Citat:
Ursprungligen postat av
PoLisHesTen
Så om det inte passar sig för Svensson i Sverige pga "Invällarna" och hur de påverkar svensk kultur varför inte bara ge upp på blatte-Sverige och dra sig nån annanstans? Så slipper ni betala skatt för vad nu invandringen kostar också... när jag som svensk infödd ser multikulti ser jag bara mänsklighetens natur, folk flyttar runt om på jorden och tar med sig sin kultur, så är det och så har det alltid varit. Sånt jävla gnäll på Svenskana idag liksom...
Citat:
Ursprungligen postat av
martinator
Extremt underligt sätt att tänka.
Varför flyttade inte bara indianerna när europeerna kom till amerika? Hade ju varit mycket enklare så hade de inte behövt irritera sig på att de blev undanträngda.
Jag kommer att tänka på en bok jag läste som liten,
Lille Vargen av
Nathaniel Benchley. En berättelse med enkelt språk om en indianpojke som för första gången stöter på vita människor och deras underliga husdjur. En fet vit man riktar en konstig svart käpp mot Lille Vargen och hans far och gormar att det nu är han som "äger" marken, och att indianerna ska bort därifrån. För Lille Vargens far låter den vites ord lika absurda som om han sagt att han "ägde" solen eller luften.
Nåväl, indianerna flyttar, och slår sig ner på ett nytt ställe som ingen vit ännu påstår sig "äga". Men efter någon tid kommer det vita också dit. Och de måste flytta igen.
Och igen. Och igen.Det är bokens sista rad, och på bilden ser man en skara förtvivlade indianer dra sin kos med sina få tillhörigheter.
Läs mer här:
https://www.kirkusreviews.com/book-reviews/nathaniel-benchley-19/small-wolf/
Citat:
Father at first advises him that the white men are ""all right if you leave them alone"" until he learns that their ideas about how the land should be used are startlingly different. So Small Wolf's band decides ""if we go far enough, they'll never reach us"" and they pack their belongings and move on. . . again. . . and again. . . and again."" Joan Sandin's drawing, like Benchley's storytelling, maintains a consistently light touch.
Sånt jävla gnäll, skulle TS antagligen sammanfatta boken. Men jag lovar att de flesta i denna tråd skulle reagera annorlunda.
Jag har skaffat en annan av Benchleys indianböcker,
Röda räven och hans kanot, i julklapp till min brorsdotter. Den är bra mycket trevligare i tonfallet.