2019-12-15, 03:19
Bannlyst
Håller på att ta fram förutsättningar för när det är motiverat att betala lite extra.
Eftersom alla här är mångmiljonärer förutsätter Vi en fattig stackare med månadslön på 30-40kkr.

*Man ska utan större problem ha råd med varan.
*Varan ska hålla länge
*Det ska inte ske någon större utveckling av varan.

Behövs det fler krav?

Exempel på varor som motiverar köp av det absolut bästa:
Termos
Kofot
Tom fattiglappen i exemplet har råd med detta. Varför då ha en halvdan termos kanske hela livet när man kan ha en mycket bra termos hela livet för nån hundralapp extra?

Varor som inte motiverar dyrt köp:
Bil
Mobil

Vad anser ni om detta?
Saknas det några kriterier?
Citera
2019-12-15, 04:10
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Några fler exempel:
Kläder och skodon
Verktyg
Optik

Kvalitetsvaror behöver inte vara så mycket dyrare i inköp än slit-och-släng, om man är lite om sig och kring sig.
Kampanjer, jämförsajter, undvik dyra gatan, undvik snobbmärken, köp lätt begagnat - där finns pengar att spara.

Edit: alltså, det "absolut bästa" är sällan motiverat.
Det finns alltid nåt superbra som också är superdyrt, men där är det i regel snobbeffekten som avgör.
Bara nyrika går på sånt.
Senast redigerad av Fioehlbaerth 2019-12-15 kl. 04:15.
Citera
2019-12-15, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggagym
Håller på att ta fram förutsättningar för när det är motiverat att betala lite extra.
Eftersom alla här är mångmiljonärer förutsätter Vi en fattig stackare med månadslön på 30-40kkr.

*Man ska utan större problem ha råd med varan.
*Varan ska hålla länge
*Det ska inte ske någon större utveckling av varan.

Behövs det fler krav?

Exempel på varor som motiverar köp av det absolut bästa:
Termos
Kofot
Tom fattiglappen i exemplet har råd med detta. Varför då ha en halvdan termos kanske hela livet när man kan ha en mycket bra termos hela livet för nån hundralapp extra?

Varor som inte motiverar dyrt köp:
Bil
Mobil

Vad anser ni om detta?
Saknas det några kriterier?
Märkesbilar och iPhone har ju högre andrahandsvärde.
Citera
2019-12-15, 12:03
Medlem
Jag passerade en affär på Caroli city i Malmö, de hade en stekpanna som kostade nästan 5 000 kr, vad för jävla dåre går och köper en sådan?
Citera
2019-12-15, 12:11
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jag passerade en affär på Caroli city i Malmö, de hade en stekpanna som kostade nästan 5 000 kr, vad för jävla dåre går och köper en sådan?

Misstänker att det är ett fall där kvaliteten är hög men varumärket haussat.

Vi har ju även att förhålla oss till att rena proffsprodukter är konstruerade för en helt annan påfrestning kostar betydligt mer än "konsumentprodukter". I vissa fall. Gäller väl t ex elverktyg och köksmaskiner.
Citera
2019-12-15, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Misstänker att det är ett fall där kvaliteten är hög men varumärket haussat.

Vi har ju även att förhålla oss till att rena proffsprodukter är konstruerade för en helt annan påfrestning kostar betydligt mer än "konsumentprodukter". I vissa fall. Gäller väl t ex elverktyg och köksmaskiner.
Det är en stekpanna inget mer. Jag fick en gjutjärnspanna av min farmor när jag flyttade hemifrån, hon i sin tur hade fått den av sin svärmor när hon gifte sig 1936 så den är minst 150 år gammal och fungerar utmärkt. Så säg mig vad kan detta stekjärn för 5 000 kr uträtta som min gamla gjutjärnspanna inte kan?
Citera
2019-12-15, 14:02
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Det är en stekpanna inget mer. Jag fick en gjutjärnspanna av min farmor när jag flyttade hemifrån, hon i sin tur hade fått den av sin svärmor när hon gifte sig 1936 så den är minst 150 år gammal och fungerar utmärkt. Så säg mig vad kan detta stekjärn för 5 000 kr uträtta som min gamla gjutjärnspanna inte kan?

Som jag skrev så misstänker jag att det i fallet du tar upp handlar om ett haussat varumärke. Mina kunskaper om stekpannemarknaden är begränsade.
Citera
2019-12-15, 15:46
Medlem
Nu har jag spenderat en del möda på att försöka komma på elak kritik mot dina kriterier så att vi alla kan pissa på dig och sparka dig i vaginan. Det här är ju faktiskt Flashback. Men vad jag än tänker på så verkar dina kriterier faktiskt fungera. En elegant lösning helt enkelt, bra jobbat!

