• 1
  • 2
2019-12-17, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
För att balansera debatten något:
https://www.pbs.org/education/blog/t...free-resources

Observera att majoriteten av dem är kvinnor. Det är männen som förvandlar samhället till något hemskt. Man skulle kunna kalla det "ett svart hål".

Man blir inte vetenskapsman för att man kvoteras till en labbrock.
Citera
2019-12-17, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Man blir inte vetenskapsman för att man kvoteras till en labbrock.
Tror inte att just dessa hör till den kategorin, dock!

Nu, eftersom jag råkar ha egen erfarenhet av just detta, så är de flesta forskare inte särskilt intelligenta. Men de måste vara villiga att jobba udda tider, jobba hårt och överleva på en låg lön under många år. Därefter lyckas en del, de flesta lyckas aldrig.
Med det sagt, kvinnor har ofta bättre förutsättningar att göra ovanstående eftersom det finns en andra inkomst och ingen förväntar att hon att dra in tillräckligt för att försörja familjen. Dessutom är kvinnor ofta mer noggranna och mer arbetsmyror.
Min gissning är att majorteten av sveriges doktorand-studenter är kvinnor. I USA är det i alla fall så.
Citera
2019-12-17, 15:30
Medlem
Citat:
Tror inte att just dessa hör till den kategorin, dock!

Nu, eftersom jag råkar ha egen erfarenhet av just detta, så är de flesta forskare inte särskilt intelligenta. Men de måste vara villiga att jobba udda tider, jobba hårt och överleva på en låg lön under många år. Därefter lyckas en del, de flesta lyckas aldrig.
Med det sagt, kvinnor har ofta bättre förutsättningar att göra ovanstående eftersom det finns en andra inkomst och ingen förväntar att hon att dra in tillräckligt för att försörja familjen. Dessutom är kvinnor ofta mer noggranna och mer arbetsmyror.
Min gissning är att majorteten av sveriges doktorand-studenter är kvinnor. I USA är det i alla fall så.

Kvinnor är sociala och trevliga. Men det går minst 10 manliga genier var varje kvinnligt geni. Det är bl.a. därför som forskningen nuförtiden redovisar så mediokra resultat.

Genier är sällan trevliga. De är burdusa, egocentrerade och resultatinriktade män. När dessa stöts ut från akademin och social trevlighet och anpasslighet premieras så levereras inget banbrytande därifrån.
Citera
2019-12-17, 15:45
Medlem
Citat:
Kvinnor är sociala och trevliga. Men det går minst 10 manliga genier var varje kvinnligt geni. Det är bl.a. därför som forskningen nuförtiden redovisar så mediokra resultat.

Genier är sällan trevliga. De är burdusa, egocentrerade och resultatinriktade män. När dessa stöts ut från akademin och social trevlighet och anpasslighet premieras så levereras inget banbrytande därifrån.

Jag tycker nog att forskningen levererat mer de senaste 10 åren än de föregående 100, till exempel:
https://www.seeker.com/science-disco...766138484.html
fast ovanstående är bara deras tolkning. Själv skulle jag vilja lyfta fram upptäkter som
CRISPR
Quant-datorn
String-teorin (ja, kanske inte detta årtiondets upptäckt, men ändå)
De nya supermaterialen av kol, till exempel grafen
etc
Citera
2019-12-17, 15:52
Medlem
Citat:
Jag tycker nog att forskningen levererat mer de senaste 10 åren än de föregående 100, till exempel:
https://www.seeker.com/science-disco...766138484.html
fast ovanstående är bara deras tolkning. Själv skulle jag vilja lyfta fram upptäkter som
CRISPR
Quant-datorn
String-teorin (ja, kanske inte detta årtiondets upptäckt, men ändå)
De nya supermaterialen av kol, till exempel grafen
etc

Det är sällan kvinnor som skapar de banbrytande teorierna eller gör de revolutionerande upptäckterna i strid med rådande konsensus.

Däremot så utses numera ofta kvinnliga forskare till projektledare och koordinatorer för större grupper eftersom de är trevliga och sociala. Då kan de också få äran för ev. framsteg.
Citera
2019-12-17, 15:58
Medlem
Citat:
Det är sällan kvinnor som skapar de banbrytande teorierna eller gör de revolutionerande upptäckterna i strid med rådande konsensus.

