2019-12-16, 14:21
Hej

Jag lider av IBS-D (diarre) och har en direkt kopplad ångestproblematik till detta; ångestattacker kommer i direkt anslutning till mina attacker av magproblem. Jag har alltså inte ångestattacker i övrigt i livet utan enbart när magen krånglar. Detta har jag förstått är vanligt och att KBT kan hjälpa vilket jag inte fått möjlighet att prova än. Men jag är nyfiken på andras erfarenhet av detta och om ni lyckats bli hjälpta för ångesten trots att er IBS fortsatt?

Tack på förhand!
Citera
2020-03-14, 09:59
Medlem
Min IBS är ett resultat av ångest. I början la jag inte märke till ångesten förrän magen krånglade o jag satt o sket vattenfall... Men med hjälp av kbt lärde jag mig att känna igen ångesten och lugna mig därav försvann min IBS.. om de nu var IBS. Kändes nästan för enkelt men jag har fortfarande perioder där min mage knasar nå enormt men slipper numer springa på toa innan jag skiter ner mig för att jag lärt mig att lugna magen genom att bara tänka mig ur katastrof tankarna som dyker upp.

Kbt kan hjälpa med mycket och om du lyckas ”hacka” din hjärna o komma åt den ”orimliga” ångesten som ev triggar den är du botad.

Men talar bara från egna erfarenheter. Hoppas du finner en lösning och/eller något som lindrar dina besvär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in