2019-12-17, 19:31
Medlem
Det finns lagar (typ för "kvinnofrid" och dylikt) - och föreslås nya ibland - som diskriminerar (så kallat omvänd diskriminering) mellan kvinnor och män. Kvotering brukar göras till förmån för kvinnor, för mansdominerade arbeten; förekommer kvotering åt andra hållet? Behöver kvinnor verkligen särbehandlas på så många sätt? Vad är det som egentligen händer med jämlikheten då?

Det är lite rimligt, tycker jag, att det behövs sådan positiv särbehandling av kvinnor. Men med det som utgångspunkt går det att anta att vem någon är avgörs till stor del av vilket kön personen i fråga tillhör. Det går väl t.ex. att få det till att alla män är auktoritära (ev. t.o.m. farligt så), bara för att en del är det. Med det i bakhuvet tycks, tycker jag, en del kvinnor tro sej ha rätt till cynism gentemot den eller dom män som går att hysa orättfärdiga agg mot på grundval av fördomar - som väl för all del ofta bygger mer eller på generaliseringar snarare än rena påhitt.

Hur svårt har kvinnor egentligen att skilja mellan om en man är t.ex. för dominant eller inte?
Hur svårt är det för kvinnor att veta när det är hur mycket av berättigat?

Finns det inte något som säger att regler och lagar om vem som behandlas hur - och vem som har vilka rättigheter - borde baseras på annat än förutfattade meningar om vad män är?
Citera
2019-12-17, 19:48
Medlem
Som svar på dina frågor föreslår Centern att män ska kunna ställas till brottsligt ansvar för ”kontrollerande beteende” mot kvinnor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/centerpartiets-jultal-2019
Citera
2019-12-17, 19:50
Medlem
StenSaxPungs avatar
Stackare
Citera
2019-12-17, 19:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av frevelm
Det finns lagar (typ för "kvinnofrid" och dylikt) - och föreslås nya ibland - som diskriminerar (så kallat omvänd diskriminering) mellan kvinnor och män. Kvotering brukar göras till förmån för kvinnor, för mansdominerade arbeten; förekommer kvotering åt andra hållet? Behöver kvinnor verkligen särbehandlas på så många sätt? Vad är det som egentligen händer med jämlikheten då?

Det är lite rimligt, tycker jag, att det behövs sådan positiv särbehandling av kvinnor. Men med det som utgångspunkt går det att anta att vem någon är avgörs till stor del av vilket kön personen i fråga tillhör. Det går väl t.ex. att få det till att alla män är auktoritära (ev. t.o.m. farligt så), bara för att en del är det. Med det i bakhuvet tycks, tycker jag, en del kvinnor tro sej ha rätt till cynism gentemot den eller dom män som går att hysa orättfärdiga agg mot på grundval av fördomar - som väl för all del ofta bygger mer eller på generaliseringar snarare än rena påhitt.

Hur svårt har kvinnor egentligen att skilja mellan om en man är t.ex. för dominant eller inte?
Hur svårt är det för kvinnor att veta när det är hur mycket av berättigat?

Finns det inte något som säger att regler och lagar om vem som behandlas hur - och vem som har vilka rättigheter - borde baseras på annat än förutfattade meningar om vad män är?

Jadå. Jag har blivit inkvoterad flera gånger i vårdyrken där det finns ett underskott av män och fått bättre ingångslön än mina kvinnliga kollegor.

Det ligger i arbetsgivarens intresse att ha mångfald på arbetsplatsen. I synnerhet i vårdsektorn där man hanterar alla typer av folk.

Ibland får jag ta hand om vissa som gärna ger sig på och försöker våldföra sig på kvinnor. Ibland får jag stiga åt sidan och låta kvinnor ta hand om vissa som är rädda för män och tror att de är hårdhänta eller liknande.
Senast redigerad av enhalvboj 2019-12-17 kl. 20:04.
Citera
2019-12-17, 20:03
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Behöver kvinnor verkligen särbehandlas på så många sätt?

Nej, det behöver dom verkligen inte. Det är en styggelse hos den svenska offentliga sektorn att bedriva detta kärringfjäsk. Inom stat och kommun är kvinnodominansen över 85 %, och kvinnor har förtur inom såväl sjukvård som bostadsköer.

