2019-12-23, 08:31
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Håller på att kolla runt efter bil. Köp inom nån månad i bästa fall.
Men undrar på skillnaden på att köpa en bil från en auktoriserad återförsäljare kontra en bilhandlare som säljer massa olika märken (mest beg)?
Exempelvis om jag ska köpa en Toyota Rav4 årsm 2014, är det skitsamma om jag köper den från en Toyotahandlare kontra en bilhandlare som har 15 olika märken och inte är återförsäljare åt nåt särskilt märke? Garantier, återkommande service och sånt där?
Det jag märkt är att officiella handlare ofta funnits länge och ha fina lokaler med fina verkstäder emedan bilnasare som säljer allt verkar ha det sjaskigare och ligga i industriområden med verkstäder av oerhört enklare typ.
Citera
2019-12-23, 08:36
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej!

Men undrar på skillnaden på att köpa en bil från en auktoriserad återförsäljare kontra en bilhandlare som säljer massa olika märken (mest beg)?
Exempelvis om jag ska köpa en Toyota Rav4 årsm 2014, är det skitsamma om jag köper den från en Toyotahandlare kontra en bilhandlare som har 15 olika märken och inte är återförsäljare åt nåt särskilt märke? Garantier, återkommande service och sånt där?
Det jag märkt är att officiella handlare ofta funnits länge och ha fina lokaler med fina verkstäder emedan bilnasare som säljer allt verkar ha det sjaskigare och ligga i industriområden med verkstäder av oerhört enklare typ.

Säljer de NYA bilar så är de väl återförsäljare?
Annars torde väl möjligen skillnaden vara att den ena tar in ett par bilar och säljer medan den andra beställer du via återförsäljaren som sen beställer direkt från tillverkaren, lite som mcdonalds med färdiga burgare å burgerking som gjorde på beställning...

Finns väl fördelar med båda.
Liten firma månar mer om kunderna, stor firma har råd med bättre goodwill.
Sålänge du köper nytt kommer väl garantin från tillverkaren dock så borde va skitsamma var den e köpt?

Edit: en begagnad RAV4.. då är det nog skitsamma, nybilsgarantierna e slut, såänge det inte är Hassans bil och biljard du handlar av så blir det nog ungefär lika
Citera
2019-12-23, 08:43
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Hej!

"Sånt där"? Jag råder dig bestämt att läsa på och kolla exakt vad det är du ska betala för, annars kommer du med 100% säkerhet bli uppkörd. Inga är skickligare än bilhandlare på att känna av folks svagheter och utnyttja dem.
Citera
2019-12-23, 08:50
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
"Sånt där"? Jag råder dig bestämt att läsa på och kolla exakt vad det är du ska betala för, annars kommer du med 100% säkerhet bli uppkörd. Inga är skickligare än bilhandlare på att känna av folks svagheter och utnyttja dem.
Med 'sånt där' menar jag saker som jag inte känner till ännu. Kanske att Holmgrens alltid erbjuder lånebil vid service, eller att Rejmes alltid bjuder på byte av vinterdäck, eller liknande som inte 'Bil och båge' i industriområdet gör.
Citera
2019-12-23, 08:53
Medlem
Citat:
Hej!

Bilnasare som ger garantier.. Den enda garanti du har från bilnasare jämte privatperson är att OM bilen är skriven på bilnasaren så riskerar du inte överraskningar som P-böter, skatter o obetalda skulder i övrigt som följer med bilen. Säljer bilnasaren på förmedling är det en annan sak.

Kan du inget om bilar, har tummen mitt i handen och allmänt "lost in the blåst" runt fordon är kanske inte bilnasaren ett bra alternativ. Men eftersom nasaren är billigast så kommer du ändå köpa där för snålheten kommer bedra visheten.

Service kan du boka var som helst.. märkesverkstad, Mekonomen osv osv.. Bara de är auktoriserade att stämpla service boken.
Vad kostar en service på en sådan bil du är intresserad av. Både liten o stor. Så du inte sätter dig pladask på backen o sväljer tungan i panik.
Citera
2019-12-23, 08:56
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Med 'sånt där' menar jag saker som jag inte känner till ännu. Kanske att Holmgrens alltid erbjuder lånebil vid service, eller att Rejmes alltid bjuder på byte av vinterdäck, eller liknande som inte 'Bil och båge' i industriområdet gör.

