2019-12-25, 14:30
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlxerox
Ekorrar är till 99% vegetarianer, snarare råttor som tar ägg.

Tyvärr verkar det som om ekorrarna inte fått med sig den informationen...

Citat:
"Om tillfälle ges äter de också olika insekter, t.ex. myror och olika slags larver m.m. För att täcka kalciumbehovet kan de också gnaga på skelettdelar från döda djur. Rester av fågel, fjädrar och ägg, har påträffats i ett fåtal undersökta magar."

https://www.nrm.se/faktaomnaturenoch...rre.10705.html

Klarar du inte av att se skillnaden mellan en ekorre och en råtta är det nog säkrast att du inte jagar något alls, inte ens din egen svans...

Den ekorren som plockat ägg i min mors hönsgård har setts göra det vid flera tillfällen av flera olika personer (Min mor, min före detta svåger, grannar och vänner till min mor.) och jag har noll och ingen anledning att betvivla sanningshalten i vad dessa har berättat.
Citera
2019-12-25, 14:31
Medlem
Verbeeks avatar
Jag ser 10-20 ekorrar varje dag och då bor jag centralt i en storstad
Citera
2019-12-25, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Möjligt jag behöver glas ögon
använder ju endast linser ..
Fotar mycket ute i naturen ..
Och tycker att ekorren följer de andra djurs nergång .
Där insekter och fåglar har minskat drastiskt i antal under ca 4 års tid .
insekter blir färre och mindre . vissa arter har helt försvunnit nästintill
Samma gäller fåglar ...
Tror inte att ekorren är ett undantag från den minskning vi ser ute i naturen .
Tror du sitter mest i byen og leser klima-propaganda jeg.
Citera
2019-12-25, 14:42
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ornu
Tror du sitter mest i byen og leser klima-propaganda jeg.
Näpp där har du fel
är alt right typen
vit man bor på landet .
Men som churchill sa .
You have to look at the fact
Because fact are looking at you .

Sen tycker jag det är fel att tro att alt right högern inte ska kunna värna om miljön .
Citera
2019-12-25, 14:45
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Saknas skogsmård som är deras naturlige ärkefiende i området kan de orsaka enorma skador på småfåglar inklusive fridlysta hackspettsarter. Observera att de är grymma på att äta fågelägg och fågelungar.

Nej!

Citat:
Många gånger hör man talas om att ekorrar tar fågelungar. Det gör de visserligen, men i betydligt mindre utsträckning än vad man tidigare trott. En svensk studie visar nämligen att i 1 600 undersökta ekorrmagar fanns det rester av fåglar, fågelungar och fågelägg endast i fyra stycken.

https://naturochtradgard.se/2018/09/...-i-tradgarden/
Citera
2019-12-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Näpp där har du fel
är alt right typen
vit man bor på landet .
Men som churchill sa .
You have to look at the fact
Because fact are looking at you .

Sen tycker jag det är fel att tro att alt right högern inte ska kunna värna om miljön .
Helt greit å verne om miljøet, er stor på det selv. Men er da ikke noen spesiell nedgang i hverken flora eller fauna rundt her i alle fall. Fullt av både fugler og ekorn og insekter her, akkurat som det alltid har vært. Kanskje det er noe lokalt miljøproblem du har på gang i området ditt.
Citera
2019-12-25, 15:07
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Jag ser 10-20 ekorrar varje dag och då bor jag centralt i en storstad

Ja det är helt enkelt för många av dom. Varför är folk ok med skyddsjakt på vildsvin men ekorrar icke sa nicke. Det är ju att vara extremt fördomsfull. Fula svin ok, söta ekorrar inte ok. Det är djur som djur.
Citera
2019-12-25, 15:20
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Nej!

Vilken studie? Länk tack.
Citera
2019-12-25, 15:47
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Ekorren är ett skadedjur som tar fågelägg. Min far har flera stora råttfällor som han fäster en bit upp på trädstammarna runt sommarhuset. Vet inte vad han använder som bete men det fungerar i varje fall. Nackdelen med hans metod (vilket vi har påtalat) är att de inte alltid dör på en gång utan blir hängande och skriker tills han avlivar dem. Det skulle vara mycket bättre om han sköt med hagel.
Citera
2019-12-25, 16:42
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Hur skulle ca. 200 000 ekorrar, i Sverige, kunna vara för mycket? Är 0.44 st. ekorre/kvadratkm...
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2019-12-25 kl. 16:46.
Citera
2019-12-25, 17:06
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner

Om du tvivlar kan du vända dig till

Lars-Åke Janzon.
Lars-Åke Janzon är pensionär sedan något år, men har en lång bakgrund från Naturhistoriska riksmuseet där han sedan 1972 framförallt arbetade på enheten för entomologi och på den publika avdelningen. Han blev fil dr vid Zoologiska institutionen vid Stockholms Universitet 1984, förste intendent på riksmuseet 1985 och jour*havande biolog 1999. Han är flitig och återkommande skribent i Natur & Trädgård och har förutom ett stort antal artiklar i olika tidskrifter gett ut ett flertal böcker och varit faktagranskare av ett sextiotal böcker med biologiskt innehåll. Han känns också igen från hundratalet medverkanden i olika radio- och TV-program. Lars-Åke Janzon har också arbetat som lärare i faunistik vid Stockholms universitet i 17 år. Han har ett sjuttiotal fältstudier över hela världen i bagaget och har agerat exkursionsledare såväl i Sverige som ute i världen, bland annat kring Medelhavet, på Kanarieöarna, i Östafrika och i Indien.

Citera
2019-12-25, 17:12
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensPilsner

Eller detta:
Citat:
Ekorrens föda
Hasselnötter, frön från grankottar och frön från tallkottar i nu nämnd ordning är den föda ekorrarna föredrar. Den äter även knopparna på barrträdens årsskott. Under senhösten fram till vårvintern kan man i granskogar finna flera hundratals granskott ligga på marken under träden. Dessa har blivit avbitna av ekorren som ätit upp de gröna knoppanlagen. Ekorren föredrar de knoppar som skall utvecklas till pollen framför de som ska bli grenar. Halten av råprotein och kalcium och andra näringsämnen påverkar födovalet.

Ekorren äter såväl marklevande som nere i jorden förekommande svampar. Ekollon, bär och gröna växter ingår i dieten men vid analys av djurens magar påträffar man också regelbundet mossor, lavar och bark. Under våren lapar ekorrarna gärna i sig av trädens söta sav. Om tillfälle ges äter de också olika insekter, t.ex. myror och olika slags larver m.m. För att täcka kalciumbehovet kan de också gnaga på skelettdelar från döda djur. Rester av fågel, fjädrar och ägg, har påträffats i ett fåtal undersökta magar.

Ekorren har ett energikrav på 80 kcal per dag, vilket motsvarar frön från 25-30 grankottar. Det tar ca 7 minuter för en ekorre att skala en grankotte. Kotten hålls med basen uppåt för att ekorren skall komma åt de två frön som ligger dolda under varje fjäll.

Under sensommaren börjar ekorren samla in årets nybildade hasselnötter vilka göms slumpmässigt en till två i taget i markens växttäcke. På samma sätt kan ekorren lagra svampar uppe i träden. Dessa förråd används senare när tillgången på annan föda är låg.

https://www.nrm.se/faktaomnaturenoch...rre.10705.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in