2019-12-17, 17:16
Medlem
Fick en känsla idag när jag var hos läkaren att dom tror jag är missbrukare.
Har en 2 grundsjukdommar. Bipolär och en tarmsjukdom.
Har senaste tiden fått nog av mediciner, slutat med smärtlindring (citodon) och sömnmedicin som Stilnoct samt ångestdämpande.
Tar numera endast Lamictal och Lergigan emot ångest.
Men har nu fått jordens skov i tarmen som gör att jag får sjuka magsmärtor och ledsmärtor.
Men får inget smärtstillande. Alvedon hjälper ingenting och eftersom jag har inflammation i tarmen får jag inte ta nsaid.
Sen 3-4 månader har jag inte tagit nånting förutom Lergigan och lamictal.
Kan det ändå vara så att jag fått missbrukarstämpeln?
Citera
2019-12-17, 17:22
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillafulis
Fick en känsla idag när jag var hos läkaren att dom tror jag är missbrukare.
Har en 2 grundsjukdommar. Bipolär och en tarmsjukdom.
Har senaste tiden fått nog av mediciner, slutat med smärtlindring (citodon) och sömnmedicin som Stilnoct samt ångestdämpande.
Tar numera endast Lamictal och Lergigan emot ångest.
Men har nu fått jordens skov i tarmen som gör att jag får sjuka magsmärtor och ledsmärtor.
Men får inget smärtstillande. Alvedon hjälper ingenting och eftersom jag har inflammation i tarmen får jag inte ta nsaid.
Sen 3-4 månader har jag inte tagit nånting förutom Lergigan och lamictal.
Kan det ändå vara så att jag fått missbrukarstämpeln?
Läs dina journaler kanske står något där.
Citera
2019-12-17, 17:26
Medlem
Står ingenting om det där.
Bad om en medicin som kan vara bra för magkramper. Läkaren sa då att den innehåller morfin. Vet att den inte gör det. Läkaren kollade upp medicinen och den innehåller inget narkotikaklassat och då fick jag den utskrivet.
Citera
2019-12-17, 17:37
Medlem
Nånting de där doktonissarna missat är att LEVERN ska bryta ner psykofarmakan och tar därför skada
Citera
2019-12-17, 17:44
Medlem
Har superbra blodprovssvar. Dock är inflammationsvärdet (kalproktein) värdet över 3000 vilket ska ligga under 50.
Har sjukt svårt att sköta mitt jobb då jag har svinont men vill inte sjunka så långt att tjata om smärtstillande...
Citera
2019-12-17, 21:15
Medlem
Helt riktigt, du har fått en "missbrukarstämpel" på dig. Även om det var på ditt beslut att sluta äta Citodon så står det i dina journaler att du har brukat.

Jag har själv stått på Citodon i över 1 år och tyckte det funka skitbra. Sen beslutade läkare att sluta skriva ut medicinen var tredje månad och istället tillkalla mig på möte där jag fick veta att någon medicin skulle inte skrivas ut någon mer.

Jag blev absolut inte arg utan skrattade istället och gjorde klart för han att jag ändå tänkt att ta itu med mina ryggproblem genom träning. Och för att tillägga: med alkohol så slipper man också ont i ryggen och den är helt laglig men jävligt mycket skadligare än kodein.

Kodein + alkohol däremot kan dräpa dig i sömnen. Min läkare tyckte det blev jobbigt och önskade avsluta mötet för att "har inte tid".

Opiodkris i USA = strängare regler för utskrivning. Jag vet detta då jag inte uppvisat någon form utav missbruk men kan inte få treo comp utskrivet eller Cocilana.

Gjorde illa ryggen något fruktansvärt och bad att få 1st rör treo comp utskrivet istället för 1g alvedon. Nope! Istället så skiter jag att hämta ut receptet och drar ner till bolaget en tisdag och fixar en whiskey. Efter det 2 flaskor Gin också innan jag kunde gå på toa utan hjälp.

Dubbelsidig lunginflammation (bakteriell) ett senare tillfälle Och glöm dröm att få någon medicin som dämpar host reflexen som i sin tur hjälper till lungorna att läka ihop. Dunderkur (antibiotika) men inget hostdämpande, tog mig nästan ett halvår att bli 100% återställd.

Det är som det är och läkaren kan inte veta vem du är vad syftet med din önskan av en viss medicin är. Men skriver en läkare ut medicin till någon som inte behöver den och istället missbrukar den så riskerar läkaren sin licens.

