2006-03-19, 22:33
Medlem
Krim1s avatar
Jag har läst en del trådar här på fb angående svamp och de flesta skriver att dom käkat nånstanns 1-4 gram. När jag själv surfade runt på lite olika hemsidor häromdagen så var det bara 500-1000g som såldes och en rekomenderad dos att börja med var 10-15 gram stog det. Jag har tänkt att prova svamp nångång framåt sommarn och vill gärna ha lite klarhet i vad det är som gäller
Kan ju även tillägga att dom svamparna jag hittade när jag surfade runt var Mexican cubensis, colombian, thai o.s.v. Har sett dom förekomma i många trådar här på fb och i dom doseringarna jag skrev innan, d.v.s. 1-4g.
Så....hur ligger det till?
Citera
2006-03-19, 22:41
Medlem
semafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krim1
Jag har läst en del trådar här på fb angående svamp och de flesta skriver att dom käkat nånstanns 1-4 gram. När jag själv surfade runt på lite olika hemsidor häromdagen så var det bara 500-1000g som såldes och en rekomenderad dos att börja med var 10-15 gram stog det. Jag har tänkt att prova svamp nångång framåt sommarn och vill gärna ha lite klarhet i vad det är som gäller
Kan ju även tillägga att dom svamparna jag hittade när jag surfade runt var Mexican cubensis, colombian, thai o.s.v. Har sett dom förekomma i många trådar här på fb och i dom doseringarna jag skrev innan, d.v.s. 1-4g.
Så....hur ligger det till?

1-4g är rimliga doseringar när det gäller torkad cubensis.
10-15g är vad man ska äta när det är färskt..

Sen ska trippen bli mycket mer intensiv om man gör ett pulver av svampen och blandar ner den i citron-juice. Detta har jag inte testat än, men skulle kunna göra så att man även får kraftiga trippar på små doser (ungefär som DXM intensifieras av grapefrukt juice).
Citera
2006-03-19, 22:42
Medlem
bIZongs avatar
Det du hittar är färska svampar och då är 10-15g en bra dos, det motsvarar ungefär 1-1.5g torkade svampar. Svamparna innehållet ungefär 90%vatten nämnligen.
Citera
2006-03-19, 22:49
Medlem
grens avatar
Olika svampar har dessutom olika potens.

http://www.erowid.org/plants/mushrooms/mushrooms_info4.shtml
http://www.erowid.org/plants/mushrooms/mushrooms_dose.shtml

P cubensis är den klart vanligaste arten som köps eller odlas.
P semilanceata är svenskväxande art.
P cyanescens är i min uppfattning den näst vanligaste arten.

Ta reda på art först.
Citera
2006-03-20, 01:10
Bannlyst
Alltså... 10 - 15 gram är INTE den dos som tar dig till den riktiga svampupplevelsen.
Man kan bli "svampad" på redan små doser 5 - 10g färska. (1 - 3g torkade)
MEN: För att få visuella effekter så MÅSTE man få i sig MINST 27mg Psilocybin alt. Psilocin. (Källa: bla. Hoffman.)
Det är MINIMUM dos om du verkligen vill veta vad svampen är för något.
För cubensis svampar ligger mängden psilocybin på 0.3% till 0.68% per gram för de flesta strains, medan det finns t.ex cubensis strains som Hawaian som kan innehålla upp till 1.3% psilocybin per gram.
Toppisar innehåller mellan 1% - 1.8% psilocybin per gram, men saknar psilocin, till skillnad från färska cubensis svampar. (Psilocybin omvandlas till psilocin i kroppen och psilocin är det ämne som ger effekten..)

Räkna själv ut hur mkt du behöver ta för att få visuella effekter. 27 mg alltså.
Man blir "svampad", "psykadelisk", redan vid doser på 7 mg psilocybin/cin (Hoffman) men CEV's kommer vid 27mg och OEV vid 35mg. Allt annat om att det är olika för olika människor är rent bullshit. Det har inget med vikten att göra heller. Psilocybin/cin fördelas inte jämnt i blodet, utan plasmakoncentrationen varierar i olika kroppsdelar. Det finns ALLTID mer psilocybin/cin i kroppen än i hjärnan. Vi har ett visst antal serotonin2a/2b & 1d/2d i hjärnan, så plasmakoncentrationen i hjärnan är detsamma under hela de första 90 minuterna. Efter det minska mängden psilocin i hjärnan oavsett hur mkt psilocybin/cin man har i sig. Därmed så innebär det att allt snack om att det krävs olika mängder svamp för olika människor eller att det skulle ha med vikten att göra rent skitsnack.
Om du vill få CEV/OEV så måste du käka minst ~4g torkade Cubensis Mexicans, t.ex.
Färska är lite svårare att dosera eftersom mängden psilocin varierar kraftigt mellan olika strains och även inom samma strains. (Har lite o göra med hur det odlas, vad det finns i casingen, luftens mängd O2 och CO2, fuktighet osv...)
Rekomenderad minimum-dos för att få CEV/OEV på färska mexicans är mellan 25g - 50g.
Jag själv har hittat en perfekt dos på 90g färska av den svamp som jag själv odlade innan.

Alltså: Minst 27 mg Psilocybin, Psilocin eller en kombination av båda. 35 mg om du vill ha riktigt kul. Allt annat under den dosen ger som bäst kanske lite väggar som andas och ett par prickar på näthinnan när man blundar.
Citera
2006-03-20, 01:36
Medlem
emilks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catclaw
Man blir "svampad", "psykadelisk", redan vid doser på 7 mg psilocybin/cin (Hoffman) men CEV's kommer vid 27mg och OEV vid 35mg. Allt annat om att det är olika för olika människor är rent bullshit.

