Åt 2 st idag för första gången. Bara 2 st för nästan 10 kr
. sååå gott.
Varför är det så dyrt vart odlas det??? hur skiljer det sig från vanliga dadlar?
Håller med dig, Medjool är så gott! Äter inga andra dadlar, särkilt inte de där små klibbiga med löst kött som säljs inplastade i tråg till jul. Köper alltid Medjool i lösvikt så man ser hur de ser ut. De godaste är de stora mörkbruna, nästan svarta, som är torra utanpå med fastare lite segt kött. Smakade dadlarna första gången på en hotellfrukost i Danmark för många år sen och vart fast. Medjool kommer väl ofta från mellanösternländer som Israel och Irak och är nog dyra för att de kräver mycket arbete som palmer som pollineras och dadlar som plockas för hand, sen måste palmerna kläs med nät så dadlarna skyddas, så mognar dadlarna olika snabbt då måste nätet på igen till nästa gång dadlar ska plockas osv. 10 kr för två låter i och för sig dyrt, vad var kilopriset? Köper bara när de kostar typ 80-90 kr kilot.
__________________
Senast redigerad av Spattig 2019-12-16 kl. 21:54.
Håller med dig, Medjool är så gott! Äter inga andra dadlar, särkilt inte de där små klibbiga med löst kött som säljs inplastade i tråg till jul. Köper alltid Medjool i lösvikt så man ser hur de ser ut. De godaste är de stora mörkbruna, nästan svarta, som är torra utanpå med fastare lite segt kött. Smakade dadlarna första gången på en hotellfrukost i Danmark för många år sen och vart fast. Medjool kommer väl ofta från mellanösternländer som Israel och Irak och är nog dyra för att de kräver mycket arbete som palmer som pollineras och dadlar som plockas för hand, sen måste palmerna kläs med nät så dadlarna skyddas, så mognar dadlarna olika snabbt då måste nätet på igen till nästa gång dadlar ska plockas osv. 10 kr för två låter i och för sig dyrt, vad var kilopriset? Köper bara när de kostar typ 80-90 kr kilot.
ica kvantum. kommer inte ihåg exakt men typ 120 kilot eller nått sånt
Har sett priser upp till 199 kr kilot på Ica när det inte är säsong men brukar finnas till extrapris då och då. Kolla runt lite i olika affärer och om du har nån fruktmarknad i närheten. Köpte för ett par dagar sen på fruktmarknad för 79 kr kilot.
Har sett priser upp till 199 kr kilot på Ica när det inte är säsong men brukar finnas till extrapris då och då. Kolla runt lite i olika affärer och om du har nån fruktmarknad i närheten. Köpte för ett par dagar sen på fruktmarknad för 79 kr kilot.
undrar hur det skiljer sig kalorimässigt om man jämför med en vanlig dadel. (inte dom som är "jul-ifierad". utan vanliga
Har sett priser upp till 199 kr kilot på Ica när det inte är säsong men brukar finnas till extrapris då och då. Kolla runt lite i olika affärer och om du har nån fruktmarknad i närheten. Köpte för ett par dagar sen på fruktmarknad för 79 kr kilot.
var där idag igen. 159 kr kilot var det närmare bestämt. jävlar