2019-12-18, 22:17
Medlem
Det är inte lätt att vara en världsomspännande kyrka

Som bekant är Katolska Kyrkans Amazon synod avslutad. I den synoden bjöds en mängd representanter för organisationer, indianstammar och lokala avdelningar av KK till Vatikanen.

I samband med det så välsignade Franciskus en del föremål som amazonasbor tog till honom. Bland dessa fanns det en trästatuett som senare påstods representera Pachamama, en uråldrig "moder-jord"-liknande gudomlighet från Anderna (och amazonas?).

Några av dessa föremål stäldes sedan ut.

I november stals statuetterna som sades representera "pachamama" av två unga österrikare som kastade dem i Tiber under förevändning av Andra mosebok 20:3-4:
3 non habebis deos alienos coram me

4 non facies tibi sculptile neque omnem similitudinem quae est in caelo desuper et quae in terra deorsum nec eorum quae sunt in aquis sub terra acque sotto la terra.
Why we threw the Pachamama idols into the Tiber river
.
Föremålen räddades senare av dykare. Franciskus fick gå ut och be ursäkt för hur de har föremålen hade vandaliserats av österrikarna.
  1. Är det bevisat att statuetten föreställer pachamama och när bör en representation av bördighet och fertilitet anses vara en idol?
  2. Är detta uttryck för neoprotestantism där men precis som Luther tar kyrkans angelägenheter i egna händer och försöker signalera rättfärdighet genom våld, bildstormning, mm.?
  3. Varför har vissa katoliker att acceptera att påven välsignar en bördighetssymbol, vilket statuetten är? Det är inte märkligare än att välsigna en flagga som representerar en nation. Ingen skulle påstå att flaggan var en idol.
  4. Hur ska KK hantera dessa tendenser att bemöta urbefolkningar med starka band till naturreligion och samtidigt försöka visa sig "rättfärdiga" inför protestanter, muslimer och ortodoxa judar i Gamla Världen? Precis som KK omvandlade förkristen germansk religion (övertagandet av viktiga datum (Jul) och platser som Uppsala) så har urbefolkningar rätt att införlivas i kristendomen utan att förkristen symbolik krossas. Jag förtydligar, övergången från naturreligion är en gradvis process, där folket måste hitta nya betydelser för sina symboler och göra kristna tron sin egen, vare sig det är med att inbaka tidigare traditioner i den kristna tron (Julen igen). Om vi inte gör så riskerar vi att vara lika respektlösa och våldsamma som protestantiska pastorer som har kidnappat många urfolk till sina galna sekter.

Vi katoliker måste undvika att gå i bildstormarnas, muslimernas och protestanternas fotspår. Vi måste sprida kärlek inte har och förakt mot det vi tror är emot tron.
Senast redigerad av lingonfett 2019-12-18 kl. 22:24.
Citera
2020-01-16, 10:51
Medlem
Inga svar? Kom igen nu!
Citera
2020-01-17, 18:46
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Det är inte lätt att vara en världsomspännande kyrka

Som bekant är Katolska Kyrkans Amazon synod avslutad. I den synoden bjöds en mängd representanter för organisationer, indianstammar och lokala avdelningar av KK till Vatikanen.

I samband med det så välsignade Franciskus en del föremål som amazonasbor tog till honom. Bland dessa fanns det en trästatuett som senare påstods representera Pachamama, en uråldrig "moder-jord"-liknande gudomlighet från Anderna (och amazonas?).

Några av dessa föremål stäldes sedan ut.

I november stals statuetterna som sades representera "pachamama" av två unga österrikare som kastade dem i Tiber under förevändning av Andra mosebok 20:3-4:
3 non habebis deos alienos coram me

4 non facies tibi sculptile neque omnem similitudinem quae est in caelo desuper et quae in terra deorsum nec eorum quae sunt in aquis sub terra acque sotto la terra.
...

Lite motsägelsefullt att de här bägge Augustarna inte läste vidare ytterligare ett stycke i samma text och tog den 15:e versen i beaktande.

Två fel blir inte ett rätt!
Citera
2020-01-17, 19:12
Medlem
Analfababetens avatar
Ett Sverige av idag kan vara att likna vid en öken som en troende förgås i, var är oasen i allt?
Var kan man andas in den rena luften och anden?
Det är vad jag frågar.
"One could get lost in here"....
Oneliner´n är från ett spel har jag för mig men säger vad jag vill säga.
Vad en "pashamacka" är vet jag inte.

