2019-12-23, 23:59
Medlem
Goldmanns avatar
Hur r skidkningen i Andorra?
Liknar det Frankrike? Finns det trevliga pausstugor som i sterrike eller r det som Frankrike? Stora komplex som ser ut som Gulag men bra kning? Ngn som varit dr?
Citera
2023-10-20, 13:54
Medlem
Lite sent svar p denna trden men tnker att det kanske r bra att det finns ett svar.

Har varit i Andorra flera gnger det pminner mer om Italienska Alperna mest. Det finns trevliga och genuina restauranger i backen men man mste leta lite efter dem.

Jag har kt mycket i Italien och sterrike och Andorra och jag tycker Andorra r klart bst om man ser till helheten: Vder/Sn/mat och hur prisvrt det r. Man kommer ltt ut i offpisten frn pisten vilket r grymt. i Skidsystemet Grandvalira ker man p 2.000 m. och uppt med en fallhjd p ca 1.000 meter. Jag gillar byn Soldeu mest. Mysig men lite dyrare n de vriga byarna har jag frsttt.

Plockade ihop resan sjlv en gng och en gng med Sunweb (aldrig mer) men de senaste tre gngerna har jag kt med Quality Travel (www.qtravel.se). De r den enda svenska arrangren som kr dit med svenska guider och allmnt jvligt kunniga. Grymma guider, inte ngra festande 19-ringar som man sett i alperna utan "serviceminded" och sg tv 60+ guider vilket va coolt.
Citera
2023-10-27, 10:04
Medlem
Gammal trd men rets skidssong nrmar sig ju. Jag gillade Andorra och kte dr tv r i rad, just innan pandemin. Hyfsat solskert ven om sdant aldrig kan garanteras. Bra backar, huvudsakligen p nordsluttningar. Jag bodde i Soldeu och El Tarter, bgge r bra d man kommer in i liftsystemet litet grand i mitten, till skillnad frn t.ex. Pas de la Casa dr man r lngst ut och backen ner till den byn kan bli rtt slaskig mot eftermiddagen.

Mitt favoritstlle var serveringen dr liften kommer upp frn Soldeu, den har en balkong med f platser men varifrn man har fin utsikt. Kan ocks rekommendera qtravel, goda erfarenheter av dem. Tnk dock p att Andorra inte r medlem av EU trots att de anvnder euro - stng av datatrafiken p telefonen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in