Citat:
Ursprungligen postat av
Isnatt
Hej!
Håller på att kolla runt efter bil. Köp inom nån månad i bästa fall.
Men undrar på skillnaden på att köpa en bil från en auktoriserad återförsäljare kontra en bilhandlare som säljer massa olika märken (mest beg)?
Exempelvis om jag ska köpa en Toyota Rav4 årsm 2014, är det skitsamma om jag köper den från en Toyotahandlare kontra en bilhandlare som har 15 olika märken och inte är återförsäljare åt nåt särskilt märke? Garantier, återkommande service och sånt där?
Det jag märkt är att officiella handlare ofta funnits länge och ha fina lokaler med fina verkstäder emedan bilnasare som säljer allt verkar ha det sjaskigare och ligga i industriområden med verkstäder av oerhört enklare typ.
Säljer de NYA bilar så är de väl återförsäljare?
Annars torde väl möjligen skillnaden vara att den ena tar in ett par bilar och säljer medan den andra beställer du via återförsäljaren som sen beställer direkt från tillverkaren, lite som mcdonalds med färdiga burgare å burgerking som gjorde på beställning...
Finns väl fördelar med båda.
Liten firma månar mer om kunderna, stor firma har råd med bättre goodwill.
Sålänge du köper nytt kommer väl garantin från tillverkaren dock så borde va skitsamma var den e köpt?
Edit: en begagnad RAV4.. då är det nog skitsamma, nybilsgarantierna e slut, såänge det inte är Hassans bil och biljard du handlar av så blir det nog ungefär lika