2019-12-16, 10:29
Medlem
Hej.
Jag har sökt på försäkringskassans sida om information, provat ringa dem, men har inte tiden att sitta i deras kö....
Är det någon som VET? Kan jag ta ut heldag SGI-föräldradag om jag följer med mitt barn i skolan?
Situationen är denna:
Kommande fredag, kommer jag vara ledig. Jag kommer följa med mitt barn som går i första klass (7år) och även tillbringa hela skoldagen med henne ( kl 0800-1030 ). Efter detta åker vi gemensamt därifrån. Jag tillbringar alltså hela dagen med mitt barn, vilket verkar vara kriteriet. Att jag följer med i skolan är enbart som intresserad förälder, det finns inga särskilda behov från någon annan part.
Eller blir det att jag får ta del av heldag i ersättning, och resten av dagen semester?

MVH
Citera
2019-12-16, 10:53
Medlem
sebastian66s avatar
är du i behov av 1 dags ersättning så ska du inte ha barn.
Kan man inte vara hemma 1 dag då är det kass ekonomi
Har inte tid att ringa Fkassan är du lat man kan klicka i sitt nummer så slipper
du sitta i kö.Men du kanske inte har tid att vänta på tills dom ringer??
Att du ens frågar på FB Har du lite vett i skallen så vet du du får olika svar
Använd huvudet det brukar fungera FK ger dig rätt svar.Sedan ett annat råd kan man inte
vara hemma med 1 Barn så skaffa inte fler.
Citera
2019-12-16, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Har inte tid att ringa Fkassan är du lat man kan klicka i sitt nummer så slipper
Använd huvudet det brukar fungera FK ger dig rätt svar.Sedan ett annat råd kan man inte

jisses...
Citera
2019-12-16, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim79a
Hej.
Jag har sökt på försäkringskassans sida om information, provat ringa dem, men har inte tiden att sitta i deras kö....
Är det någon som VET? Kan jag ta ut heldag SGI-föräldradag om jag följer med mitt barn i skolan?
Situationen är denna:
Kommande fredag, kommer jag vara ledig. Jag kommer följa med mitt barn som går i första klass (7år) och även tillbringa hela skoldagen med henne ( kl 0800-1030 ). Efter detta åker vi gemensamt därifrån. Jag tillbringar alltså hela dagen med mitt barn, vilket verkar vara kriteriet. Att jag följer med i skolan är enbart som intresserad förälder, det finns inga särskilda behov från någon annan part.
Eller blir det att jag får ta del av heldag i ersättning, och resten av dagen semester?

MVH

För de som har intresse i hur man använder sina föräldradagar;
är ovan INTE tillåtet. Schemalagd skoltid för barnen är inte giltigt för SGI-föräldradag.
Citera
2019-12-16, 11:41
Medlem
Peyzs avatar
Citat:

Men, du har inga barn eller?
Citera
2019-12-16, 11:44
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Men, du har inga barn eller?
Absolut men jag kan reda ut min ekonomi med 1 dag utan ersättning
Vad gör ni när ert barn blir sjukt då är det inte 1 dags karens som gäller?
Barnen måste vara viktigare än om man kan eller inte kan få ersättning för 1 dag.
Gäller det 1 vecka då fattar man men seriöst 1 dag
Citera
2019-12-16, 11:48
Medlem
Citat:

Fast var har det ena med det andra att göra?
F-dagar är nått man har rätt att ta ut ifall vissa kriterier är uppfyllda.
Det har ingenting med att ha råd eller inte att göra.

Varför ska man skita i att ta ut sin föräldradag om man ändå har rätt att göra det?
Brukar du ge bort en dagslön bara för att du har råd?
Citera
2019-12-16, 11:53
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Fast var har det ena med det andra att göra?
F-dagar är nått man har rätt att ta ut ifall vissa kriterier är uppfyllda.
Det har ingenting med att ha råd eller inte att göra.