Jag säger alltid nej till såna där extraförsäkringar som alla branscher försöker sälja på folk i tid och otid. De är nästan aldrig så användbara att de är värda priset. Och omöjliga att värdera. Säger man inte ja till allt så kan de alltid dra kortet "men tänk om det och det händer då"-kortet. Nej, allt för en smart köpare handlar om att få ner priset. Det är väl bilen du vill köpa, inte en massa paket. Vill du nu ha exempelvis en räddningsförsäkring kan du köpa det på öppna marknaden istället. Vill du serva din bil (vilket är en bra ide) måste du inte göra det på samma ställe där du har köpt den. Det finns många däckhandlare som kan byta däcken åt dig, det är sällan en bilhandlare kan ge bra pris på sådana enkla tjänster (även en däckturk har koll på TPMS-sensorer, lättmetallfälgar och balansering).
Citera
2019-12-23, 09:09
Medlem
Just Toyotahandlare har en garanti för begagnade Toyotabilar som verkar rätt omfattande.
Förutsatt att du servar bilen hos dem. Heter TKG.

Läs lite mer här:

https://www.toyota.se/service-och-tillbehor/garantier.json
Citera
2019-12-23, 10:30
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Hej!

En sak att tänka på utöver vad som nämnts i tråden är att bilnasare ofta ligger mycket närmare konkursen. Även om du får en garanti på 10 år är det inget du har någon glädje av om nasaren satt bolaget i konkurs veckan efter affären. Gör i alla fall en enkel koll på ex allabolag.se innan affär.
Citera
2019-12-23, 11:32
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Just Toyotahandlare har en garanti för begagnade Toyotabilar som verkar rätt omfattande.
Förutsatt att du servar bilen hos dem. Heter TKG.

Läs lite mer här:

https://www.toyota.se/service-och-tillbehor/garantier.json
Perfekt, exakt sånt jag tänkte på.
Volvo har också: https://rejmes.se/bilagande/2-ars-begagnatgaranti
Jag har ingen bilerfarenhet så det skulle för mig kännas tryggare att köpa från en 'auktoriserad bilhandlare' med sådana garantier.
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
En sak att tänka på utöver vad som nämnts i tråden är att bilnasare ofta ligger mycket närmare konkursen. Även om du får en garanti på 10 år är det inget du har någon glädje av om nasaren satt bolaget i konkurs veckan efter affären. Gör i alla fall en enkel koll på ex allabolag.se innan affär.
Good Point!
Citera
2019-12-23, 11:59
Medlem
Det påstås ju att firmasäljare tenderar att försöka hålla priset uppe på sina märken vad gäller beg.

Medan en oberoende säljare har inte alls samma intresse att på konstlade sätt hålla priset uppe. Dvs oberoende firmor är ofta i praktiken billigare på beg bilar.

Men det kokar nog till hur firman känns. Ger de bra service? Tar de goodwill reparationer fastän garantin just gått ut? Etc... Problemet är iofs, att många gånger har försäljaren ingen närmare support ifrån firmans verkstad. Det kan man märka när man prutar och förhandlar om pris. Det är sällan de erbjuder sig att du kan få verkstadsjobb billigare.
Men det förekommer, och dylika firmor kan vara ett stort plus.

Ibland är bra service viktigare än några kronor billigare. Speciellt om du har tummen mitt i handen och inte har tillgång till en billig bra märkeslös bilverkstad i närheten.

Men ger de ingen extraservice, finns det ingen anledning att mata dem. Köp i en välskött oberoende firma, eller ännu bättre, köp en välskött bil privat direkt från fd ägaren.
Citera
2019-12-23, 12:43
Medlem
Det absolut bästa du kan göra är att försöka engagera en vän som kan bilar till att hjälpa dig. Med det som bas kan ni sedan hitta bästa alternativ hos endera nasare eller märkeshandlare. Om din vän är riktigt duktig och kanske tom driver en bilverkstad eller liknande, har hen säkert koll på vad nasare eventuellt döljer med just de bilar du är intresserad av. Samma vän kan även väga in vad garantier och eventuella fördelar en märkeshandlare ger på sina alternativ. Båda alternativen kan bli bra köp.
Citera
2019-12-23, 13:50
Medlem
Gör din due diligence på firman du ska handla av, kolla så att det inte sitter araber i styrelsen, kolla så att dom inte har olösta ärenden hos ARN, eller betalningsanmärkningar.
Gör det samma med bilen, kolla så att den inte är tidigare arabägd, få mätarställningen kontrollerad och syna bilen efter fusklagningar, tillsammans med en kunnig vän.

När du har gjort detta, så är firmans storlek sekundär
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in