2019-12-23, 17:51
  #1
Medlem
Hej,

jag har vart hos en teraput men do jag är borta för 2 veckor och det är semester tider har jag inte den hjälpen för frogorna.

Men han har gavt mig lite enkla övningar utan vikt att börja göra och sa att förhoppningsvis borde jag kunna lyfta armen över huvudet tills Jul, just nu känns de som det kommer ta ännu längre tid, jag lyfter tills det tar emot och gör ont soklart, vill inte förstöra det mer.

Men kollat po spegeln när jag väl lyfter att självaste axeln gör en konstig "lyft" rörelse när jag väl gör non övning. Vet inte hur man ska förklara det, men kollandes po den bra axeln so rör den inte sig "normalt" det är som hela skuldran till nacken, självaste den delen som lyfts med när jag väl gör en övning som exempel: försöka röra den andra axeln med min hand eller toucha huvudet eller nott sodant.

Det är kanske normalt? Är det nott med tiden det kommer försvinna med när axeln blir mer flexibel?

Har lite fler frogor men startar med den Sorry sitter po ett tangentbord med bara Ä och Ö
Citera
2019-12-23, 18:15
  #2
Medlem
kalkryggars avatar
Svårt att läsa din text.

Men det viktigaste är att du gör övningarna rätt och ABSOLUT inte fel, speciellt när det är så nytt (som jag antar att det är).

Det viktigaste är också att du gör det så du inte efteråt har smärta i axeln och att du upprepar träningsschemat 3 gånger dagligen.

Lite beroendes på vad som hänt med axeln och vad du gjort i vården (opererat ?) så kan det ta allt mellan 3-4 månader upp till 2 år innan axeln är bra igen.
Citera
2019-12-23, 19:01
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Svårt att läsa din text.

Men det viktigaste är att du gör övningarna rätt och ABSOLUT inte fel, speciellt när det är så nytt (som jag antar att det är).

Det viktigaste är också att du gör det så du inte efteråt har smärta i axeln och att du upprepar träningsschemat 3 gånger dagligen.

Lite beroendes på vad som hänt med axeln och vad du gjort i vården (opererat ?) så kan det ta allt mellan 3-4 månader upp till 2 år innan axeln är bra igen.

Jag har inte direkt full smärta när jag väl har gjort övningarna, de kan kännas ibland att man har vart ”aktiv”.

Den är rätt ny, 3,5 veckor sen det hände, axeln drogs helt ur led, fast ingen fraktur och hade inga blåmärken eller direkt svullnad.

Jag får ändå lite smärta beroende på små rörelser jag gör, gissar det är muskeln och lederna. Och att det samt ”knackar” till då och då, det är rätt normalt gissar jag?
Citera
2019-12-23, 19:09
  #4
Medlem
Men också det jag tänker mest på är hur det ser ut när jag väl försöker göra övningar. När jag väl gör en övning, exempel att försöka Röra pannan så mycket jag kan med handen, så är självaste axeln så stel att allting lyfts runt omkring axeln/skuldran, om du förstår. Jämförelse med andra axeln så ser de onaturligt ut. Är de kanske normalt i början med det tills det släpps å blir mer flexibel/rörlig?
Citera
2019-12-23, 22:06
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simiir
Men också det jag tänker mest på är hur det ser ut när jag väl försöker göra övningar. När jag väl gör en övning, exempel att försöka Röra pannan så mycket jag kan med handen, så är självaste axeln så stel att allting lyfts runt omkring axeln/skuldran, om du förstår. Jämförelse med andra axeln så ser de onaturligt ut. Är de kanske normalt i början med det tills det släpps å blir mer flexibel/rörlig?

Det är bara att göra övningarna lugnt och sansat. Fokusera på att göra dom så gott du kan. Gör det också så många gånger som du har blivit tillsagd att göra dom. Du har väl fått övningar och antal gånger per dag va?

Det här skall du förmodligen göra i många månader framöver antar jag? Var lugn, det kommer sakta men säkert att bli bättre.
Citera
2019-12-23, 22:16
  #6
Medlem
När axeln dras ur led tänjs ledband och ligament ut. Sedan när axeln är tillbaka i sin rätta position så blir man stel i muskler, leder och allt annat runt axellleden. Tar 1-3 veckor innan borta. Men skit i det, ta och besök en bra ortopedklinik och operera dig. Förr väntade man tills axeln gått ur led massor av gånger men det är bara skit. In på operation direkt efter första gången så slipper du problem framåt.
Citera
2019-12-23, 23:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameljointen
När axeln dras ur led tänjs ledband och ligament ut. Sedan när axeln är tillbaka i sin rätta position så blir man stel i muskler, leder och allt annat runt axellleden. Tar 1-3 veckor innan borta. Men skit i det, ta och besök en bra ortopedklinik och operera dig. Förr väntade man tills axeln gått ur led massor av gånger men det är bara skit. In på operation direkt efter första gången så slipper du problem framåt.

