2019-12-22, 16:19
Medlem
Keonels avatar
Å göra som de fega kackerlackorna menar du? Som lämnade sitt land å sina familjer sådär
Citera
2019-12-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jag älskar mitt land. Jag älskar naturen, det finns inget land med en så vacker och rik natur som Sverige. Det svenska natur- och kulturlandskapet slår allt. Här finns fortfarande gamla gärdesgårdar, ängar, åkrar, trollskogar, sjöar man kan bada och fiska i. Det vill jag aldrig förlora.

Sedan älskar jag den svenska kulturen. Slippa prata med folk på bussen, visa respekt och en hög arbetsmoral. Den svenska respekten och arbetsmoralen finner du inte i något annat land. Vi är ett strävsamt och tålmodigt folk. Vi har länge brukat vår jord, kämpat, strävat.

Jag älskar maten. Viltköttet från våra skogar, den svenska färskpotatisen lagom till midsommar, den salta och syrliga sillen, lingonen, svenska blåbär, abborren, smultronen, ett syrligt äpple direkt från trädet. Finns inget land med så friska och milda smaker som Sverige. Och vattnet! Har du druckit kranvatten i andra länder?

Jag älskar svenskarna. Ärliga, rättfärdiga, empatiska, solidariska, jämlika. Finns inget annat land där jag som kvinna kan känna mig så trygg bland mina landsmän.

Sedan vill jag stanna i mitt land av andra skäl med. Mina förfäder har levt här i tusentals år. I ett annat land skulle jag känna mig rotlös. Jag älskar att jag kan se samma berg och ängar idag som mina förfäder såg då. Att jag kan känna samma dofter från sjön och skogen. Att jag kan dra med fingertopparna över hällristningar och runskrifter som de knackat in. Det ger mig en känsla av tillhörighet och identitet.

Detta är mitt land och jag vill inte byta ut det för något i världen.

Det du skriver är så självklart mänskligt och samtidigt så omgärdat med avsky från de som vill oss illa. De som säger att vi är barbarer utan kultur och rotlösa hedningar. Din text gläder mig i julemörkret. Detta är årets inlägg, för mig.
Citera
2019-12-22, 16:55
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är inte alls en dålig fråga, tvärtom en utmärkt fråga.

Ingenting är ditt som inte du kan försvara, inga rättigheter får du ifall inte någon är beredd att kämpa för dina rättigheter. Du lever i ett land där till och med andra svenskar är mer redo att slåss för att försvara invandrares rättigheter än dina egna rättigheter. Så varför inte flytta till ett land med folk som kämpar mer för just dina rättigheter?

Jag tyckte också att det är en utmärkt fråga även om TS I övrigt hade otur när han tänkte.
Jag skriver under på vad du skrev men lägger till att folk har flyttat på sig i alla tider just på grund av att man vill komma bort från farliga typer. Det kommer till en punkt då det är mer lämpligt att stå kvar och säga till genghis khan att här finns ingenting att hämta för dig
Citera
2019-12-22, 16:59
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoLisHesTen
Så om det inte passar sig för Svensson i Sverige pga "Invällarna" och hur de påverkar svensk kultur varför inte bara ge upp på blatte-Sverige och dra sig nån annanstans? Så slipper ni betala skatt för vad nu invandringen kostar också... när jag som svensk infödd ser multikulti ser jag bara mänsklighetens natur, folk flyttar runt om på jorden och tar med sig sin kultur, så är det och så har det alltid varit. Sånt jävla gnäll på Svenskana idag liksom...

Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Extremt underligt sätt att tänka.
Varför flyttade inte bara indianerna när europeerna kom till amerika? Hade ju varit mycket enklare så hade de inte behövt irritera sig på att de blev undanträngda.

Jag kommer att tänka på en bok jag läste som liten, Lille Vargen av Nathaniel Benchley. En berättelse med enkelt språk om en indianpojke som för första gången stöter på vita människor och deras underliga husdjur. En fet vit man riktar en konstig svart käpp mot Lille Vargen och hans far och gormar att det nu är han som "äger" marken, och att indianerna ska bort därifrån. För Lille Vargens far låter den vites ord lika absurda som om han sagt att han "ägde" solen eller luften.

Nåväl, indianerna flyttar, och slår sig ner på ett nytt ställe som ingen vit ännu påstår sig "äga". Men efter någon tid kommer det vita också dit. Och de måste flytta igen. Och igen. Och igen.Det är bokens sista rad, och på bilden ser man en skara förtvivlade indianer dra sin kos med sina få tillhörigheter.

