Man ser olika på saker och ting...
MIN bakgrund till tråden är att jag själv varit lite "loj" i att plocka ut pappadagarna. Jag har också tänkt "vad gör skillnaden med en dag hit eller dit".
När det nu närmar sig gränsen för att dessa inte får lov att utnyttjas pga barnets ålder, blir man plötsligt varse om deras värde. Därför blir det för mig viktigt att dels göra rätt samtidigt som jag maximerar planeringen i att ta ut dagarna på effektivast sätt.
Eftersom detta år är s.k gynnsamt för löntagare beträffande jul och nyår, finns det en hel del pengar i potten för den som har möjligheten. Där kan en hel/halvdag göra skillnad värd att tänka på.
Som ett exempel:
Stänger företaget du jobbar på hela jul/nyårshelgen? Det är 17 föräldradagar. En del har glädjen att ha passerat gränsen lönemässigt att denna inte längre är relevant för ersättningen, som därför nu är 989kr/dag. Detta tycker i alla fall jag är mer än skäl nog att kontrollera om detta ger rätten att ta ut en hel eller halvdag. Tvärtom vore det som förälder oansvarigt att inte proaktivt söka upp denna ekonomiska hjälp som erbjuds, oavsett ens ekonomiska förutsättningar sedan innan. Eftersom vi har skolplikt, och ett regelsystem som ser ut som det gör, är det inte i alla lägen en självklarhet i hur man gör bäst i sin egna situation gällande föräldrapenningen.
Dock tror jag inte att (390x989kr)+(90x180kr) kan säga särskilt mycket om ens lämplighet som förälder. Inte på samma vis som att skapa och sprida negativa förutfattade meningar...
Men vad vet jag... jag visste ju inte ens att jag inte får ta ut pappaledighet i samband med att jag tillbringar tid med min dotter, i skolan. Men nu vet jag, och förhoppningsvis fler, att just detta sätt är inget alternativ att maximera föräldrapenningen.
God jul