2019-12-22, 09:21
Medlem
carminaburanas avatar
Tittar på julklappar till mamma dom älskar att laga mat, och funderar på en sous vide, men vilken, och ni som har dem, använder ni dem?
Tänkte mig runt 1500 kr, vad får man för det?

Sen behöver man en vakuum förpackade också eller hur? Vilken ska man ha där?

Det finns ett par trådar men de är gamla.
Senast redigerad av carminaburana 2019-12-22 kl. 09:25.
Citera
2019-12-22, 09:46
Medlem
Vill man spara pengar så kan man använda zippåsar och låta vattnet tränga undan luften i påsen och sedan försluta. En vakuummaskin är inte bra till påsinnehåll med vätska, eftersom vätskan riskerar att dras in i maskinen
Matlagningsintresse är alltid viktigt, men här behövs också experimentlusta.
Det är ett helt nytt tänk.
Det finns en bra Youtubekanal " Sous vide everything"
Ett exempel: Oso buco
Alla ingredienser i en påse, låg temp, många timmar.
min erfarenhet är då att grönsakerna blir ända inte helt färdiga p.g.a. den låga temperaturen.
Dessutom kokar ingen vätska bort.
Det betyder att det bör koka ner och mjukt en stund.
Vi har både slow cooker och sous vide och använder slow cookern minst lika ofta.
Citera
2019-12-22, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VFX
Laga vakuum förpackad mat? Köp en bra Kockkniv istället
Lyssna inte å VFX.
Jag har haft välrenommerad krog i 20 är
Sous vide är ett smakbevarande, skonsamt sätt att laga.
Vet man inget så är det naturligtvis lätt att tänka flyg - eller ålderdomshemsmat.
Som alltid.. Det handlar om vem som lagar och vad som stoppas i påsen.
Citera
2019-12-22, 11:42
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Tittar på julklappar till mamma dom älskar att laga mat, och funderar på en sous vide, men vilken, och ni som har dem, använder ni dem?
Tänkte mig runt 1500 kr, vad får man för det?

Sen behöver man en vakuum förpackade också eller hur? Vilken ska man ha där?

Det finns ett par trådar men de är gamla.

Sous-vide maskiner kan man dela in i två kategorier, dels de rätt stora och klumpiga "allt-i-ett" och dels de mindre och smidigare cirkulatorerna.

Av dessa så föredrar jag cirkulatorn och detta främst för att den tar mindre plats i skåpen. Exakt vilken cirkulator du köper spelar nog mindre roll, det är liksom ingen avancerad sak och det är nog ingen större kvalitetsskillnad mellan olika fabrikat.

Och ja, jag vill nog påstå att man även behöver en vakuumförpackare. Det går att hålla på med zip-påsar och "doppmetoden" men det är mycket smidigare med en vakuumförpackare. Den kan dessutom användas till fler saker än bara sous-vide.

Citat:
... använder ni dem?

Ja jag använder min. Nu senast körde jag julskinkan, 72 grader i 12 timmar.

För mig kommer sous-viden till sin rätt när jag använder den till mindre mört kött. Att t.ex köra en flankstek blir magiskt bra. Mört, lagom rosa och mycket smakrikt kött. Jag föredrar en sous-vide flankstek framför oxfilé alla dar i veckan.
Senast redigerad av madtop 2019-12-22 kl. 11:47.
Citera
2019-12-22, 11:55
Medlem
Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VFX
Laga vakuum förpackad mat? Köp en bra Kockkniv istället

Skära till perfekt temperatur?
Citera
2019-12-22, 13:13
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Sous-vide maskiner kan man dela in i två kategorier, dels de rätt stora och klumpiga "allt-i-ett" och dels de mindre och smidigare cirkulatorerna.

Av dessa så föredrar jag cirkulatorn och detta främst för att den tar mindre plats i skåpen. Exakt vilken cirkulator du köper spelar nog mindre roll, det är liksom ingen avancerad sak och det är nog ingen större kvalitetsskillnad mellan olika fabrikat.

Och ja, jag vill nog påstå att man även behöver en vakuumförpackare. Det går att hålla på med zip-påsar och "doppmetoden" men det är mycket smidigare med en vakuumförpackare. Den kan dessutom användas till fler saker än bara sous-vide.

Ja jag använder min. Nu senast körde jag julskinkan, 72 grader i 12 timmar.

För mig kommer sous-viden till sin rätt när jag använder den till mindre mört kött. Att t.ex köra en flankstek blir magiskt bra. Mört, lagom rosa och mycket smakrikt kött. Jag föredrar en sous-vide flankstek framför oxfilé alla dar i veckan.

OK, jag köpte följande nu, Anderssons 1200w Sous vide, (upp till 20 liter.)

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner-koksredskap/sous-vide/andersson-sous-vide-cirkulator-svs-2-2/1009237.9427/

och OBH Nordica supreme vacumförpackare.

