. Det kommer knte fungera.
Ts ska ha riktigt kno3 kaliumnitrat.
Blanda ungefr 60 vanligt socker, 30 dextropur 10 ljus sirap och smlt detta p s lg vrme du kan, nr det r smlt och som en genomskinlig srja hller du ner kulkvarnat kno3 och rr ihop utan att du lter det brja brinna. Snurra ihop en smet och hll ner i motorn och se till att pressa en core direkt nr det r mjukt.
Det r det bsta.
Fr ts som verkar helt ny som inte ens hajade kno3, br nog ts lsa p ordentligt innan s ts inte stller till en riktig brand!

Kvarna kno3, och samma med socker. 60 kno3 och 40 socker, banka pluggar av lera i botten frst sedan typ en cm t gngen med brnslet, banka som fasen, fyll p och banka, cm fr cm, tills det r tillrckligt. Banka sedan toppens plugg p samma stt.
Rkna ut diameterna p borr som blir rtt i motorns diameter, borra SAKTA i dysan, snurra borren FR HAND genom hela motorn, in med visco eller kabel, och du har en motor.
Finns en riktigt bra trd om detta. Kallas s/s motor. Du kommer inte lyckas med kryddan salpeter, ven om mgon gjort det s r det bara fr att denne r riktigt skicklig. Salpeter r en krydda typ, och det r inte det du letar efter. Du sker kno3 kaliumnitrat.

Titta p Youtube om r-candy, det r en enkel mix fr nybrjare. Jag antar du inte har kulkvarn, s jag gissar det blir enklast fr dig att smlta en motor istllet fr att banka en. Var noga med dysans diameter, fr dtor och dufr en pysare modell strre, fr liten och du fr en vsande oplitlig banger.

Jag rder dig att lsa p, och kom ihg att man fr inte gra detta rent praktiskt det r olagligt! Att lsa om det, och att lra sig sjlva kemin r en spnnande sak, men att gra det r allts olagligt och jag ger inte tilltelse att anvnda det jag skriver fr olagliga saker, utan jag skriver endast pga mitt intresse fr kemin bakom en del kemiska eller fysikaliska experimet. Kemi rockar p riktigt!

Pma om du vill ha tips och rd ur en hypotetisk vinkel, eller skapa en mer detaljerad trd med bilder eller lnkar dr man kan ge lite mer exakt input.
Eller frga lite mer exakt vad du undrar om, vilket moment du behver hjlp med. Att frklara hur en random ss raket fungerar kan alla, men jag ska frska vara behjlplig, s frga exakt VAD du undrar som sagt.

Frst och frmst undrar jag :
Du kan vl ngot om kemi hoppas jag nr du funderar p en raket?
Vill du serist lra dig kemin, och hur det egentligen fungerar, och hur mnen reagerar tillsammans och s vidare, eller vill du bara blanda vad som helst fr det ska smlla, hur gammal r du? (Allts, 14 typ, eller 30) har du plats och mjlighet att laborera med snt hr utan risk fr andra, dcs bor du i rummet hos mamma och r 15 vet jag inte om jag ville hjlpa med ngot som kan stlla till problem eller fara fr ngon sklart. Om du ursktar min frga, och ta inte illa upp, jag bryr mig om ts och ts grannar endast drav mina frgor.

Godjul frresten!
Citera
2019-12-24, 11:41
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nationalizten88
Kan ngon vnlig sjl verstta receptet till svenska https://www.youtube.com/watch?v=12fR9neVnS8
Kno3 r kaliumnitrat. Det gr att kpa, och gr att fr ngon med intresse fr kemi ganska enkelt att tillverka sjlv.

Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Alldeles rtt! Kno3 r inte salpeter, utan kaliumnitrat. Salpeter r natriumnitrat och har ganska stora likheter med kno3 men inte riktigt samma. Natriumnitrat r vldigt mycket mer hygroskopiskt n kaliumnitrat, och brinner saktare och med en lite rd/gulare flamma.
Salpeter kan anvndas i en del saker absolut, men inte till raketer. Det r fr lite krm i det fr att bygga samma kraft som kno3.
Funkar fint till rkbombsingrediens, eller till att stta lite effekter i hembyggda fyrverkerier.
Kno3 kper man antingen i ren form av grossist, eller gr egen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nightcr4wler
Kan vem som helst kpa sdana kemikalier?

Ja. Men det beror lite p vad du menar.
Salpeter r allts en vanlig krydda som finns p ica, denna funkar till mindre noga saker som tex rkutveckling, eller liknande. Finns 30g fr ~7/10kr .
Citera
2019-12-26, 12:52
Medlem
GalFisks avatar
Nja, salpeter r dels ett namn p nitratsalter i allmnhet, dels ett namn p kaliumnitrat specifikt. Att Santa Maria bestmt sig fr att kalla sitt natriumnitrat fr salpeter betyder inte att salpeter r ett ord som bara betyder natriumnitrat.
Det r dock helt rtt att NaNO3 bara duger till rk. Jag vet en eller tv som lyckats f det att funka i sm raketer, men jag har inte lyckats sjlv.
Citera
2019-12-26, 12:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Var kommer "kattsand" in i ekvationen?
Citera
2019-12-26, 13:03
Medlem
GalFisks avatar
Torr bentonitlera (anvnds som billig klumpbildande kattsand) bankas fast i raketrrets ndar. Nr man slr p det, bildar det en kompakt och hrd plugg. Sen gr man hl genom ena pluggen och brnslekroppen, s gr man en raketdysa och en stor brinnyta.
Citera
2019-12-28, 09:24
Medlem
nationalizten88s avatar
Tack fr vldigt utfrliga svar, mycket imponerad ver kunskapsnivn samt omtanken rrande detta mne. Jag har inga planer att bygga raketmotorn , rcker med dem vi fick gra i Tekniken i skolan p 70-talet :-) under vaksamt vervakande av en milt sagt exalterad lrare. Tror fan det var det roligaste lektionerna han sg fram emot. Han knalla runt i labbrock med penna bakom rat och proffessorsrufs i hret, sorry fr OfT men minnena gjorde sig pminda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in