2003-08-01, 23:43
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Efter 70 år av produktion dog tillverkningen av den klassiska "bubblan" ut i onsdags. Denna bil, som designades av Ferdinad Porsche på uppdrag av Hitler, skulle bli tyskarnas folkbil. Men medan Hitler aldrig fick sitt världsherravälde, så erövrade Volkswagen världen istället. Under de gågna 70 åren har totalt 21 miljoner bilar gjorts, varav huvuddelen gjordes mellan 1950-1975.
I onsdags rullade den sista bubblan ut ur fabriken i Volkswagens fabrik i Mexico City.

BUBBLAN ÄR DÖD LÄNGE LEVE BUBBLAN!
Citera
2003-08-01, 23:45
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Någon som förresten ägt/äger en bubbla, och har några roliga erfarenheter av den? Den är inte så snabb och har ingen stark motor heller...
Citera
2003-08-02, 00:00
Bannlyst
Ägde en röd VW 1303 precis när jag skulle ta körkort. Mina föräldrar övertalade mig att skaffa en Volvo istället av trafiksäkerhetsskäl. :roll:
Citera
2003-08-02, 00:07
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Ägde en röd VW 1303 precis när jag skulle ta körkort. Mina föräldrar övertalade mig att skaffa en Volvo istället av trafiksäkerhetsskäl. :roll:

Har du kvar den gamla bubblan? Kan man få köpa den?
Citera
2003-08-02, 00:26
Bannlyst
Ack, nej, den är såld sedan länge, men snygg var den. 8)
Citera
2003-08-02, 11:37
Medlem
Fat bastards avatar
Min grannfru äger en bubbla från '73,guldmetallic. Hon kör 20-30 mil om året, till ICA och bolaget en gång i veckan. Hon har haft den sedan den var ny och det är orginaldäck på den (gislaved). Den får jag köpa när hon inte klarar av att köra längre.
Citera
2003-08-02, 17:38
Medlem
Jag och min käresta har haft en Bubbla, en 1200 med 30 hkr. Vi köpte den rätt billigt och det var ju på den tiden en bra andrabil. Sen gick kopplingen sönder och jag började lyfta ur motorn för att fixa den, men tröttnade och köpte en SAAB 95 Kombi istället. För mig är VW en bilkonstruktion som är obegriplig, men men, det var väl annorlunda på den tiden när Adolf och Porsche skulle göra en folkbil.

En moster till mig köpte en helt ny 1300 år 1969 när hon blev änka. 12000 kostade den då. Hon körde ett par hundra mil om året och sen när hon blev för gammal för att köra så fick hennes dotter överta den. Kusinen körde den hem till sig, ca 50 mil, men på vägen dit rasade motorn. Den stackars bilen tålde inte att rastas ut.

Nej jag kommer inte att sörja att Bubblan går i graven.
Citera
2003-08-04, 03:03
Medlem
Ernst_Buschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken
Jag och min käresta har haft en Bubbla, en 1200 med 30 hkr. Vi köpte den rätt billigt och det var ju på den tiden en bra andrabil. Sen gick kopplingen sönder och jag började lyfta ur motorn för att fixa den, men tröttnade och köpte en SAAB 95 Kombi istället. För mig är VW en bilkonstruktion som är obegriplig, men men, det var väl annorlunda på den tiden när Adolf och Porsche skulle göra en folkbil.

En moster till mig köpte en helt ny 1300 år 1969 när hon blev änka. 12000 kostade den då. Hon körde ett par hundra mil om året och sen när hon blev för gammal för att köra så fick hennes dotter överta den. Kusinen körde den hem till sig, ca 50 mil, men på vägen dit rasade motorn. Den stackars bilen tålde inte att rastas ut.

Nej jag kommer inte att sörja att Bubblan går i graven.

Det var ju bristerna som gjorde Bubblan till en klassiker. Motorn där bak, långsam och säkerhetsrisk samt att man lade bagaget där framme.
Dock så var konstruktionen otroligt uthållig eftersom bilen tillverkades i 70 år. Hur många bilmodeller har gjort det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in