Däremot så utses numera ofta kvinnliga forskare till projektledare och koordinatorer för större grupper eftersom de är trevliga och sociala. Då kan de också få äran för ev. framsteg.

Jag hängde upp mig på att du tyckte att framstegen inom forskning nästan avstannat. Det är vad jag försökte kommentera. Vad jag förstod ansåg du att forskningsresultaten uteblivit beroende på att det numera är så många kvinnor som forskar. Eftersom jag tycker att forskningen ökat takten i framstegen något enormt så kanske det istället beror på att vi fått så många nya skarpa kvinnliga hjärnor?
Men jag antar att varken du eller jag vet, vi bara tror det ena eller det andra.
Citera
2019-12-17, 16:04
Medlem
Citat:
Jag hängde upp mig på att du tyckte att framstegen inom forskning nästan avstannat. Det är vad jag försökte kommentera. Vad jag förstod ansåg du att forskningsresultaten uteblivit beroende på att det numera är så många kvinnor som forskar. Eftersom jag tycker att forskningen ökat takten i framstegen något enormt så kanske det istället beror på att vi fått så många nya skarpa kvinnliga hjärnor?
Men jag antar att varken du eller jag vet, vi bara tror det ena eller det andra.

Tvärtom - jag vet att det numera sker mycket färre banbrytande forskningsinsatser numera och att resultaten är mediokra. Och att många oroas av detta.

Mycket av kvinnors "forskning" sker f.ö. inom sociala fält som intersektionella genusstudier mm. Alltså inom "antivetenskap".
Citera
2019-12-17, 16:21
Medlem
Utopiantoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Bruka roa mej med ibland med Street map surfa i olika städer, kul och se hur det ser ut. Råkade idag hamna i Kapstaden / Sydafrika.
Intressant. Finns det någon tråd där det postas olika street map-bilder från olika städer? I annat fall så får du gärna starta en sådan tråd eller posta några fler från Kapstaden och kanske några andra städer, här i denna tråd.
Citera
2019-12-17, 16:42
Medlem
Imnshos avatar
Jag skulle tro att det är ännu mer skyddsanordningar i typ Johannesburg.

Annars är väl framtidsvisionen för Sverige nån form av Harare i Zimbabwe, Mogadishu från filmen Black Hawk Down eller Raqqa under IS-styre.
Citera
2019-12-17, 16:58
Medlem
rikastistorstans avatar
Nja, skall man tro SD:arna så är det musläjmerna som är problemet. Sydafrika har väl inte jättemånga muslimer? Ras är ingen faktor enligt SD:aren. Kan man bara bara få afrikanen att dansa kring midsommarstången så ordnar sig allt. För att vara seriös så ja, Sydafrika eller Brasilien är realistiska framtidsutsikter om vi inte får till en rejäl återvandring. Kanske inte idag eller imorgon men i framtiden absolut.
Citera
2019-12-17, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Bruka roa mej med ibland med Street map surfa i olika städer, kul och se hur det ser ut. Råkade idag hamna i Kapstaden / Sydafrika. En sak som slog mej är hur skalskyddet på ett annars ganska välmående villaområdet är utformat. Att tom uteplatsen har galler? Är det här de framtida Sverige om vi fortsätter har nuvarande utveckling?

Länk

https://www.google.com/maps/@-33.930...7i13312!8i6656

Kapstaden har en extrem brottslighet, men Sverige börja komma i paritet med Kapstaden. Hur kommer Sverige se ut om 10 år respe 20 år, om nuvarande samhälles utveckling fortsätter? Det är idag alldeles för lätt att få asyl i Sverige, det därför vi har den här mängden skjutningar och mord.

Är rätt säker på att det fortsätter se ut ungefär som det gör idag med skillnaden att folk springer runt med rymdglasögon, surfar på hoverboards och äter sin mat medelst wifi. Blir kriminaliteten för stor så tror jag Amsterdam eller Malaga ligger närmre till hands än Kapstaden. I Amsterdam har man piggar på murar för att folk inte ska kunna bryta sig in. I Malaga har man glasskärvor.

Man måste inte överdramatisera....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in