2019-12-21, 03:19
Medlem
GaylordYankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Det finns lagar (typ för "kvinnofrid" och dylikt) - och föreslås nya ibland - som diskriminerar (så kallat omvänd diskriminering) mellan kvinnor och män. Kvotering brukar göras till förmån för kvinnor, för mansdominerade arbeten; förekommer kvotering åt andra hållet? Behöver kvinnor verkligen särbehandlas på så många sätt? Vad är det som egentligen händer med jämlikheten då?

Det är lite rimligt, tycker jag, att det behövs sådan positiv särbehandling av kvinnor. Men med det som utgångspunkt går det att anta att vem någon är avgörs till stor del av vilket kön personen i fråga tillhör. Det går väl t.ex. att få det till att alla män är auktoritära (ev. t.o.m. farligt så), bara för att en del är det. Med det i bakhuvet tycks, tycker jag, en del kvinnor tro sej ha rätt till cynism gentemot den eller dom män som går att hysa orättfärdiga agg mot på grundval av fördomar - som väl för all del ofta bygger mer eller på generaliseringar snarare än rena påhitt.

Hur svårt har kvinnor egentligen att skilja mellan om en man är t.ex. för dominant eller inte?
Hur svårt är det för kvinnor att veta när det är hur mycket av berättigat?

Finns det inte något som säger att regler och lagar om vem som behandlas hur - och vem som har vilka rättigheter - borde baseras på annat än förutfattade meningar om vad män är?
Generaliseringen börjar med ordet feminism. De ser bara till kvinnors rättigheter och möjligheter. Ser de något alls om män, så är det deras skyldigheter att backa och släppa fram kvinnor.
Allt annat är kvinnohat.
Toxiska jävla män.
Försök inte mansplaina dig ur detta.
Citera
2020-01-09, 06:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
För de yrken där de inte vet om det, eller snarare motsätter sig det, och det finns en uppenbar brist på det ena könet Om du har bristningar på könet, vill inte du laga det då?

Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Du måste vara Greta Thunberg på riktigt. Maken till barnslig oneliner får man leta efter. Har du några motbevis ?

Jag hatar att ni båda skyller på en miljökämpe för det här som är fråga om helt annat!

Jag vet inte om hon möjligen är feminist. Men det är inte fråga om hennes attityd, det jag fört på tal i min tråd! För mitt intryck av henne är att hon kämpar för något berättigat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in