2006-03-19, 17:35
Medlem
Hejsan, har för 1-2veckor sedan börjat på gym, och dagen efter första gymdagen så kände jag av en slags värk i en nerv 5cm bredvid ena skulderbladet, det är alltså bara ENA skulderbladet. Jag har kännt av det här tidigare men det är bara när jag har lyft saker här hemma eller vart i rörelse länge. Jag antar att det inte kommer bli bättre ju mer jag går på gym eller, vad tycker ni jag ska göra?

Har testat lite vilka rörelser som gör att det gör ont, testade att dra armarna rakt bakåt så långt jag kunde, och då kände jag av smärtan igen, och ju mer jag gör den rörelsen desto längre sitter den kvar, såhär stog jag när jag gjorde rörelsen:

o
|\
|_

och såhär riktade jag armarna:

.---|

| = Ryggen
. = handen

Rörelsen rör sig alltså på så sätt att jag drar armarna rakt bakåt, inte riktigt 90grader men rakt bakåt så långt jag kan.

Kanske lite dåligt förklarat men denna rörelsen med en liten tyngd, exempelvis en fullpackad skolväska i handen får mig en rejäl smärta i den här nerven (antar jag?).
Citera
2006-03-20, 10:40
Medlem
Mitt tips är att uppsöka någon av följande; läkare, sjukgymnast, naprapat, massör och diskutera ditt problem.

Sedis
Citera
2006-03-20, 10:48
Medlem
Bagronks avatar
Låter som typisk överbelastning tycker jag. Trappa ner träningen av den muskelgruppen och stretcha mycket men försiktigt. Går det inte över efter någon vecka skulle jag gå till doktor doktor och gny lite försynt
Citera
2006-03-21, 13:47
Medlem
n3m3s avatar
Efter 2 veckors träning så ska han trappa ner?

Först och främst så ska du ta kontakt med en instruktör som kan visa dej hur du ska göra alla olika övningar.
När du har ont så är det din kropp som säger till att något inte är rätt.
Uppsök en naprapat eller kiropraktor och be dem se vad det kan vara.
Citera
2006-03-21, 17:22
Medlem
bbgs avatar
Har haft samma problem det är inget farligt det gäller att strescha det området. Det är någon muskel som är spänt bara du kan gå till nån naprapat eller nåt.
Citera
2006-03-21, 20:36
Medlem
Som sagt, gå till en sjukgymnast, naprapat eller en kiropraktor. Visst låter det som en överansträngning av muskeln, men det är bra att ta reda på om något annat är orsaken till dina symptom än bara träning. Du har ju känt av det tidigare vid lättare ansträngning, det kan vara en massa orsaker, obalans i muskelmassan m m. Personligen tycker jag det låter som problem med bröstryggen, något som en kiropraktor kan hjälpa dig med, men det är bara en gissning så låt proffsen avgöra.
Citera
2006-03-21, 21:21
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimsan
Hejsan, har för 1-2veckor sedan börjat på gym

Där tror jag felet är, antingen har du utfört en rörelse fel eller så har du lassat på för mycket mot vad man klarar i början utan att få skador. När man börjar träna gym är det lätt att få skador, been there done that :P, man kanske känner att man orkar mer men man ska gå ut lungt är mitt råd.

Fick en ganska obehaglig skada när jag var rookie på gymmet, övertränade bröst rätt snabbt men insåg inte det så efter ett tag började jag få extrema bröstsmärtor. Uppsökte läkare för trodde pumpen var paj men visade sig vara en kraftig muskelinflammation mellan revbenen(tur det). Ledde i sin tur till att jag fick svårt att träna andra saker för jag fick smärtor av det. Så gå ut försöktigt!
Citera
2012-02-17, 16:36
Medlem
Har exakt samma problem, förutom att jag får det när jag sitter vid dator. Har försökt byta mellan olika sittställningar men bara en hjälper och det är om jag lutar mig väldigt avslappnat bakåt helst ligger ned.
Att sitta rakt och ha en jämn viktfördelning hjälper inte. Inte heller att luta sig bakåt mot ryggstödet i normal rak position, alltså inte tillbakalutat.

Det är grymt jobbigt då jag jobbar 9 timmars dagar på kontor som programmerare/webmaster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in