2021-07-18, 09:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lellel2
Därför jag tycker det är svårt, särskilt när isk suddat ut gränsen ytterligare då det inte längre blir någon skatteeffekt om du handlar eller inte. Enklare när man tydligt redovisade om du sålde med vinst eller förlust.

Jag lutar nog åt att bara se värdet på innehavet och jämställa det med vinst eller förlust sålänge det är i aktier jag vet att jag kan sälja utan att slakta kursen.

Att sitta med 200 000 peckas naturodling är väl kanskee inte så värdefullt om det tar en månad att omsätta aktierna till pengar om du ine vill sänka aktien totalt om du ser min poäng.

Ingen av oss har rätt men jag tänker att det är svårt att leva på vinsten enligt ditt sätt att se på saken. Folk som lever på aktieaffärer tenderar nog att dela min uppfattning av vad vinster är.
Citera
2021-07-18, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ingen av oss har rätt men jag tänker att det är svårt att leva på vinsten enligt ditt sätt att se på saken. Folk som lever på aktieaffärer tenderar nog att dela min uppfattning av vad vinster är.

Tror det är ett bra sätt att misslyckas med sina investeringar att blanda ihop de pengar man behöver för att försörja sig med de pengar man investerar. Snarare blir det väl så att man lyfter en lön, årsvis eller månadsvis som är oberoende av hur börsen går. Detta skulle då enligt ditt sätt att se det var att likställa med vinst??
Citera
2021-07-18, 10:40
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SWAG99
Tror det är ett bra sätt att misslyckas med sina investeringar att blanda ihop de pengar man behöver för att försörja sig med de pengar man investerar. Snarare blir det väl så att man lyfter en lön, årsvis eller månadsvis som är oberoende av hur börsen går. Detta skulle då enligt ditt sätt att se det var att likställa med vinst??

Ja menar att en person som inte arbetar utan försörjer sig på aktieaffärer inte har "tjänat" en miljon bara för att hans portföljvörde ökat med en miljon, så länge han inte cashat in vinsten så kan han inte leva på den.
Citera
2021-07-18, 11:00
Medlem
Minus 40% i år, usch vilket blodbad.
Citera
2021-07-18, 11:03
Medlem
Zebogevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Vill inte strö salt i såren, men hur lyckas man med det?
Citera
2021-07-18, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud

Sen på bollen med crypto?
Citera
2021-07-18, 11:23
Medlem
Nej för fanken,. föraktar krypto. Två stora innehav som båda gått uselt. de steg dock ett par hundra procent innan året började. Men svider ändå. Förhoppningsvis leder förhandlingarna de sitter i till större kontrakt. Svider alltid när det går ner.
Citera
2021-07-18, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Har du tagit hem vinsten?
Många här i tråden skriver hur stor uppgång deras portfölj gjort men det är ju inte detsamma som att man tjänat pengar, tjänat pengar gör man först när man avyttrar innehavet med vinst eller fått utdelning insatt på kontot.

Att tro att man tjänat pengar innan man sålt är som att tro att hästen man satsat på kommer vinna bara för att den leder halvägs in i loppet.
Alla placerar inte kortsiktigt. Jag har haft vissa innehav i över 10 år. Så du menar på fullaste allvar att man inte kan avgöra om en placering varit lönsam förens man har sålt.

Jämför med Investmentbolag som äger sina placeringar i hundra år. Så du tycker alltså att man inte kan avgöra om Investor gjorde en bra eller dålig affär när de köpte Atlas Copco 1916 eller när de köpte ABB 1925.

De flesta andra anser att man mycket väl kan använda den aktuella säljkursen framförallt om det är företag med stor omsättning, och där kurserna är hyffsat stabila. Inte direkt svårt att sälja av ett mindre innehav i ett företag på OMX-30 om man nu skulle vilja.
Senast redigerad av Mynicname 2021-07-18 kl. 20:22.
Citera
2021-07-18, 20:39
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Alla placerar inte kortsiktigt. Jag har haft vissa innehav i över 10 år. Så du menar på fullaste allvar att man inte kan avgöra om en placering varit lönsam förens man har sålt.

Jämför med Investmentbolag som äger sina placeringar i hundra år. Så du tycker alltså att man inte kan avgöra om Investor gjorde en bra eller dålig affär när de köpte Atlas Copco 1916 eller när de köpte ABB 1925.

De flesta andra anser att man mycket väl kan använda den aktuella säljkursen framförallt om det är företag med stor omsättning, och där kurserna är hyffsat stabila. Inte direkt svårt att sälja av ett mindre innehav i ett företag på OMX-30 om man nu skulle vilja.

Jag håller med med om att man kan avgöra om en investering varit bra eller dålig utan att sälja av den först men det är ju intd samma sak som att man tjänat pengar.

Om man som sagt lever på aktieaffärer så kan man ju inte säga att man tjänat pengar om man inte har sålt av eller fått utdelning för då har man ju inget att leva av även om kurserna rusat. Lite som att vara arbetslös och utan kontanter men ha en picasso på väggen som stiger 500k om året i värde men tomt i brödburken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in