Citat:
Ursprungligen postat av Putte57
Om någon blir kallad troll på ett forum har nu sett det lite överallt, vad innebär detta i så fall för den personen och hur skall jag som mot eller meddebattör förhålla mig till detta påstående?
OBS kanske detta är malplacerat på inrikes i så fall flytta min fråga!
Att kalla någon troll är en beskyllning om att personen mot vilken man riktar sig är en postare som främst postar för att provocera eller liknande. På svenska heter det egentligen dörj. Uttrycket kommer från internetdebatternas barndom och engelskans trolling (att dörja vilket jag förstått är ungefär som att lägga ut en lina med många krokar på). Nuförtiden är det nog många som tänker sig någon sorts relation med det murriga sagoväsendet.
Det bästa sättet att hantera en dörj är att inte nappa och alltså inte svara eller inte bli provocerad.
Uttrycket används ofta av fega eller dåliga debattörer som ett svepskäl för att sticka svansen mellan benen och fly debatten. När någon blir ordentlig nedgjord av sakargumenten och dessutom får en del hånfulla gliringar så tar odugligen inte sällan fasta på gliringarna, kallar motdebattören för troll och springer sen till skogs i någon sorts förhoppning om att nederlaget inte skall synas lika tydligt. Alltid kul att se men ingen direkt lyckad strategi. Åtminstone var det ingen lyckad strategi före året då september aldrig tog slut. Nuförtiden (när det inte i princip bara är akademiker på nätet) är ju medelintelligensen och bildningsnivån på den typiske nätdebattören betydligt lägre. Vad som tidigare vara klara och uppenbara nederlag är kanske inte längre det för den vanlige läsaren.