Läs mer här:
https://www.kirkusreviews.com/book-reviews/nathaniel-benchley-19/small-wolf/
Citat:
Father at first advises him that the white men are ""all right if you leave them alone"" until he learns that their ideas about how the land should be used are startlingly different. So Small Wolf's band decides ""if we go far enough, they'll never reach us"" and they pack their belongings and move on. . . again. . . and again. . . and again."" Joan Sandin's drawing, like Benchley's storytelling, maintains a consistently light touch.

Sånt jävla gnäll, skulle TS antagligen sammanfatta boken. Men jag lovar att de flesta i denna tråd skulle reagera annorlunda.

Jag har skaffat en annan av Benchleys indianböcker, Röda räven och hans kanot, i julklapp till min brorsdotter. Den är bra mycket trevligare i tonfallet.
Senast redigerad av Ördög 2019-12-22 kl. 17:05.
Citera
2019-12-22, 17:07
Medlem
YP4XQs avatar
Logik som en 7-åring. Vet fan knappt hur jag kan bemöta det ens för att få något vettigt ur detta.
Citera
2019-12-22, 17:09
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Människor har ju flyttat runt om i världen i alla tider när det inte passat sig i landet, indianerna fick sällskap i USA av Svenskar, Valloner från Belgien flyttade till Sverige för att få jobb på 1600-talet. Homo sapiens flyttade från Afrika...

Så om det inte passar sig för Svensson i Sverige pga "Invällarna" och hur de påverkar svensk kultur varför inte bara ge upp på blatte-Sverige och dra sig nån annanstans? Så slipper ni betala skatt för vad nu invandringen kostar också... när jag som svensk infödd ser multikulti ser jag bara mänsklighetens natur, folk flyttar runt om på jorden och tar med sig sin kultur, så är det och så har det alltid varit. Sånt jävla gnäll på Svenskana idag liksom...

Är du helt störd eller? Eller är det okej kolllonialism igen? Kanske bara när vita drabbas?

Din jävla undermänniska
Citera
2019-12-22, 17:20
Medlem
[quote=Vitalejonet|69683826]möjligtvis, men då av andra invandrare [/QUOTE ja exakt ,samma som att svenskar dödar andra svenskar !! 😜
Citera
2019-12-22, 17:30
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nagayumi12
Jag kan inte fatta att folk lägger ner tid på ett troll som den här "Eurab". Tydligt att det är bara till för att uppvigla och ej föra något till diskussionen.

Dags och komma in i trollmatchen och trolla trollen.
Citera
2019-12-22, 17:32
Medlem
Prayuths avatar
Varför ska jag flytta från mitt eget land?
Citera
2019-12-22, 17:45
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Människor har ju flyttat runt om i världen i alla tider när det inte passat sig i landet, indianerna fick sällskap i USA av Svenskar, Valloner från Belgien flyttade till Sverige för att få jobb på 1600-talet. Homo sapiens flyttade från Afrika...

För att Sverige kan förändras, och då måste man rösta för den förändringen. Jag kan flytta men kommer inte göra det. Borta bra men hemma bäst. Här kan man dessutom påverka och hjälpa till att vända landet till att bli mer rationellt och konservativt.
Citera
2019-12-22, 18:42
Medlem
Citat:

Du är smått uvecklingsstörd va? Du hör förmodligen inte själv hur korkad du låter tyvärr. Du kanske borde läsa ditt inlägg ett par gånger till, tills poletten trillar ner. Herregud asså. Folk som du är anledningen till att vi har problemen vi har, noll verklighetsförankring och inte ens en gnutta patriotism, tragiskt. Vissa av oss tycker att vår kultur och vårt sätt att leva är värt att beskydda och bevara. Galet va?
Citera
2019-12-22, 19:12
Medlem
StarkMarks avatar
"Du har ju översvämning i ditt hus! Varför flyttar du inte ut ur huset istället för att göra någonting åt översvämningen!"

Man undrar hur normalbögen tänker. Vi svenskar har bott i Sverige i flera tusen år. Det här är vårt land och det är ett odiskutabelt faktum. Att vi sedan haft en massinvandring av bibliskaproportioner som aldrig varit förankrat hos folket är helt enkelt något vi får ta och göra någonting åt.

Många börjar bli jävligt förbannade och det är en tidsfråga innan Europa börjar brinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in