Jag har två kriterier som jag hade lagt med på listan. De hör ihop:

* Jag kommer använda produkten relativt ofta
* Den högre kvaliteten minskar irritation

Anledningen till att välja "kvalitet" är för mig att kvalitetsvaran Bara Fungerar. Den fyller behovet, löser problemet, strular inte, är en elegant lösning på något problem. Det är det jag betalar premium för. Men för att det ska vara värt att betala detta premium så måste jag också använda den tillräckligt ofta. Om min termos är lite bökig att diska så gör det stor skillnad ifall jag behöver diska den en gång om året (hanterbart) eller varje vecka (köp en som är lättare att diska). En högtryckstvätt som tar 30% längre tid att använda men som bara används några timmar om året är kanske inte värd att uppgradera.

För min del kan du stryka kravet på att det inte får ske någon utveckling. Om en produkt fyller mina behov idag så kommer den göra det imorgon också. Skiter i om det kommer en massa utveckling om två år.

Jag har två frågor som jag alltid ställer mig i när jag står och väljer mellan olika alternativ:

1. Vad är det som gör att den dyra varan är värd mer än den billiga varan?

Så fort man kommer förbi nivån "rent skräp" så har man faktiskt produkter som fungerar. Så varför betala mer? Det är kanske den här frågan du försöker hitta något slags objektivt svar på. För mig ska vågskålen nästan alltid väga över mot en billigare vara som fungerar än mot en märkesvara som är onödigt dyr.

2. Behöver jag varan överhuvudtaget?

Många gånger när jag får beslutsångest så kommer jag fram till att beslutet inte alls handlar om "ska jag byta upp mig eller inte", utan att jag egentligen tittar på något som jag faktiskt inte behöver alls. Jättemärkligt egentligen men det är alltså ofta som jag letar efter bästa möjliga kvalitet på något som jag kommer på att jag kan leva utan. Skönt när insikten kommer för då kan jag ju gå därifrån och spara pengar.
Senast redigerad av lajm 2019-12-15 kl. 16:00.
Citera
2019-12-15, 16:16
Medlem
En viss dumhet finns rent generellt i samhälelt när de kommer till "Dyrt och billigt".
Någonting som är dyrt kostar mer än samma produkt någon annanstans. Inte att den har en hög prislapp. En Rolls Royce för 2 miljoner kronor är inte DYR, nödvändigtvis. En stekpanna för 5000kr är inte dyr nödvändigtvis. Dem kan ha, för dig (väldigt subjektivt), en hög prislapp. Men dem är inte nödvändigtvis dyra. Ett bäddset för 4000kr är inte nödvändigtvis dyrt.

En annan sak jag stör mig på är felanvändningen av uttrycket "du betalar bara för märket". Oftast så är detta en felaktig slutsats. En märkesväska, märkeströja mm. Har oftast en högra kvalite och kommer oftast hålla en längra tid. Det finns givetvis ingen generell forksning kring detta, då de skulle vara alldeles för svårt och osäkert. Men en Ralp Lauren tröja har inte lika bra kvalite som en HM tröja. Sen har den kanske inte en i paritet med priset bättre kvalité. Du betalar för märket i form av marknadsföring. Du betalar för att de märket du bär har gjort en viss typ av marknadsföring, har skapat en viss typ av image. När jag bär en skjorta från ett visst märke i en viss kvalité så är jag medveten om att de märket ger mig en viss status och image. Det är jag således beredd att betala för. Skäms inte för det heller. Men det är bara att studera olika bolagsrapporter och årsredovisningar. Med den teorin som är felaktig så skulle Ralp Lauren ha en helt sjuk vinstmarginal och H&M vara konkursmässiga. Så är inte fallet. i priset för en tröja från Ralph Lauren så ingår inte bara garn och en indier som syr. Utan marknadsföring, fina butiker, imagebyggande, kända personer som du vill associeras med bär märket. Det har också ett värde. Du hade inte velat ha en Ralph Lauren tröja om vem som helst hade kunnat ha den och ifall den kostade 100kr.

Samma människor som klagar på mig för att jag i deras tycke köper "dyra saker". Har en tendens till att köpa en massa billig skit hela tiden på ullared, wish som dem inte behöver.

Med de sagt, Ull -kläder (Merino, Cashmere, Mohair vanlig fin Ull). Det tycker jag generellt är värt de extra pengarna. håller längre, snyggare och är ofta skönare (I fin kvalité).
Citera
2019-12-15, 23:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Nu har jag spenderat en del möda på att försöka komma på elak kritik mot dina kriterier så att vi alla kan pissa på dig och sparka dig i vaginan. Det här är ju faktiskt Flashback. Men vad jag än tänker på så verkar dina kriterier faktiskt fungera. En elegant lösning helt enkelt, bra jobbat!

