2019-12-22, 07:55
Medlem
Pinkuss avatar
Installerade lite nya drivrutiner och liknande från moderkortstillverkaren och plötsligt så formade båda
två sekundära (ej system) hårddiskar om och två separata (fysiskt separata) blev till en enhet.
Hur kunde detta hända och hur gör jag för att återvända till urspringslägen. Vill inte ha två hårddiskar med en bokstavsbeteckning. Har gått in i disc management och verkar vara hela enhetenrna inte bara partionerna som blivit en.
Citera
2019-12-22, 08:05
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Installerade lite nya drivrutiner och liknande från moderkortstillverkaren och plötsligt så formade båda
två sekundära (ej system) hårddiskar om och två separata (fysiskt separata) blev till en enhet.
Hur kunde detta hända och hur gör jag för att återvända till urspringslägen. Vill inte ha två hårddiskar med en bokstavsbeteckning. Har gått in i disc management och verkar vara hela enhetenrna inte bara partionerna som blivit en.

Du verkar ha aktiverat något RAID/JBOd-läge. Om det är det som hänt så är det inte säkert att du kan få tillbaka den datamängd som låg på diskarna. (Du kan såklart bryta upp volymen till två volymer. Men den lagrade datamängden är en annan historia)

Du behöver lämna mycket mer detaljer för ett bra svar. EXAKT vad står det i diskhanteraren och enhetshanteraren på alla enheter och volymer?
Senast redigerad av EckiEcki 2019-12-22 kl. 08:29.
Citera
2019-12-22, 14:43
Medlem
Pinkuss avatar
OK, är jag startar datorn så hittar windows INTE de båda sekundära hårddiskarna. När jag startar diskhanteraren så får dyker ett fönster upp som säger Initialize Disk med två val MBR och GPT. Har ännu inte valt något av det. I själva diskhanteraren så dyker båda hårddiskarna upp som en disk med namnet Disk 0 och är unallocated. Systemdisken heter Disk 1.

Det lustiga var att när jag tog ut de båda hårddiskarna och kopplad in dem via USB (har en sådan extern läsare) så dök med upp var för sig och gick att använda. Hur går jag vidare? Will helst ha kvar det som ligger på diskarna, men kan redera i nödfall. TACK på förhand.
Citera
2019-12-22, 23:12
Medlem
Om du har saker på diskarna du inte vill förlora så är det säkrast att fixa backup först.

Test sen att koppla in ena disk och fixa den innan du kopplar in andra.

Kanske behöver du avinstallera drivrutiner för moderkortet som har med diskarna att göra eller kolla om den har ett eget program som man kan välja raid och sånt.
Citera
2019-12-23, 13:31
Medlem
Pinkuss avatar
Ha! Tog bort nåt jävla intel skit program och sen funkade hårddiskarna som normalt igen.
Tack för hjälp
Senast redigerad av Pinkus 2019-12-23 kl. 13:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in