Varför ska man skita i att ta ut sin föräldradag om man ändå har rätt att göra det?
Brukar du ge bort en dagslön bara för att du har råd?
Man ger inte BORT dagar det finns ju kvar förskjuts man tappar det inte.Eller hur
men som jag sa man får ge det tid att lämna sitt nummer i telefonen
så ringer dom ju upp om man akut måste ha sin ersättning
Citera
2019-12-16, 12:25
Medlem
Citat:
Man ger inte BORT dagar det finns ju kvar förskjuts man tappar det inte.Eller hur
men som jag sa man får ge det tid att lämna sitt nummer i telefonen
så ringer dom ju upp om man akut måste ha sin ersättning

Har du för många kvar när ditt barn är X år så försvinner dom, så du kan inte skjuta upp i all oändlighet.

Och vad är problemet att TS frågar här? Kan ju vara så att någon har vart i en liknande situation och sen kan svara på TS fråga.

Bror-duktig människor som du som minsann ska hävda att om man tar ut sina F-dagar när man eventuellt har rätt till det så borde man inte skaffat barn för att man inte har råd kan krypa tillbaka under stenen ni kom ifrån.

Ha råd och ha rätt till är två vitt skillda saker och TS frågade ifall han/hon hade rätt till det.
Citera
2019-12-16, 12:29
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Har du för många kvar när ditt barn är X år så försvinner dom, så du kan inte skjuta upp i all oändlighet.

Och vad är problemet att TS frågar här? Kan ju vara så att någon har vart i en liknande situation och sen kan svara på TS fråga.

Bror-duktig människor som du som minsann ska hävda att om man tar ut sina F-dagar när man eventuellt har rätt till det så borde man inte skaffat barn för att man inte har råd kan krypa tillbaka under stenen ni kom ifrån.

Ha råd och ha rätt till är två vitt skillda saker och TS frågade ifall han/hon hade rätt till det.
Jag gav han rådet att hellre ringa F-Kassan skriva in sitt nummer så ringer dom ju upp
Han har ju inte tid
Vad är då problemet?
Citera
2019-12-16, 16:19
Medlem
Man ser olika på saker och ting...

MIN bakgrund till tråden är att jag själv varit lite "loj" i att plocka ut pappadagarna. Jag har också tänkt "vad gör skillnaden med en dag hit eller dit".
När det nu närmar sig gränsen för att dessa inte får lov att utnyttjas pga barnets ålder, blir man plötsligt varse om deras värde. Därför blir det för mig viktigt att dels göra rätt samtidigt som jag maximerar planeringen i att ta ut dagarna på effektivast sätt.
Eftersom detta år är s.k gynnsamt för löntagare beträffande jul och nyår, finns det en hel del pengar i potten för den som har möjligheten. Där kan en hel/halvdag göra skillnad värd att tänka på.
Som ett exempel:
Stänger företaget du jobbar på hela jul/nyårshelgen? Det är 17 föräldradagar. En del har glädjen att ha passerat gränsen lönemässigt att denna inte längre är relevant för ersättningen, som därför nu är 989kr/dag. Detta tycker i alla fall jag är mer än skäl nog att kontrollera om detta ger rätten att ta ut en hel eller halvdag. Tvärtom vore det som förälder oansvarigt att inte proaktivt söka upp denna ekonomiska hjälp som erbjuds, oavsett ens ekonomiska förutsättningar sedan innan. Eftersom vi har skolplikt, och ett regelsystem som ser ut som det gör, är det inte i alla lägen en självklarhet i hur man gör bäst i sin egna situation gällande föräldrapenningen.
Dock tror jag inte att (390x989kr)+(90x180kr) kan säga särskilt mycket om ens lämplighet som förälder. Inte på samma vis som att skapa och sprida negativa förutfattade meningar...

Men vad vet jag... jag visste ju inte ens att jag inte får ta ut pappaledighet i samband med att jag tillbringar tid med min dotter, i skolan. Men nu vet jag, och förhoppningsvis fler, att just detta sätt är inget alternativ att maximera föräldrapenningen.

God jul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in