Det nya Sverige håller så sakteligen på att genomföra såväl ett folkutbyte, som könsbyte i arbetslivet. Kärringar och zulukaffrer tar över.
Citera
2019-12-17, 20:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Schnuppfen
Nej, det behöver dom verkligen inte. Det är en styggelse hos den svenska offentliga sektorn att bedriva detta kärringfjäsk. Inom stat och kommun är kvinnodominansen över 85 %, och kvinnor har förtur inom såväl sjukvård som bostadsköer.

Det nya Sverige håller så sakteligen på att genomföra såväl ett folkutbyte, som könsbyte i arbetslivet. Kärringar och zulukaffrer tar över.

Har du källa på det?
Citera
2019-12-17, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scheria
Som svar på dina frågor föreslår Centern att män ska kunna ställas till brottsligt ansvar för ”kontrollerande beteende” mot kvinnor.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/centerpartiets-jultal-2019
Min TS är en reaktion på bland annat det. Jag tycker debatten verkar så förblindad. Att dom inte ska kunna formulera lagarna så att dom verkligen kan vara fördomsfria!
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Jadå. Jag har blivit inkvoterad flera gånger i vårdyrken där det finns ett underskott av män och fått bättre ingångslön än mina kvinnliga kollegor.

Det ligger i arbetsgivarens intresse att ha mångfald på arbetsplatsen. I synnerhet i vårdsektorn där man hanterar alla typer av folk.

Ibland får jag ta hand om vissa som gärna ger sig på och försöker våldföra sig på kvinnor. Ibland får jag stiga åt sidan och låta kvinnor ta hand om vissa som är rädda för män och tror att de är hårdhänta eller liknande.
Citat:
Har du källa på det?
Har du någon pålitlig källa till att det du beskriver här (om "dej själv") är verkligt ett exempel på en man som blivit invoterad, eller att det finns några liknande exempel på män som verkligen blivit det?
Citera
2019-12-17, 21:25
Avstängd
Citat:
Min TS är en reaktion på bland annat det. Jag tycker debatten verkar så förblindad. Att dom inte ska kunna formulera lagarna så att dom verkligen kan vara fördomsfria!

Har du någon pålitlig källa till att det du beskriver här (om "dej själv") är verkligt ett exempel på en man som blivit invoterad, eller att det finns några liknande exempel på män som verkligen blivit det?

Nä fan, ingen skriftlig källa. bara ren erfarenhet. Män har blivit inkvoterade i vården så länge som det har funnits män i vården. Det har inte kallats för kvotering utan bara varit underförstått att variation förnöjer.

Det har väl inte varit lika toxiskt när män försöker slå sig in på kvinnodominerade yrken som vice versa.
Senast redigerad av enhalvboj 2019-12-17 kl. 21:29.
Citera
2019-12-17, 21:34
Medlem
Citat:
Min TS är en reaktion på bland annat det. Jag tycker debatten verkar så förblindad. Att dom inte ska kunna formulera lagarna så att dom verkligen kan vara fördomsfria! ...
Nej, lagarna är skrivna så att de huvudsakligen är könsneutrala, men i de fall man identifierar behov av åtgärder mot kvinnoförtryck eller andra behjärtansvärda kvinnobehov, så stiftar man lagar enkom för kvinnor. Och det har ökat med tiden. Om det nu leder till ökad jämställdhet är det väl på sitt sätt bra, men lagstiftningen som sådan blir allt mer skev ur ett könsperspektiv. Frågan är om en sådan juridisk corpus i längden kan accepteras. Likhet inför lagen blir då ett ganska ihåligt begrepp. Jag väntar bara på mer lagstiftning för att skydda andra utsatta grupper. Det intressanta är ju att det finns ett segt motstånd mot att lagstifta hårdare mot vissa yttringar i detta land. Exempelvis vanlig banal kriminalitet. Men när det gäller övergrepp mot kvinnor ska du snart se att nya lagar är på plats! Varför?
Citera
2019-12-17, 22:03
Medlem
Citat:

Så det är en fördel med att ha båda könen representerade och arbetsgivaren vet om det.
Varför behövs då kvotering menar du?
Citera
2019-12-17, 22:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
Så det är en fördel med att ha båda könen representerade och arbetsgivaren vet om det.
Varför behövs då kvotering menar du?

För de yrken där de inte vet om det, eller snarare motsätter sig det, och det finns en uppenbar brist på det ena könet Om du har bristningar på könet, vill inte du laga det då?
Senast redigerad av enhalvboj 2019-12-17 kl. 22:09.
Citera
2019-12-19, 17:11
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Har du källa på det?

Du måste vara Greta Thunberg på riktigt. Maken till barnslig oneliner får man leta efter. Har du några motbevis ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in