Jag har två kriterier som jag hade lagt med på listan. De hör ihop:

* Jag kommer använda produkten relativt ofta
* Den högre kvaliteten minskar irritation

Anledningen till att välja "kvalitet" är för mig att kvalitetsvaran Bara Fungerar. Den fyller behovet, löser problemet, strular inte, är en elegant lösning på något problem. Det är det jag betalar premium för. Men för att det ska vara värt att betala detta premium så måste jag också använda den tillräckligt ofta. Om min termos är lite bökig att diska så gör det stor skillnad ifall jag behöver diska den en gång om året (hanterbart) eller varje vecka (köp en som är lättare att diska). En högtryckstvätt som tar 30% längre tid att använda men som bara används några timmar om året är kanske inte värd att uppgradera.

För min del kan du stryka kravet på att det inte får ske någon utveckling. Om en produkt fyller mina behov idag så kommer den göra det imorgon också. Skiter i om det kommer en massa utveckling om två år.

Jag har två frågor som jag alltid ställer mig i när jag står och väljer mellan olika alternativ:

1. Vad är det som gör att den dyra varan är värd mer än den billiga varan?

Så fort man kommer förbi nivån "rent skräp" så har man faktiskt produkter som fungerar. Så varför betala mer? Det är kanske den här frågan du försöker hitta något slags objektivt svar på. För mig ska vågskålen nästan alltid väga över mot en billigare vara som fungerar än mot en märkesvara som är onödigt dyr.

2. Behöver jag varan överhuvudtaget?

Många gånger när jag får beslutsångest så kommer jag fram till att beslutet inte alls handlar om "ska jag byta upp mig eller inte", utan att jag egentligen tittar på något som jag faktiskt inte behöver alls. Jättemärkligt egentligen men det är alltså ofta som jag letar efter bästa möjliga kvalitet på något som jag kommer på att jag kan leva utan. Skönt när insikten kommer för då kan jag ju gå därifrån och spara pengar.

Vad glad jag blir när du skriver så! Passar därför på att klia din rygg lite tillbaka😃

Håller verkligen helt med om dina punkter. Jag säger bara vitvaror! Har man familj kör man kanske en maskin tvätt och en maskin disk om dagen. Dessa maskiner måste bara fungera. Gör de det så reflekterar man inte över det. Disk som inte blir ren är däremot extremt irriterande (provade skitdiskmedlet Weba en gång och det var hemskt - slutade med att jag gjorde rent toan med det). Vidare skiljer det inte speciellt mycket i pris på skräp och kvalitet när det gället vitvaror.

Ett exempel på felköp från min sida enligt dina kriterier är soppåsarna som jag nu använder. Praktiskt taget gratis men kvalitet därefter. Går sönder när man ska slänga dem och saknar handtag för knytning vilket försvårar tillslutningen. Extremt irriterande.
Citera
2019-12-16, 21:41
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Det beror väl lite på vad du använder den till och vad du har köpt för typ av stekpanna. Den prisnivån är helt rimlig för t.ex. en bra tjock kopparstekpanna vilket normalt inte går att få tag på i en vanlig butik. Tittar vi svenska butiker hittade jag en sådan modell här vilket ligger i den här prisklassen:

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...QaAhsnEALw_wcB

Ibland är det billigare utomlands men även på t.ex. amerikanska Amazon så kostar motsvarande modell 400 USD av det enkla skälet att det är dyrt med koppar. Om du märker skillnad på det? Ja alltså, lagar du mat på gas så reagerar den enormt mycket snabbare än din gjutjärnspanna, leder värme bättre, och tål att du lagar med sura ingredienser utan att smakar metall. Om det är värt skillnaden är väl upp till dig. Är man inte matintresserad och lagar mat på gjutjärnsplattor är det väl klart att det inte spelar någon större roll på samma sätt som en billig bil också kan köra till jobbet.
Citera
2019-12-17, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det beror väl lite på vad du använder den till och vad du har köpt för typ av stekpanna. Den prisnivån är helt rimlig för t.ex. en bra tjock kopparstekpanna vilket normalt inte går att få tag på i en vanlig butik. Tittar vi svenska butiker hittade jag en sådan modell här vilket ligger i den här prisklassen:

https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...QaAhsnEALw_wcB

Ibland är det billigare utomlands men även på t.ex. amerikanska Amazon så kostar motsvarande modell 400 USD av det enkla skälet att det är dyrt med koppar. Om du märker skillnad på det? Ja alltså, lagar du mat på gas så reagerar den enormt mycket snabbare än din gjutjärnspanna, leder värme bättre, och tål att du lagar med sura ingredienser utan att smakar metall. Om det är värt skillnaden är väl upp till dig. Är man inte matintresserad och lagar mat på gjutjärnsplattor är det väl klart att det inte spelar någon större roll på samma sätt som en billig bil också kan köra till jobbet.
Återigen det är en jävla stekpanna. Ja jag har gasspis och oh kanske jag tjänar en minut om jag har
en stekpanna för 5 000 kr (obs sarkasm) Jag lagar mycket mat och är ganska bra på det och jag har aldrig stekt något som har haft smak av metall. vad är en sur ingrediens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in