Låt mig säga detta:

Människor behöver visserligen hjälp med sina missbruk. Men man kommer aldrig få rätsida på problemet sålänge brukaren aldrig får hjälp med att ta itu VARFÖR missbruksbehovet finns där till en början.

Jag åt maxdos av citodon i över ett år och hade inga issues med att kasta av mig det bruket. Visst, några få saker dök upp i samband med att jag slutade äta medicinen, men allt det upphörde efter bara 3 dagar och tanken har aldrig slagit mig "va skönt det var att sopa i sig dem där Citodon". Jag tog mina ungar till gröna lund andra dagen utan medicin och jag kan säga att ryggem låste sig jävligt duktigt nör vi åkte "Vilda musen". Men inga problem! Bara att jag hävde i mig shots och starköl tills det lättade så att jag kunde åka med äldsta grabben på den stora berg och dalbanan.

Hela jävla samhället verkar "hardwired" för ett potentiellt alkoholmissbruk... Sen råkar JAG vara en av dessa få som inte alls uppskattar att bli full. Men vad gör man när man får svårt att röra på sig. Och "lugnet" händer alla inför alkoholen och det är inte alls konstigt att folk fastnar i risiga dryckesvanor.

Simpelt:. Du dricker för att må bättre, du mår sämre för att du dricker och för att må bättre så dricker du igen. Och drickandet får dig sakta men säkert att må sämre och du dricker mer för att må bättre. See what i did there?

Kom underfund med varför någon/du missbrukar och personen kan på riktigt ta sig ur ett missbruk. Själva drogen är sekundär, det är när bruket skadar dig själv eller andra som det blir ett missbruk och VARFÖR är den enda viktiga fråga för att bli hjälpt.

Kom lite offtopic....

Tillbaka till ontopic: Yes! En gång brukare eller missbrukare = alltid missbrukare i läkarens ögon.
Senast redigerad av Tankevurpan 2019-12-17 kl. 21:30.
Citera
2019-12-17, 21:17
Medlem
Strangeflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillafulis
Har superbra blodprovssvar. Dock är inflammationsvärdet (kalproktein) värdet över 3000 vilket ska ligga under 50.
Har sjukt svårt att sköta mitt jobb då jag har svinont men vill inte sjunka så långt att tjata om smärtstillande...

Har du så ont att vardagen inte funkar då tycker jag ändå att du ska våga fråga dem igen. Det är inte att sjunka lågt, det är att kräva din rätt till att kunna orka sköta ditt jobb och få den sömn du behöver. Annars får de sjukskriva dig. Ser inget i ditt tillstånd som skulle gynnas av att fortsätta lida och kämpa så som du verkar få göra. Smärta är ju faktiskt något som kan förvärra kroppens läkningsförmåga då det skapar stressreaktioner i kroppen. En kortare behandling med något effektivt smärtstillande borde läkare förstå är till din fördel. Fråga snällt men bestämt igen. Det tycker jag du kan göra. Du behöver ju inte gråtande kasta dig på golvet och tigga "jättestarkt knark".

De har blivit väldigt restriktiva med att skriva ut narkotikaklassat. Det märks. Är även jag bipolär, men har inte upplevt att det har hindrat mig från att få starkare smärtlindring utskrivet vid svår akut smärta, haft ett flertal diskbråcksrelaterade ryggskott. Men det är ju lite olika från läkare till läkare också. Hoppas det löser sig!
Citera
2019-12-18, 11:00
Medlem
Jag är ingen missbrukar person. Dricker inte alkohol eller andra läkemedel eller droger.
Ja det är som om dom hellre sjukskriver än att försöka lösa problemet.
Dom vill gärna sätta in cellgifter eller biologiska läkemedel som förstör kroppen totalt.
Det jobbiga är att jag jobbar med mina läkare jag går till. Vilket känns ännu jobbigare om dom tror jag missbrukar. Dom borde ju kunna se i mina journaler att jag aldrig haft något problem med mediciner eller på mina leverprover som är helt perfekta. Vilket dom inte borde vara om jag skulle ha missbrukat mediciner.
Citera
2019-12-18, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tankevurpan
Helt riktigt, du har fått en "missbrukarstämpel" på dig. Även om det var på ditt beslut att sluta äta Citodon så står det i dina journaler att du har brukat.

