2019-12-23, 22:37
Medlem
Jag misstänker att det finns individer som metvetet postar ett offtopic inlägg och sedan rapporterar den som svarar. Alternativt kan det vara så att skribenten inte gillar svaret av någon anledning, t.ex. att det har använts invektiva och personliga tillmälen i svaret.

Här är två exempel där en och samma skribent postar något offtopic som senare citeras av en annan skribent. I bägge fallen rapporteras enbart det citerande inlägget för 0.03. Trams och off-topic.

Ej Raderat: (FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Raderat: (FB) Greta Thunberg (klimataktivist)

Jag gav det här några dagar och mycket riktigt så försvann de rapporterade inläggen.

Det verkar vara ett effektivt sätt för att bekämpa sina meningsmotståndare.

Jag tycker personligen att hela kedjan av inlägg skulle ha raderats. Som jag ser på det hela så var samtliga inlägg offtopic.
Citera
2019-12-23, 22:40
Medlem
Neroxxs avatar
Fast är det OT så är det OT, däremot är det klart att mod bör ta bort allt som är OT. Sen vet man förstås inte vem som rapporterar ett inlägg. Postar man OT så lär du åka på en avtängning efter hand, speciellt ifall man gör det systematiskt. Det bästa är att rapportera samtliga OT-inlägg.
Senast redigerad av Neroxx 2019-12-23 kl. 22:44.
Citera
2019-12-23, 22:44
Medlem
ArgusOnes avatar
Vissa typer rapporterar för allt de inte gillar och i tider där mods har lite tid att moderera är det oftast så att det rapporterade inlägget tas bort utan att man gör någon vidare efterforskning. Tidsbrist.

Mods kanske skulle kunna bli bättre på att se okynnesrapporter och stänga av de som sysslar med dessa.
Citera
2019-12-23, 22:52
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag misstänker att det finns individer som metvetet postar ett offtopic inlägg och sedan rapporterar den som svarar. Alternativt kan det vara så att skribenten inte gillar svaret av någon anledning, t.ex. att det har använts invektiva och personliga tillmälen i svaret.

Här är två exempel där en och samma skribent postar något offtopic som senare citeras av en annan skribent. I bägge fallen rapporteras enbart det citerande inlägget för 0.03. Trams och off-topic.

Jag gav det här några dagar och mycket riktigt så försvann de rapporterade inläggen.

Jag tycker personligen att hela kedjan av inlägg skulle ha raderats. Som jag ser på det hela så var samtliga inlägg offtopic.

Det borde vara den som styr av till OT som får varningen, men att båda inläggen tas bort, tycker jag.
Citera
2019-12-23, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vissa typer rapporterar för allt de inte gillar och i tider där mods har lite tid att moderera är det oftast så att det rapporterade inlägget tas bort utan att man gör någon vidare efterforskning. Tidsbrist.

Mods kanske skulle kunna bli bättre på att se okynnesrapporter och stänga av de som sysslar med dessa.

Det var precis detta som jag misstänker, d.v.s. att moderatorn inte alltid har tid att följa upp hela kedjan av inlägg. Jag känner själv hur jobbigt det är att följa upp mina egna inlägg. Jag har gjort detta under en kortare tid och märker att en del av mina inlägg försvinner spårlöst. Jag misstänker att detta beror på att någon har rapporterat inläggen. På senare tid så har jag börjat kontrollera om mina egna inlägg är rapporterade. Det har faktisk hänt när jag lindar in invektiva och personliga tillmälen i inlägget.
Citera
2019-12-23, 23:18
Medlem
Ja, folk rapporterar när de får svar på tal, helst när de själva är de som förtjänar avstängning, mods är lata/partiska/inkompetenta så då blir det som det blir
Citera
2019-12-24, 13:43
Bannlyst
Inget nytt. Tempezzt har ju satt detta i system i det här forumet och omhuldas av samtliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det borde vara den som styr av till OT som får varningen, men att båda inläggen tas bort, tycker jag.

Det tycker nog de flesta som inte har skallen långt uppkörd i röven/hälften av moderatorerna.
Citera
2019-12-24, 17:40
Moderator
blomvattnares avatar
Jag har raderat de båda raderade inläggen som exemplifieras i trådstarten. De rapporterades och bedömdes som OT. Jag hade inte tid att kolla närliggande inlägg. Så kan det bli ibland; att det bara blir de rapporterade inläggen som ses över. Rapportera gärna inlägg ni anser vara OT eller på annat sätt bedöms bryta mot reglerna.

De icke raderade inläggen som det länkas till i trådstarten är definitivt OT, men jag låter dem ligga kvar eftersom det kan bli svårt för denna tråds läsare att hänga med i tråden annars. Åtminstone ett tag. Kan förstås inte garantera att någon modkollega inte raderar dem.
Citera
2019-12-26, 14:16
Medlem
Citat:

Varför det? Vill man inte ha sånt, ska givetvis samtliga fall beivras.
Citera
2019-12-26, 16:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Jag håller med. Om mods inte hinner så är det bättre att lägga lite tid på att varna/stänga av rätt person som kommer att skapa mer OT framöver, än att varna/stänga av en massa personer som bara är symptomet på OT inte upphovet. Mods skapar bara framtida jobb för sig själva för de varnar inte de relevanta användarna som kan fortsätta att skapa OT.

För övrigt verkar FB i praktiken fungera som Facebook. Antal anmälningar, inte innehåll, avgör vad som tas bort. Ingen smickrande jämförelse för FB.
Citera
2019-12-26, 19:41
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orden
Varför det? Vill man inte ha sånt, ska givetvis samtliga fall beivras.

Om man gör så gör det att man kan påstå saker oemotsagd genom att skriva i fel tråd. Nej, den som börjar är den som ska varnas.
Citera
2019-12-27, 15:04
Medlem
Bahrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux

Ja, de gör sånt. Det är oftast modsens kompisar. De blir lag o backar modsen oxå.
Sedan har du 0.03 som är en stor hjälp.

Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Fast är det OT så är det OT, däremot är det klart att mod bör ta bort allt som är OT. Sen vet man förstås inte vem som rapporterar ett inlägg. Postar man OT så lär du åka på en avtängning efter hand, speciellt ifall man gör det systematiskt. Det bästa är att rapportera samtliga OT-inlägg.
Modsen tar aldrig bort allt. De är oftast partiska. Det e min erfarenhet.
Ingen har tid att rapportera alla OT. Man kommer för fan till ett diskussionsforum för diskutera inte leta OT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in