Citat:
Ursprungligen postat av
lajm
Nu har jag spenderat en del möda på att försöka komma på elak kritik mot dina kriterier så att vi alla kan pissa på dig och sparka dig i vaginan. Det här är ju faktiskt Flashback. Men vad jag än tänker på så verkar dina kriterier faktiskt fungera. En elegant lösning helt enkelt, bra jobbat!
Jag har två kriterier som jag hade lagt med på listan. De hör ihop:
* Jag kommer använda produkten relativt ofta
* Den högre kvaliteten minskar irritation
Anledningen till att välja "kvalitet" är för mig att kvalitetsvaran Bara Fungerar. Den fyller behovet, löser problemet, strular inte, är en elegant lösning på något problem. Det är det jag betalar premium för. Men för att det ska vara värt att betala detta premium så måste jag också använda den tillräckligt ofta. Om min termos är lite bökig att diska så gör det stor skillnad ifall jag behöver diska den en gång om året (hanterbart) eller varje vecka (köp en som är lättare att diska). En högtryckstvätt som tar 30% längre tid att använda men som bara används några timmar om året är kanske inte värd att uppgradera.
För min del kan du stryka kravet på att det inte får ske någon utveckling. Om en produkt fyller mina behov idag så kommer den göra det imorgon också. Skiter i om det kommer en massa utveckling om två år.
Jag har två frågor som jag alltid ställer mig i när jag står och väljer mellan olika alternativ:
1. Vad är det som gör att den dyra varan är värd mer än den billiga varan?
Så fort man kommer förbi nivån "rent skräp" så har man faktiskt produkter som fungerar. Så varför betala mer? Det är kanske den här frågan du försöker hitta något slags objektivt svar på. För mig ska vågskålen nästan alltid väga över mot en billigare vara som fungerar än mot en märkesvara som är onödigt dyr.
2. Behöver jag varan överhuvudtaget?
Många gånger när jag får beslutsångest så kommer jag fram till att beslutet inte alls handlar om "ska jag byta upp mig eller inte", utan att jag egentligen tittar på något som jag faktiskt inte behöver alls. Jättemärkligt egentligen men det är alltså ofta som jag letar efter bästa möjliga kvalitet på något som jag kommer på att jag kan leva utan. Skönt när insikten kommer för då kan jag ju gå därifrån och spara pengar.
Vad glad jag blir när du skriver så! Passar därför på att klia din rygg lite tillbaka😃
Håller verkligen helt med om dina punkter. Jag säger bara vitvaror! Har man familj kör man kanske en maskin tvätt och en maskin disk om dagen. Dessa maskiner måste bara fungera. Gör de det så reflekterar man inte över det. Disk som inte blir ren är däremot extremt irriterande (provade skitdiskmedlet Weba en gång och det var hemskt - slutade med att jag gjorde rent toan med det). Vidare skiljer det inte speciellt mycket i pris på skräp och kvalitet när det gället vitvaror.
Ett exempel på felköp från min sida enligt dina kriterier är soppåsarna som jag nu använder. Praktiskt taget gratis men kvalitet därefter. Går sönder när man ska slänga dem och saknar handtag för knytning vilket försvårar tillslutningen. Extremt irriterande.