2019-12-18, 17:15
Medlem
Vi är några personer som är ... ja vad säger man på svenska? "privacy-medvetna" kanske? Vi vill inte gärna lägga ut egna namn på internet om vi inte kan hjälpa det.

Nu vill vi inhandla ett antal domän-namn på internet (www.domän99.net osv) men jag har för mig att vem som helst kan traska in på whois och ta reda på exakt vem som äger vilken domän? Oavsett den ägs av privatperson eller bolag eller myndight. Stämmer det?

Det ska väl nämnas att hemsidorna har med business att göra, inte ett dugg olagligt, omoraliskt, känsligt material alls. Normalt arbetsmaterial bara. Vi vill bara inte att personnamn och namn på projekt osv ska finnas i databaser eller registreras i Googles sökrobotar och liknande.

Finns det något sätt att registrera topp-domän och utnyttja någon slags integritets-skydd för att skapa åtminstone 1 svårpasserad sekretess-barriär? Så att inte vem som helst bara kan slå upp vem som äger vilken domän?

Om polisen eller MUST behöver få reda på vem som äger vår domän, på grund av misstanke om rejält fulspel, det gör inget alls. Det ställer man upp på direkt. Det är mest privata- och bolagsintressen med mörka avsikter vi vill kunna hålla på lite avstånd.

Tar gärna emot info och tips från de som vet mer. Och gärna länkar eller sökord att hitta mer detaljerad info om detta.

tackar för tips
Senast redigerad av Valentin90 2019-12-18 kl. 17:18.
Citera
2019-12-18, 17:42
Medlem
Bara för tydlighetens skull. Ditt exempel www.domän99.net ger ingen indikation på att du är ute efter en toppdomän. Exempel på existerande toppdomäner är .net .se .com .org och liknande.
Citera
2019-12-18, 17:47
Medlem
ziffles avatar
Brukar vara där du köper domänen som står som ägare.
https://i.imgur.com/ecOfkpt.png exempel
Citera
2019-12-18, 18:03
Bannlyst
Om ni inte har koll på WHOIS så har ni för fan noll koll på opsec. Missförstå mig rätt: Ni är säkert jättetrevliga och har stora kukar, men du menar att om du inte hade skapat denna tråd så var det fullt möjligt att du hade reggat en domän som sedan publicerar ditt namn i whois?

Många webbhotell erbjuder WhoisGuard. Min domänleverantör är namecheap och då ingår WhoisGuard gratis. Istället för att din info publiceras så ersätts den med ett företags (WhoisGuard) namn och adress. Man får även en mejladress i sin whois (t.ex. jaksjddkdjdosj@whoisguard.com) som inkomna mejl kan kastas eller vidarebefordras, osv.

Annars rekommenderar jag att köpa domäner med bitcoins och använda en Protonmail för alla sorters bekräftningar eller verifieringar. Ange falsk information i alla fält men ange en giltig mejl, och välj då Protonmail som leverantör.
Citera
2019-12-18, 18:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Godaddy har en extra tjänst där man blir inkognito. Kostar lite extra. Annars synd allt för säg internationella .com adresser. Köper du .nu eller .se och är privatperson så är du anonym.
Citera
2019-12-18, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziffle
Brukar vara där du köper domänen som står som ägare.
https://i.imgur.com/ecOfkpt.png exempel
Så om man man reggar domän via t.ex. one.com så kan det stå att one.com är ägare till domänen?

Så kanske det kan vara. Eller man kanske åtminstone kan arrangera ett sånt upplägg med säljaren. Intressant.

Men jag tycker mig ha sett många personers namn som registranter. Farsgubbens namn står listad i klartext på Whois som ägare till en domän han köpt via Wordpress t.ex. En gammal klassiker var när Kent Ekeroth lovade och försäkrade offentligt att han hade inget alls att göra med sajten Avpixlat.se. Men när man slog upp registranten på Whois så stod hans egna namn där i klartext. Det var iofs några år sen.

Din bild visar däremot registrantens namn som "WhoisGuard Protected". Det såg ju trevligt ut det med. Känner du till vad WhoisGuard är för funktion?
Citera
2019-12-18, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Om ni inte har koll på WHOIS så har ni för fan noll koll på opsec. Missförstå mig rätt /.. / du menar att om du inte hade skapat denna tråd så var det fullt möjligt att du hade reggat en domän som sedan publicerar ditt namn i whois?
Jo den oron fanns där. Jag känner mig inte så ensam om att tro så heller. Läste just på en känd tjänst som säljer namn och domäner, där dom skriver: "As soon as you register with us, or any other registrar, your personal information is displayed in a public directory. Hackers and spammers often use this to compile email lists and steal domains."

Man har den kollen på opsec som man har. En del kan mer, andra mindre. De detaljer man är osäker på får man efterforska och undersöka så inget går galet. Det är det jag försöker göra här.

Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Många webbhotell erbjuder WhoisGuard. Min domänleverantör är namecheap och då ingår WhoisGuard gratis. Istället för att din info publiceras så ersätts den med ett företags (WhoisGuard) namn och adress. Man får även en mejladress i sin whois (t.ex. jaksjddkdjdosj@whoisguard.com) som inkomna mejl kan kastas eller vidarebefordras, osv.
Man tackar. Det ska jag dubbelkolla, för det låter som jag oroar mig lite i onödan då

"Toalettborsten"?
Senast redigerad av Valentin90 2019-12-18 kl. 18:37.
Citera
2019-12-18, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Godaddy har en extra tjänst där man blir inkognito. Kostar lite extra. Annars synd allt för säg internationella .com adresser. Köper du .nu eller .se och är privatperson så är du anonym.
Tackar.
Så privaperson plus .se eller .nu skyddas direkt? Gäller det alla landsdomäner som .at .it .cz osv?
Sen vet jag inte man får regga ett .cz om man inte är tjeckisk medborgare förstås.
Citera
2019-12-18, 18:49
Medlem
1. Använd en VPN eller VPS
2. Använd TOR dessutom
3. In på epik.com och köp en domän med Bitcoin
Done.

Ska du köpa hosting, kolla typ namecheap.com.

Jag orkar inte själv leta runt efter billigaste, men jag vet att dessa två är riktigt billiga. Att Epik dessutom tar BTC är bara ett stort plus.

Varje gång du ansluter till en cPanel, FTP, email, eller vad du nu än gör med din hemsida så bör du använda VPN/VPS + TOR. Då är det helt omöjligt att spåra dig.
Citera
2019-12-18, 18:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valentin90
Tackar.
Så privaperson plus .se eller .nu skyddas direkt? Gäller det alla landsdomäner som .at .it .cz osv?
Sen vet jag inte man får regga ett .cz om man inte är tjeckisk medborgare förstås.

Ja privat person/enskild firma syns inte alls för .se eller .nu. Tror det är mer egna regler beroende på land. Om du reggar en .com utan inkognito så kommer ju allt synas i Whois.
Citera
2019-12-18, 19:02
Medlem
musttomtes avatar
Det går att spåra dig om man verkligen vill. Enda sättet att vara anonym är att köra betalning via någon tjänst där man kan vara anonym. Sedan får du inte ha några sponsorer som skvallrar det minsta för dom går alltid att pressa med att du kör stulen content.

Betalningslösningen är bästa sättet att gå på någon om man verkligen vill ha tag i personen.
Citera
2019-12-18, 19:08
Medlem
101.s avatar
Rekar Njalla: https://njal.la/

Citat:
We accept payments via Bitcoin, Litecoin, Monero, ZCash, DASH, Bitcoin Cash and Paypal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in