2019-12-19, 02:52
Som rubriken lyder så har min dator börjat bete sig jävligt skumt den senaste tiden ca en vecka bakåt eller så. Problemen varierar väldigt mycket men det rör sig om att skärmen slocknar helt random, program och sidor stänger ner sig själva, får meddelanden hux flux om att minnet är fullt oftast då precis innan hela datorn stannar upp eller att skärmen blir svart och jag tvingas slå av strömbrytaren, datorn sätter sig själv i sömnläge. Upplever även att vissa flikar försvinner från menyn eller har problem att ladda, var en period då min dator vägrade att ladda in min skrivbordsbild trots att jag har en och att flikar så som settings försvinner precis innan jag klickat på de, alltså att musen fryser upp.

En annan sak är att mitt tangentbord inte låter mig frivilligt växa mellan små och stora bokstäver. Just nu är den fast på små och jag måste då använda mig av shift för att få till en stor bokstav då capslock inte ger något resultat. Sen kan det helt random växa om och jag är då fast med bara stora bokstäver och blir således tvungen att använda mig av shift för att få till en liten bokstav vilket blir jävligt irriterande när jag befinner mig i mitten av en konversation.

Misstänker någon form av virus men har aldrig befunnit mig i den här situationen förut så har ingen aning om hur jag ska gå till väga men har ingen lust att betala för ett virusprogram.

Har även märkt att detta har blivit mer och mer frekvent. Det började med bara nån gång om dan och då oftast efter ett par timmar av att datorn varit på men du händer det upprepande gånger om dan och detta kan hända bara 5-10 minuter efter jag slagit på datorn.
Senast redigerad av Erubatos 2019-12-19 kl. 02:57.
Citera
2019-12-19, 02:56
Bannlyst
Sök---> Återställ den här datorn
Citera
2019-12-19, 03:03
Vill dock inte återställa hela datorn det första jag gör
Citera
2019-12-19, 03:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erubatos

Det är ingen som sagt att du ska "återställa hela datorn" eller hur?
Citera
2019-12-19, 03:16
Medlem
Låter som virus, formatering bör vara ditt svar, men du kanske gillar att vara kapad.

Lägre ods är ett nästan fungerade nätagg, som orkar driva ditt basic, det är inte omöjligt, men osannolikt.
Formatera och byt nätagg om du tycker agget ser illa ut eller luktar bränt.
Senast redigerad av KnullaBella 2019-12-19 kl. 03:18.
Citera
2019-12-19, 03:17
Medlem
Citat:

Vad du vill och vad som måste göras, kan vara två helt skiljda saker.
Citera
2019-12-19, 10:33
Medlem
Officialmolles avatar
Börja med att söka igenom datorn med malwarebytes eller hitman pro (båda har gratis tester)

Om du fortfarande har problem så är det nog bäst att återställa, för att sedan installera eset (nycklar finns lite här och där fritt på nätet)
Citera
2019-12-20, 14:48
Medlem
zixls avatar
Nu vet jag inte om du har en bärbar, men en skum grej som en av våra användare råkade ut för när hon trodde att hon var kapad var helt enkelt att styrplattan hade ballat ur fullständigt och tog och klickade lite hur som helst och körde omkring pekaren, och nej det var inget virus utan ett hw fel. Vi fick den till att göra det även i en live linux utan nätverk så inget remote här inte. Det som skrämde upp henne med all rätta var att hon råkade ut för det på en kurs där hon hade med sig sin egna dator.
Citera
2019-12-20, 19:55
Medlem
Niqqass avatar
Bara blås datorn.
Du kommer spara mer tid och hår på skalen om du gör detta
Citera
2019-12-30, 04:39
Medlem
Skattebrotts avatar
Om det är så att olika program (inte ett specifikt) stängs ner närsomhelst (alltså inte när du valt att stänga ner Windows) så är det nog bara virus som kan förklara det. Vore det minnesfel skulle du snarare få bluescreens.

Råd: Kör ett bra antivirusprogram när dator är i safe mode (endast i safe mode kan antivirusprogrammen hitta djupt sittande virus (rootkits)).
Citera
2019-12-30, 11:05
Bannlyst
Citat:
Som rubriken lyder så har min dator börjat bete sig jävligt skumt den senaste tiden ca en vecka bakåt eller så. Problemen varierar väldigt mycket men det rör sig om att skärmen slocknar helt random, program och sidor stänger ner sig själva, får meddelanden hux flux om att minnet är fullt oftast då precis innan hela datorn stannar upp eller att skärmen blir svart och jag tvingas slå av strömbrytaren, datorn sätter sig själv i sömnläge. Upplever även att vissa flikar försvinner från menyn eller har problem att ladda, var en period då min dator vägrade att ladda in min skrivbordsbild trots att jag har en och att flikar så som settings försvinner precis innan jag klickat på de, alltså att musen fryser upp.

En annan sak är att mitt tangentbord inte låter mig frivilligt växa mellan små och stora bokstäver. Just nu är den fast på små och jag måste då använda mig av shift för att få till en stor bokstav då capslock inte ger något resultat. Sen kan det helt random växa om och jag är då fast med bara stora bokstäver och blir således tvungen att använda mig av shift för att få till en liten bokstav vilket blir jävligt irriterande när jag befinner mig i mitten av en konversation.

Misstänker någon form av virus men har aldrig befunnit mig i den här situationen förut så har ingen aning om hur jag ska gå till väga men har ingen lust att betala för ett virusprogram.

Har även märkt att detta har blivit mer och mer frekvent. Det började med bara nån gång om dan och då oftast efter ett par timmar av att datorn varit på men du händer det upprepande gånger om dan och detta kan hända bara 5-10 minuter efter jag slagit på datorn.

Det kan vara mjuk eller hårdvara. Därav behöver du in med ett nytt Windows för att få saker bekräftat . En återställning gör inte att felet försvinner automatiskt. Är du rädd om de som finns på datorn får du börja ta backup på det.
För övrigt så kan man använda en helt annan disk man inte är rädd om .. handlar bara om att bekräfta om felet är kvar eller inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in