2019-12-17, 10:26
Medlem
Returnera eländet. Man behöver 8 GB ram och en SDD. Annars blir det segt.
Citera
2019-12-17, 10:59
Medlem
stilichos avatar
Jag köpte nyligen en dator i samma prisklass och förvånades också över att den var seg som sirap. Egentligen är jag fortfarande väldigt förvånad över det för företaget som säljer en sådan dator (Acer i mitt fall) måste ju skapa gigantiska mängder badwill hos en stor del av sina kunder. Eller så är folk så avtrubbade av att använda mobiltelefoner att de inte tänker på att en dator bör prestera betydligt bättre.

I mitt fall hade jag tänkt ersätta Win10 som följde med med Win7, vilket på grund av hårdvarubegränsningar som jag inte var medveten om tyvärr inte var möjligt. Men efter att ha rensat hela maskinen på bloatware (antivirusprogrammet, som kan ha varit Norton men jag minns inte riktigt längre, sög upp bisarra mängder prestanda) och stängt av en hel rad med icke-essentiella funktioner så är datorn numera fullt användbar.
Citera
2019-12-17, 10:59
Citat:
Ursprungligen postat av Onsala
Hur stort är ram minnet på den?

Läste i nån PC tidning att ram minnet inte har så stor betydelse, det beror mer på hur hela datorn "lirar".
Såvida men inte kör tunga program samtidigt med en massa andra, det är väl främst spelprogram som kräver en massa kapacitet.
En massa extra minnen drar mer ström också om det är en bärbar dator.
Det skojiga är att ett tex 6 gb ram är inte dyrare än ett 4 gb ram att trycka i av tillverkaren.
Senast redigerad av pe11e 2019-12-17 kl. 11:06. Anledning: Tillägg
Citera
2019-12-17, 11:19
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miscellaneous
Jag inhandlade nyligen en laptop åt mina föräldrar. Lite bättre specs men inte överdrivet.
Fy i helvete vad slö den var, men jag lyckades snabba upp den rejält, trots att det inte var SSD.

Jag avinstallerade alla skitappar, inklusive Antivirus och Office 365.
Den hade även massa Nvidia skräp som inte ens kan användas då det är integrerat Intel kort.

Sen körde jag ett PowerShell skript som denna snubben länkar till:

https://www.christitus.com/clean-up-windows-10/

Allt detta gjorde en enorm skillnad för den datorn i alla fall.

Rätt bra idé. Men allra bäst på en "köpedator" är att ladda ner win10 från m$, skapa en boot-USB med Media creation tool och blåsa om burken med ett helt rent windows. Ladda därefter ner Ccleaner och kör veckovis. (Rensar kakor och annan skit som ackumuleras när man använder datorn). Rekommenderar TS detta, om TS tänker behålla burken. En sådan burk duger egentligen bara till lättare surf, alternativt som en första dator till barn i förskoleåldern.

4GB minne har den inte heller, för den har delad grafik som antagligen äter upp 1GB, så det är väl bara 3GB kvar att leka med för OS och program. Innebär att växlingsfilen på HDD används hela tiden.
Ett alternativ är också att skaffa ett snabbt USB-minne och använda som Readyboost. Givetvis i USB 3.x-port.

Även helslöa burkar brukar piggna till lite om man gör så.
Citera
2019-12-17, 11:23
Medlem
Jag blev deprimerad när jag såg länken till datorn.
Citera
2019-12-17, 12:29
Medlem
du skulle köpt för 5000+ iaf. 3000 är skit du betalar bara för plasten då
Citera
2019-12-17, 12:34
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
4GB RAM är lite av ett skämt.
Här får jag nog säga emot. Om allting annat är vettiga prylar kommer inte 4 GB vara något stort bekymmer för "normal" användning. Problemet uppstår ju när man kombinerar 4 GB minne med slött eMMC och en slö processor. Till och med de flesta spel klarar sig oväntat väl med endast 4 GB.
Citera
2019-12-17, 12:46
Medlem
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.69...x-gammal-dator

Prova att slänga in linux i den, gjorde underverk på min egen 6-7 år gamla dator.

Jag är ingen expert, men följ länken ovan och se vad de rekommenderar
Citera
2019-12-17, 13:28
Medlem
Största problemet med maskinen är att den har en långsam SSD. Näst största problemet är den långsamma CPUn.
Sist jag kollade på en maskin av liknande sort körde den dubbla antivirusprogram på den redan trötta disken, detta ledde till att maskinen var närmast oanvändbar.

Kör den något norton, mcaffee eller dylikt, avinstallera, kör på vad microsoft erbjuder och se om maskinen blir mycket mer användbar. Annars är alternativen att kasta ut Windows till förmån för något mindre disktungt, som t ex Ubuntu eller byta till en bättre dator.
Citera
2019-12-17, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
https://www.mediamarkt.se/sv/product...r+14-16+tum%7c

Skumt att de höjt priset sen igår. Men jag har haft datorer för 3500-4000 kr förut då har det gått surfa felfritt, ska inte behöva vara så här segt,

Bör väl lämna tillbaka o köpa nå annat?

Vilken webbläsare använder du? Testa att installera en annan. Kan vara stor skillnad. sedan kolla bakgrundsprogram så det inte är massa skit som står och tuggar i bakgrunden.
Citera
2019-12-17, 13:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Hej, har en helt ny dator för 3000 kr. Har uinte laddat ner ett enda program och datorn är så jääääävla seg. tar år att öppna upp en jävla hemsida, inställningar öppnas upp helt utan vidare osv osv,

Ska en dator för 3000 kr vara så här frukansvärt dålig? Ingen lust att behålla den om man inte ens kan surfa på nätet

Jag räknar inte med att den ska vara jätte bra, men så här usel kan den inte vara

Det går att göra en del och få fason på den men, kan du lämna tillbaka den så gör det och köp en begagnad enligt tips i tråden istället.
Citera
2019-12-17, 13:40
Medlem
4gb ram? 16 gb och en I7 är väl standard om man ska ha något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in