2019-12-20, 13:57
Medlem
aina08s avatar
Det ska bli revbensspjäll på julbordet så jag söker tips för enkelt tillagning.

Jag vill inte ha några konstiga julsmaker utan en helt vanlig grillsmak.
Önskar att dom är gott kryddade, saftiga och goda.

Hur gör du dina revbensspjäll, tunna som tjocka?
Citera
2019-12-20, 14:13
Medlem
blodigdiarres avatar
Koka en timme och en kvart, salt och svartpeppar i vattnet. Rulla in i folie tio minuter. På med spisgrillen. skär skåror i revbenen, pensla på smör, ringla över lite honung, gnid in vanlig grillkrydda. In i ugnen på vulkanhetta i fem minuter, stäng av ugnen och låt de vara kvar nån kvart till.
Citera
2019-12-20, 14:30
Medlem
Jag gjorde tjocka igår. Kokade dem en timme. Delade dem i bitar och sedan i marinad (soja, honung och örtsalt). Sedan stekte jag dem i stekpanna tills de fick bra färg.
Citera
2019-12-20, 14:31
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08

Recept?!? koka dem ordentligt innan du grillar dem, och gör en bbq-sås bara. chilli färsk hackad, vitlök salt peppar citronsaft och lite buljong eller nån mörk sås för färgen, eller soya men inte så mycket. du basera allt på creme fraiche om det kan va nåt?
Citera
2019-12-20, 14:37
Medlem
Dimaks avatar
Ta ett glas med LIITE KINESSOJA och lägg i ketchup eller kanske någon chille grej och grillkrydda i och rör om sen pensla och koka upp den i en kastrull You welcome.
Citera
2019-12-20, 14:43
Medlem
Wikitomtes avatar
Nu eftefrågade du förvisso ett enkekt recept men måste ändå tipsa om Jenny Walldéns koreanska spjäll. Dessa gör jag med jämna mellanrum och är en fröjd för smaklökarna.
https://www.koket.se/nyhetsmorgon/je...-special-ribs/
Citera
2019-12-20, 16:35
Medlem
Jag gjorde det väldigt enkelt för mig. Slängde in frysta revben ett tag på ca. 150grader. När jag kände att de tinat och blivit lagom möra tog jag ut dem och penslade på en egenkomponerad glace. Den bestod ungefär av ketchup, dijonsenap, lökpulver, sambal, paprikapulver, spiskummin, honung samt äppelcidervinäger efter tycke och smak..

Smackade på detta på revbenen, lät gå på något högre temp till joxet torkat ut, körde på ett laget till glace och höjde till cirka 225 grader. Lät vara inne tills de kändes sådär seg-krispiga.

Blev bra enligt mig.
Citera
2019-12-20, 17:41
Medlem
norther1s avatar
https://www.ica.se/recept/grillade-r...a-dirt-720473/

Jag gjorde de här förra året och de blev sjukt goda.
Citera
2019-12-20, 17:52
Medlem
Citat:

Jag köper helst kamben. Kokar dom först i köttbuljong, lagerblad och pepparkorn. Snåla inte med köttbuljongen. Kokar i 45 minuter. Lägger dom sen i form så de får vila lite. Glasserar dom sedan med Hellmans Australian Sweet grill sauce. Sen in i ugnen och grilla dom till de får brun fin färg. Lovar det blir de godaste kamben du smakat. Köttet faller lätt av benen när du äter dom. Hellmans Australian ger dom en kryddig men söt smak.
Citera
2019-12-20, 19:46
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:

Tjocka eller tunna? Kör en vattenlake först med salt, grillkrydda, vitlök och honung i mellan 4-48 hr. Sedan kokar du dem antingen lätt innan grillning eller lånhgrillar dem i ugn.
Citera
2019-12-20, 22:37
Medlem
Pfaltzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodigdiarre
Koka en timme och en kvart, salt och svartpeppar i vattnet. Rulla in i folie tio minuter. På med spisgrillen. skär skåror i revbenen, pensla på smör, ringla över lite honung, gnid in vanlig grillkrydda. In i ugnen på vulkanhetta i fem minuter, stäng av ugnen och låt de vara kvar nån kvart till.

Citat:
Ursprungligen postat av Scheria
Jag gjorde tjocka igår. Kokade dem en timme. Delade dem i bitar och sedan i marinad (soja, honung och örtsalt). Sedan stekte jag dem i stekpanna tills de fick bra färg.

Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
Recept?!? koka dem ordentligt innan du grillar dem, och gör en bbq-sås bara. chilli färsk hackad, vitlök salt peppar citronsaft och lite buljong eller nån mörk sås för färgen, eller soya men inte så mycket. du basera allt på creme fraiche om det kan va nåt?
Ja, att koka revbenen först är utmärkt. Häll gärna i lite Liquid Smoke i vattnet också.
Citera
2019-12-25, 11:52
Medlem
Raschs avatar
Jag utgick från detta receptet för revbenen till julbordet:

https://www.ica.se/recept/tjocka-rev...sglaze-724414/

Hade dock tunna revben, kokade dem betydligt längre och lät glazen koka ihop mer, men det blev rätt smarrigt! 😋 körde dem även på varmluftsgrill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in