Jag har själv stått på Citodon i över 1 år och tyckte det funka skitbra. Sen beslutade läkare att sluta skriva ut medicinen var tredje månad och istället tillkalla mig på möte där jag fick veta att någon medicin skulle inte skrivas ut någon mer.

Jag blev absolut inte arg utan skrattade istället och gjorde klart för han att jag ändå tänkt att ta itu med mina ryggproblem genom träning. Och för att tillägga: med alkohol så slipper man också ont i ryggen och den är helt laglig men jävligt mycket skadligare än kodein.

Kodein + alkohol däremot kan dräpa dig i sömnen. Min läkare tyckte det blev jobbigt och önskade avsluta mötet för att "har inte tid".

Opiodkris i USA = strängare regler för utskrivning. Jag vet detta då jag inte uppvisat någon form utav missbruk men kan inte få treo comp utskrivet eller Cocilana.

Gjorde illa ryggen något fruktansvärt och bad att få 1st rör treo comp utskrivet istället för 1g alvedon. Nope! Istället så skiter jag att hämta ut receptet och drar ner till bolaget en tisdag och fixar en whiskey. Efter det 2 flaskor Gin också innan jag kunde gå på toa utan hjälp.

Dubbelsidig lunginflammation (bakteriell) ett senare tillfälle Och glöm dröm att få någon medicin som dämpar host reflexen som i sin tur hjälper till lungorna att läka ihop. Dunderkur (antibiotika) men inget hostdämpande, tog mig nästan ett halvår att bli 100% återställd.

Det är som det är och läkaren kan inte veta vem du är vad syftet med din önskan av en viss medicin är. Men skriver en läkare ut medicin till någon som inte behöver den och istället missbrukar den så riskerar läkaren sin licens.

Låt mig säga detta:

Människor behöver visserligen hjälp med sina missbruk. Men man kommer aldrig få rätsida på problemet sålänge brukaren aldrig får hjälp med att ta itu VARFÖR missbruksbehovet finns där till en början.

Jag åt maxdos av citodon i över ett år och hade inga issues med att kasta av mig det bruket. Visst, några få saker dök upp i samband med att jag slutade äta medicinen, men allt det upphörde efter bara 3 dagar och tanken har aldrig slagit mig "va skönt det var att sopa i sig dem där Citodon". Jag tog mina ungar till gröna lund andra dagen utan medicin och jag kan säga att ryggem låste sig jävligt duktigt nör vi åkte "Vilda musen". Men inga problem! Bara att jag hävde i mig shots och starköl tills det lättade så att jag kunde åka med äldsta grabben på den stora berg och dalbanan.

Hela jävla samhället verkar "hardwired" för ett potentiellt alkoholmissbruk... Sen råkar JAG vara en av dessa få som inte alls uppskattar att bli full. Men vad gör man när man får svårt att röra på sig. Och "lugnet" händer alla inför alkoholen och det är inte alls konstigt att folk fastnar i risiga dryckesvanor.

Simpelt:. Du dricker för att må bättre, du mår sämre för att du dricker och för att må bättre så dricker du igen. Och drickandet får dig sakta men säkert att må sämre och du dricker mer för att må bättre. See what i did there?

Kom underfund med varför någon/du missbrukar och personen kan på riktigt ta sig ur ett missbruk. Själva drogen är sekundär, det är när bruket skadar dig själv eller andra som det blir ett missbruk och VARFÖR är den enda viktiga fråga för att bli hjälpt.

Kom lite offtopic....

Tillbaka till ontopic: Yes! En gång brukare eller missbrukare = alltid missbrukare i läkarens ögon.

Ja det är klart de står i journaler vilka läkemedel man har? Står ju precis allt i journalerna. Nu är det ju på samma mottagning där läkaren tyckt att jag ska äta citodon för smärta och för att magen ska bli trögare av kodein. Det är ju inte jag som tryckt på om det.
Citera
2019-12-18, 11:05
Medlem
f30malmos avatar
Du får missbrukarstämpel bara du ber om smärtstillande i Sverige i stort sett. Fick det för jag kom in med gallblåseinflammation i flera dagar på raken, innan de insåg att jag var sjuk på riktigt.

Nu är ju jag dock även missbrukare på riktigt, men vården har inte vetat om det förrän senaste åren, och de vet fortfarande inget om på vilken nivå det varit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in