Inte för att du har helt fel men läst här och där på internet och det syns att de inte finns ett rätt svar till det, vissa säger det funkar, andra säger dem har gjort operationen och dem har slagit ut axeln ändå etc etc, så gissar på de helt hur stor skada det är och individen själv?

Jag önskar det fanns en nästan 100% rätt svar för det..
Men jag har rätt så aktivt och tungt jobb/fritid som hundspann guide, har 6 veckor sjuk intyg men vet ju redan att jag kommer inte kunna göra 70% av jobbet på ett bra tag framöver, förmodligen resten av säsongen är kört för mig, så får väl bara vara chaufför och göra dem ”enkla” mindre belastade jobb uppgifterna och bygga på tills nästa säsong.
Citera
2019-12-24, 09:10
  #8
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameljointen
När axeln dras ur led tänjs ledband och ligament ut. Sedan när axeln är tillbaka i sin rätta position så blir man stel i muskler, leder och allt annat runt axellleden. Tar 1-3 veckor innan borta. Men skit i det, ta och besök en bra ortopedklinik och operera dig. Förr väntade man tills axeln gått ur led massor av gånger men det är bara skit. In på operation direkt efter första gången så slipper du problem framåt.
Då kan jag bara tillägga att allt är definitivt inte "guld och gröna skogar" efter en operation. Den förhindrar luxation men begränsar även rörligheten i leden för all framtid. Dessutom är det en tämligen plågsam operation med lång konvalecens efteråt.

En enstaka luxation tycker jag ska behandlas så som TS fått råd att göra. Axeln kommer vara stel och uppföra sig annorlunda i början men fortsätt bara följa råden. Tänk inte så mycket på hur den ser ut när du rör den utan gå mer på hur den eventuellt begränsar dig. Ingen begränsning? Vem bryr sig hur det ser ut.

Om den däremot framöver fortsätter luxera så skulle jag överväga operation. Dvs när din oro för att den ska hoppa ur led gör att du avstår från att göra saker då är det dags att lägga sig under kniven men var medveten om att det då kommer ta lång tid att komma tillbaka och rörligheten blir aldrig samma.

Lycka till!

*TS: Det är oftast lättare att läsa om du skriver "a" istället för "å" om bokstaven saknas på ditt tangentbord.*
Citera
2019-12-25, 08:03
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Då kan jag bara tillägga att allt är definitivt inte "guld och gröna skogar" efter en operation. Den förhindrar luxation men begränsar även rörligheten i leden för all framtid. Dessutom är det en tämligen plågsam operation med lång konvalecens efteråt.

En enstaka luxation tycker jag ska behandlas så som TS fått råd att göra. Axeln kommer vara stel och uppföra sig annorlunda i början men fortsätt bara följa råden. Tänk inte så mycket på hur den ser ut när du rör den utan gå mer på hur den eventuellt begränsar dig. Ingen begränsning? Vem bryr sig hur det ser ut.

Om den däremot framöver fortsätter luxera så skulle jag överväga operation. Dvs när din oro för att den ska hoppa ur led gör att du avstår från att göra saker då är det dags att lägga sig under kniven men var medveten om att det då kommer ta lång tid att komma tillbaka och rörligheten blir aldrig samma.

Lycka till!

*TS: Det är oftast lättare att läsa om du skriver "a" istället för "å" om bokstaven saknas på ditt tangentbord.*

Nä visst är det inte guld och gröna skogar att opera sig, oavsett. Jag talar av egen erfarenhet och numera gör man titthålsoperation. Man skall höra OP när man är ”ung”. Finns ett bäst före datum pä OP. Jag väntade in i det sista
Med ett antal luxationer per år, 1-3, det var en jobbig rehab (mkt träning dagligen) men jag är så sjukt nöjd. Hellre en arm med sämre rörlighet än en slapp axelled som begränsar en både fysiskt och psykiskt psykist
Citera
2019-12-25, 10:09
  #10
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameljointen
Nä visst är det inte guld och gröna skogar att opera sig, oavsett. Jag talar av egen erfarenhet och numera gör man titthålsoperation. Man skall höra OP när man är ”ung”. Finns ett bäst före datum pä OP. Jag väntade in i det sista
Med ett antal luxationer per år, 1-3, det var en jobbig rehab (mkt träning dagligen) men jag är så sjukt nöjd. Hellre en arm med sämre rörlighet än en slapp axelled som begränsar en både fysiskt och psykiskt psykist
Det håller jag definitivt med dig om. Däremot är en luxation inte anledning till att måla fan på väggen - än.