Om något är bullshit är det att det ska vara så exakta gränser. Kan inte för mitt liv tro att alla har den exakta tröskeln 27mg där CEV-lös tripp plötsligt blir kaleidoskop galore. En av de saker som alla droger har gemensamt är att de slår olika för olika personer. Det är bara att läsa folks tripprapporter på svamp så kan man se att vissa får fina OEV:s på betydligt lägre doser än andra.

Om du ska övertyga om matematiskt exakta gränser för drogeffekter får du nog slänga en bättre källhänvisning till mig.
Citera
2006-03-20, 02:37
Medlem
Krim1s avatar
Okej tack för svaren =) Ingen som kan PM:a "elefant sidans" URL till mig? Vore ju bra o ha
Citera
2006-03-20, 09:37
Medlem
grens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilk
Om något är bullshit är det att det ska vara så exakta gränser. Kan inte för mitt liv tro att alla har den exakta tröskeln 27mg där CEV-lös tripp plötsligt blir kaleidoskop galore. En av de saker som alla droger har gemensamt är att de slår olika för olika personer. Det är bara att läsa folks tripprapporter på svamp så kan man se att vissa får fina OEV:s på betydligt lägre doser än andra.

Om du ska övertyga om matematiskt exakta gränser för drogeffekter får du nog slänga en bättre källhänvisning till mig.

Jag instämmer fullständigt. Exakta gränser är bullshit!
Citera
2006-03-21, 16:14
Bannlyst
krim1 & gren> Så ni säger att vetenskapliga undersökningar av psilocybin är bullshit?? Eh!!
Förresten så finns det en anledning till att vissa läkemedel ges i exakta doser...
27mg är minimum dos. Det betyder att doser under 27 mg psilocybin/cin kan OMÖJLIGEN ge dig de effekter som är eftertraktade.
Visst kan man bli bäng på doser under 27 mg, men då är det inte svampen, utan ens fantasi som spelar in. Oftast är andra droger inblandade också.
Man kan stoppa i sig 15mg och boosta det rejält med lustgas och komma till den nivå som nås med 27 mg.
Läs lite innan ni argumenterar.

Mvh
Citera
2006-03-21, 16:35
Medlem
Ninjalittles avatar
Citat:
krim1 & gren> Så ni säger att vetenskapliga undersökningar av psilocybin är bullshit?? Eh!!
Förresten så finns det en anledning till att vissa läkemedel ges i exakta doser...
27mg är minimum dos. Det betyder att doser under 27 mg psilocybin/cin kan OMÖJLIGEN ge dig de effekter som är eftertraktade.
Visst kan man bli bäng på doser under 27 mg, men då är det inte svampen, utan ens fantasi som spelar in. Oftast är andra droger inblandade också.
Man kan stoppa i sig 15mg och boosta det rejält med lustgas och komma till den nivå som nås med 27 mg.

Mvh

Jag har fått monstruösa OEV:s på 0.5g hawaiian... Vet inte vad det rör sig om för psilocin/psilocybin-halter där men jag skulle skotta på att det är klart under 35mg...

Edit: Nu hittade jag.
Procenthalt psilocin+psilocybin i svampen
Panaeocus {Copelandia] cyanescens: 0.5-2.95 %

Det var ju torkade svampar så nget psiloci. Då måste vi räkna på den undre gränsen, 0.5%, för att få ett korrekt värde.. Dock kommer vi bara nära de stora mängder psilo/cin/cybin som du talar om för CEV/OEV om vi räknar med den övre gränsen på 2.95%, vilket omöjligen kan vara korrekt för torkade svamparna. Så jag skulle ta sån detaljerad fakta med en nypa salt och se det som en enstaka och väldigt subjektiv fallrapport...
Citera
2006-03-21, 16:36
Medlem
klumzees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semafor
Sen ska trippen bli mycket mer intensiv om man gör ett pulver av svampen och blandar ner den i citron-juice. Detta har jag inte testat än, men skulle kunna göra så att man även får kraftiga trippar på små doser (ungefär som DXM intensifieras av grapefrukt juice).
Kan någon bekräfta detta? Låter ju isåfall som ett trevligt sätt att inta det också.
Citat:
Bullshit å bullshit, alla har ju olika gränser och toleranser. Alla droger verkar ju olika på olika personer. De doser jag har sett dig rekommendera i andra trådar verkar ju vara i det extremaste laget i jämförelse med andra källor. Oavsett hur mycket forskning du menar dig ha läst så får man ju alltid prova sig fram var den individuella gränsen går, oavsett drog. Att föreslå hardcoredoser till folk utan erfarenheter verkar väl vara ganska ansvarslöst och rentav idiotiskt. Jag menar inte att kritisera din pålästhet, men mig veterligen finns det inga exakta gränser för hur mycket man bör stoppa i sig som stämmer för alla, det säger väl sig självt?
Citera
2006-03-21, 17:38
Medlem
semafors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klumzee
Kan någon bekräfta detta? Låter ju isåfall som ett trevligt sätt att inta det också.

Citronjuice boostar psilocybin/psilocin..

Här är "orginal" tråden:
http://www.shroomery.org/forums/showflat.php/Cat/0/Number/4714757/page/0/fpart/all/vc/1

Och här är magiska molekyler tråden:
http://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=13274
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in