Edit: Ja du beskriver det initialt, så klart.
Citat: "Vi Katoliker" /slutcitat TS, reagerar på det när man uttrycker sig såsom TS där.
Att dela upp sig inom kyrkan, t.o.m. att troende separerar sig inom samma tro och det är nåt fundamentalt fel redan där.
Jag går inte till nån kyrka, jag vill följa Jesus och Guds lära och väg.

Sen reliker, fetisher, föremål, Guds blod på en träbit till salu.
Ceremonier, svänga bägare med rökelse. All etablerad religion som är LIKA fördärvad IDAG som dom Jesus skällde ut på sin tid, Fariséerna och dom som följde lagen men glömde bort andemeningen och att ha ett hjärta i lagen. Vet att han är densamma idag och för evigt amen.

Hycklarpack dom flesta kyrkor. Bränn skiten, rent allmänt menat nu.
Om Jesus inte skulle hålla med mig själv, då har jag talat endast fel nu och orätt och endast av mig själv. Men jag står för vad jag skriver här om det så är inför Gud själv.
Senast redigerad av Analfababeten 2020-01-17 kl. 19:34.
Citera
2020-01-17, 19:34
Medlem
Är detta ett försök att göra kristendomen iINTRESSANT?
Lyfta fram nåra obskyra församlingars kontroverser?
Citera
2020-01-17, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Är detta ett försök att göra kristendomen iINTRESSANT?
Lyfta fram nåra obskyra församlingars kontroverser?
Katolska Kyrkan är allt annat än en obskyr församling, det är Jesu kyrka och världens absolut största. Och Katolska Kyrkan har inget behov av att "göra sig intressant"...
Citera
2020-01-17, 20:15
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analfababeten

Edit: Ja du beskriver det initialt, så klart.
Citat: "Vi Katoliker" /slutcitat TS, reagerar på det när man uttrycker sig såsom TS där.
Att dela upp sig inom kyrkan, t.o.m. att troende separerar sig inom samma tro och det är nåt fundamentalt fel redan där.
Jag går inte till nån kyrka, jag vill följa Jesus och Guds lära och väg.

Sen reliker, fetisher, föremål, Guds blod på en träbit till salu.
Ceremonier, svänga bägare med rökelse. All etablerad religion som är LIKA fördärvad IDAG som dom Jesus skällde ut på sin tid, Fariséerna och dom som följde lagen men glömde bort andemeningen och att ha ett hjärta i lagen.

Glöm inte alla nedrans helgon. Jag fattar inte hur dom håller koll på dom.
Citera
2020-01-17, 20:23
Medlem
Analfababetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Glöm inte alla nedrans helgon. Jag fattar inte hur dom håller koll på dom.
Ja vem vet vilka som är helgon eller inte tänkte jag spontant nu då.
Jaja, just.
Citera
2020-01-17, 20:24
Medlem
Citat:
Katolska Kyrkan är allt annat än en obskyr församling, det är Jesu kyrka och världens absolut största. Och Katolska Kyrkan har inget behov av att "göra sig intressant"...
Mitt intryck är att du lyfter fram en obskyr och intern kontrovers inom det katolska som om den vore av allmänt intresse här på flashback. Det är det inte.
Senast redigerad av rantaplan 2020-01-17 kl. 20:28.
Citera
2020-01-18, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Lite motsägelsefullt att de här bägge Augustarna inte läste vidare ytterligare ett stycke i samma text och tog den 15:e versen i beaktande.

Två fel blir inte ett rätt!
Ja, de var precis som Luther - egensinniga. Kunde de åtminstonne inte ha lämnat statuetterna utanför kyrkan? Eller ville de leka Jesus och "städa templet"? Vem tror de att de är?

Luktar neoprotestantism på långt väg.
Citera
2020-01-18, 22:14
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ja, de var precis som Luther - egensinniga. Kunde de åtminstonne inte ha lämnat statuetterna utanför kyrkan? Eller ville de leka Jesus och "städa templet"? Vem tror de att de är?

Luktar neoprotestantism på långt väg.

Var får du in Luther i detta?

Det handlar om två djupt troende katoliker som begått en såväl respektlös som kriminell handling gentemot såväl Katolska kyrkan som Cynoden.
Citera
2020-01-18, 22:27
Medlem
Trollfeeders avatar
Österrikarna var mer rätt ut en påven. Välsigna avgudar? Nåja, vatikanen är väl vatikanen. Inget nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in