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/koksmaskiner-koksredskap/matforvaring/vaccumforpackare/obh-nordica-supreme-vacuum-sealer/195507.16052/ Alla typer av vacuum påsar passar till vacummförpackarna eller?
Citera
2021-10-15, 23:06
Medlem
Man behöver inte vacumpacka utan det går också bra klämma
fast vacumpåsen (ty det måste ju vara en värmebeständig påse)
med locket så det ej kommer in vatten i den.

Då kan man återanvända påsen flera gånger och slipper problem
med ev. vätska i vacumapparaten. Och inspektera tillagningsläget.
Citera
2021-10-19, 22:34
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskarOskarsson
Man behöver inte vacumpacka utan det går också bra klämma
fast vacumpåsen (ty det måste ju vara en värmebeständig påse)
med locket så det ej kommer in vatten i den.

Då kan man återanvända påsen flera gånger och slipper problem
med ev. vätska i vacumapparaten. Och inspektera tillagningsläget.

Inte lika kul att ge i julklapp
Citera
2021-11-16, 19:42
Medlem
Jag har länge funderat på sous vide och läst en del tester och användaromdömen "stavformade" cirkulatorer.
Skrivit ned min egen sammanfattningslista baserat på det jag läst

* Anova Precision - 1000w, 20L. 1900kr. Snabb och exakt. Har både manuell kontroll och app. Nackdelen är att den är högljudd och vissa har tappat wifi-anslutningen.
* Anova Nano - 750w, 20L, 1200kr. Precis som storebror exakt och högljudd. Fast här byter man hastighet mot kompakt storlek och lägre pris. Har både manuel kontroll och app.
* Sansaire - 1100w, 23L, 1700kr. Snabb, precision. Minus för att den saknar timer, känns extra plastig och vissa lyckas paja plasten (fast fick då ny av tillverkaren). Har både manuell kontroll och app.
* Steba SV50 - 800w.under tusingen i pris. Anses relativt snabb, precis, ok kvalité. Ganska stor. Småbök med tröga touchknappar och att den ibland kräver omstart. Saknar app.
* Champion CHSV310 - 15L. strax över tusingen i pris. plus för att den är tyst men detaljerna verkar störa. Svag klämma, tröga knappar, knepig timer, tempen är ett par grader off. Saknar app.
* Joule - snabb, exakt, mycket liten och nätt så enklare att stoppa undan än de flesta. Men är helt appberoende så risken finns att den slutar fungera om några år ifall appen läggs ned eller får en bug. Så den går bort för mig.

---
När jag läser om diverse bökiga pipande timers och wifi-strul så tror jag att jag själv siktar på en modell som har BÅDE app och manuella kontroller.

Eftersom jag inte har ett stort kök och är osäker på hur ofta jag kommer använda apparaten tror jag att jag ska sikta på en mindre och lite billigare modell. För som du nämner kanske man sen vill ha vacuumpackare också så det kan bli en slant extra för hela paketet.
Lutar åt en Anova Nano just nu.

Men jag har inget springande behov så det har inte blivit av att slå till än.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-11-16 kl. 19:54.
Citera
2021-11-16, 19:57
Medlem
Citat:
Inte lika kul att ge i julklapp
På ett vis tror jag att klappmottagaren kanske uppskattar att de inte får för mycket skrymmande grejor som de inte är säkra på om de kommer använda.
En vacuumpackarmaskin kan ta upp ganska mycket plats - mer än själva cirkulatorn kanske - för att göra en uppgift som inte är helt nödvändig utan kan lösas ändå.
Jag tror många vacuum-maskiner hamnar i ett skåp och sällan används.

Det kanske är en bra början att köpa en bra sous video och några sous-vide-anpassade ziplockpåsar först https://sousvideshop.se/produkter/68-zip-lock-paasar/ och sen låta mottagaren bestämma om de använder sous vide tillräckligt ofta för att tycker att det är värt att skaffa en vacuumpackare.
Citera
2021-11-17, 07:27
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
På ett vis tror jag att klappmottagaren kanske uppskattar att de inte får för mycket skrymmande grejor som de inte är säkra på om de kommer använda.
En vacuumpackarmaskin kan ta upp ganska mycket plats - mer än själva cirkulatorn kanske - för att göra en uppgift som inte är helt nödvändig utan kan lösas ändå.
Jag tror många vacuum-maskiner hamnar i ett skåp och sällan används.

Det kanske är en bra början att köpa en bra sous video och några sous-vide-anpassade ziplockpåsar först https://sousvideshop.se/produkter/68-zip-lock-paasar/ och sen låta mottagaren bestämma om de använder sous vide tillräckligt ofta för att tycker att det är värt att skaffa en vacuumpackare.

jag och mamma har haft skitkul med vacumförpackaren och sous viden tillsammans, värd varenda spänn!
Citera
2021-12-21, 21:47
Medlem
Citat:
jag och mamma har haft skitkul med vacumförpackaren och sous viden tillsammans, värd varenda spänn!
Kul! Funderar själv på om jag ska ha ett kit och köpa ett i julklapp imorrn. Hur ofta använder ni den?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in