Flashback bygger pepparkakshus!
2019-12-23, 13:59
Medlem
tarsiers avatar
Hej, vill ha lite förslag på ändringar i mina fonder och sparande.

Mitt främsta mål är sparande för bostad. Annars mer allmänt sparande. Dock lite osäkert hur min omedelbara framtid ser ut vad gäller bostad, mitt mål är nog att köpa inom 1½-2 år men ingen alls bra koll på vad jag ens kan få med mina pengar. Tar in ca 30k/mån brutto, bor i Stockholm.

Har listat alla fonder etc i bilden nedan jag länkar till.
Avanzas fonder har jag haft lite olika tidsperiod, från kanske 3 mån till 1 år. Nordeas var något släktingar/föräldrar köpte åt mig förut för länge sen.

Givet mina mål vad bör jag ändra?

Vill inte att alltför många detaljer från tabellen nedan ska vara tillgängliga permanent öppet på FB för all framtid så om möjligt undvik att skriva för detaljerat i inläggen eller ta det i PM

Hoppas länken funkar:

https://file.io/p7Xa2I
Citera
2019-12-23, 18:33
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Hej,

Hoppas länken funkar:

https://file.io/p7Xa2I
Nej, det gör den inte.
Citera
2019-12-23, 20:41
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej, det gör den inte.
denna?
https://framapic.org/JBw56L66rCVO/o35srYbeZbM2.PNG
Citera
2019-12-23, 23:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
denna?
https://framapic.org/JBw56L66rCVO/o35srYbeZbM2.PNG
Ok, funkar. Jag tror inte du behöver ändra nånting. Du har bra utveckling, utan större risk. Nu har jag inte kollat upp avgifterna men AZ är ju noll iaf. Det som sticker ut är ju sparkontot.
Citera
2019-12-24, 00:23
Medlem
Det är jättestor risk att ligga inne på börsen när du ska ha pengarna så snart. En tumregel att gå efter är att inte ha mer än 10% av kapitalet på börsen för varje år som du kan låta pengarna vara. Din sparhorisont är två år, som då motiverar max 20% på börsen.

Anledningen är att börsen kan svänga lika mycket nedåt som uppåt. Ta i år som exempel, när börserna gått upp kring 30%. Nästa år kan de gå ner lika mycket eller mer. Det är helt normalt och inget man ska oroa sig för. På lång sikt (10+ år) brukar börsen alltid ha gått uppåt. Men det finns flera perioder som är kortare där börsen har tappat en stor del av sitt värde.

Med tanke på din tidshorisont bör du i princip bara ha pengar på sparkonto. Gärna i någon nischbank med ränta. Men kolla alltid att de har insättningsgaranti!

För övrigt fattar jag inte varför du vill ha en massa små innehav. Vad är poängen med att ha mindre än 10000 kr i en fond? Vad hoppas du ska hända med just den fonden? Om du har en fond på 5% som går dubbelt så bra som alla andra av dina fonder så blir det ändå inte många hundralappar. Plus att den högre risken lika gärna kan göra att en småfond går bra medan en annan går dåligt, så att de tar ut varandra.

Ett minimum borde vara att kasta ut Nordea-fonderna. De är bara dyra, det finns ingen extra "kvalitet". Båda är förklädda passiva indexfonder men med ett högt pris. Bättre att du lägger alla de pengarna i Avanza Global.
Citera
2019-12-24, 00:54
Medlem
Spontant betalar du alldeles för höga avgifter, dumpa allt utom globalfonden och köp en korg med investmentbolag istället så kan du hamna på ca. 0,3%. Avgifter gröper ur avkastningen extremt mycket. Har du ISK kan du enkelt flytta över pengarna till Nordea eller DeGiro som har mycket lägre courtage än Avanza, som idag är dyra när det gäller aktiehandel. Ett annat enklare alternativ är att köpa Spiltans investmentbolagsfond som kostar 0,2%, dock är ju detta naturligtvis utöver investmentbolagens egna förvaltningskostnader. I långa loppet tjänar du på att köpa aktierna själv och balansera om.
Citera
2019-12-24, 00:58
Medlem
Här har du ett bra räkneexempel:

http://carlstenius.se/hur-paverkar-avgifterna-avkastningen/

” Låt säga att du investerar 100 000 kr vid ett tillfälle med en årlig avkastning på 8 % per år. Fond A har en årlig avgift på 0,3 % medan fond B har en årlig avgift på 1,5 %. Efter 30 år är nu värdet i fond A 919 533 kr medan värdet i fond B endast uppgår till 639 440 kr. Skillnaden är hela 290 093 kr vilka nu finns i fondförvaltarens fickor.”
Citera
2019-12-24, 09:37
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Det är jättestor risk att ligga inne på börsen när du ska ha pengarna så snart. En tumregel att gå efter är att inte ha mer än 10% av kapitalet på börsen för varje år som du kan låta pengarna vara. Din sparhorisont är två år, som då motiverar max 20% på börsen.

Anledningen är att börsen kan svänga lika mycket nedåt som uppåt. Ta i år som exempel, när börserna gått upp kring 30%. Nästa år kan de gå ner lika mycket eller mer. Det är helt normalt och inget man ska oroa sig för. På lång sikt (10+ år) brukar börsen alltid ha gått uppåt. Men det finns flera perioder som är kortare där börsen har tappat en stor del av sitt värde.

Med tanke på din tidshorisont bör du i princip bara ha pengar på sparkonto. Gärna i någon nischbank med ränta. Men kolla alltid att de har insättningsgaranti!

För övrigt fattar jag inte varför du vill ha en massa små innehav. Vad är poängen med att ha mindre än 10000 kr i en fond? Vad hoppas du ska hända med just den fonden? Om du har en fond på 5% som går dubbelt så bra som alla andra av dina fonder så blir det ändå inte många hundralappar. Plus att den högre risken lika gärna kan göra att en småfond går bra medan en annan går dåligt, så att de tar ut varandra.

Ett minimum borde vara att kasta ut Nordea-fonderna. De är bara dyra, det finns ingen extra "kvalitet". Båda är förklädda passiva indexfonder men med ett högt pris. Bättre att du lägger alla de pengarna i Avanza Global.
Ok, tack. Det är lite osäkert hur snart jag kan tänka mig att köpa - tidigast 1½-2 år, men kan bli upp till 3 eller max 5 år (beror lite på, bor i studentlägenhet som kräver att jag tar hp varje termin men jag jobbar också heltid). Så då kanske jag ska ha max 25-50% av totala kapitalet på börsen.

Små innehaven är nog mest grejer jag köpt nyligen och sen inte köpt något mer av senare. Men det ska jag tänka på!
Citera
2019-12-24, 09:38
Medlem
tarsiers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Spontant betalar du alldeles för höga avgifter, dumpa allt utom globalfonden och köp en korg med investmentbolag istället så kan du hamna på ca. 0,3%. Avgifter gröper ur avkastningen extremt mycket. Har du ISK kan du enkelt flytta över pengarna till Nordea eller DeGiro som har mycket lägre courtage än Avanza, som idag är dyra när det gäller aktiehandel. Ett annat enklare alternativ är att köpa Spiltans investmentbolagsfond som kostar 0,2%, dock är ju detta naturligtvis utöver investmentbolagens egna förvaltningskostnader. I långa loppet tjänar du på att köpa aktierna själv och balansera om.
Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in