Jag höll på med en sport där just utåtrotationen är mycket viktig och det är just den som går förlorad så jag fick sadla om. Axeln satt däremot på plats efteråt.

Råkade sedan ut för en luxation även i andra axeln vilket triggade "åh nej, inte igen" men där blev det just en gång och aldrig mer vilket är varför jag säger att avvakta.

Tilläggas kan att för mig var det ganska grovt trauma/"våld" inblandat i de första luxationerna (gäller båda axlarna) medan det senare behövdes allt mindre. Om den däremot hoppar ur led relativt enkelt redan från början så är jag mer benägen att hålla med dig om att operera tidigt men fortfarande inte efter en enstaka händelse.
Citera
2019-12-25, 14:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameljointen
När axeln dras ur led tänjs ledband och ligament ut. Sedan när axeln är tillbaka i sin rätta position så blir man stel i muskler, leder och allt annat runt axellleden. Tar 1-3 veckor innan borta. Men skit i det, ta och besök en bra ortopedklinik och operera dig. Förr väntade man tills axeln gått ur led massor av gånger men det är bara skit. In på operation direkt efter första gången så slipper du problem framåt.


Jag gissar 1-3 veckor är beroende på individen å skadan?

Jag är fortfarande rätt stel gissar jag på då den inte rör sig så naturligt Efter en viss höjd, just där det ser ”konstigt” ut när jag väl försöker höja axeln/armen högre. Och sen tar de stop efter ett tag.

Hur länge ska man förvänta sig att muskeln å leden ska ha smärta/ömhet ? Flera månader?
Tänkte då när jag väl pressar runt omkring axeln där musklerna är å leden så kommer det lite smärta/ömhet, inte nog för att skrika men nog för att tänka på det varje dag och undra över, då vissa dagar känner jag det med en liten rörelse.

Det är inte direkt jag försöker oroa mig då jag vet allt läks med sin tid men är mest bara fundersam över andras erfarenheter och vad man kan ”förvänta” sig
__________________
Senast redigerad av Simiir 2019-12-25 kl. 15:14.
Citera
2019-12-25, 14:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Då kan jag bara tillägga att allt är definitivt inte "guld och gröna skogar" efter en operation. Den förhindrar luxation men begränsar även rörligheten i leden för all framtid. Dessutom är det en tämligen plågsam operation med lång konvalecens efteråt.

En enstaka luxation tycker jag ska behandlas så som TS fått råd att göra. Axeln kommer vara stel och uppföra sig annorlunda i början men fortsätt bara följa råden. Tänk inte så mycket på hur den ser ut när du rör den utan gå mer på hur den eventuellt begränsar dig. Ingen begränsning? Vem bryr sig hur det ser ut.

Om den däremot framöver fortsätter luxera så skulle jag överväga operation. Dvs när din oro för att den ska hoppa ur led gör att du avstår från att göra saker då är det dags att lägga sig under kniven men var medveten om att det då kommer ta lång tid att komma tillbaka och rörligheten blir aldrig samma.

Lycka till!

*TS: Det är oftast lättare att läsa om du skriver "a" istället för "å" om bokstaven saknas på ditt tangentbord.*

Det är inte direkt jag oroar mig att hur det ser ut i ett vackert sätt mest liksom hur den uppför sig till skillnad mot den andra axeln.
Det är när jag väl kommer till en nivå den lyfts annorlunda som det är fortfarande stel och ingen full rörlighet, och efter ett tag tar det stop. Jag gissar på det är med tiden när axeln får mer rörlighet och börjar tappa stelheten den börjar uppföra sig mer normalare/flexiblare.

Men ja, jag är fortfarande i ett tidigt skede med rehalibiteringen, 4 veckor när det hände men vill bara se vad man ska förvänta sig!

Längtar redan tillbaks att få träffa terapeuten haha
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in