2020-02-14, 08:33
Avslutad
Jag jämförde lite siffror mellan Paulinho och Kalle Holmberg för skojs skull. Jag gick tillbaka till 2015 när Paulinho återvände till allsvenskan under sommaren.

Paulinho 98 matcher 50 mål 16 assist (0,67 poäng/match)

Holmberg 139 matcher 41 mål 10 assist (0,37 poäng/match)

Jag blev faktiskt förvånad att Holmberg lyckats göra så många poäng trots sin begränsade förmåga. Men en stor del beror ju på att han hade en idiotsäsong där han gjorde mål på det mesta. Men det är klart att det är en oerhörd skillnad på siffrorna ändå. Det är ju nästintill dubbelt så många poäng per match för Paulinho.
Senast redigerad av trazke 2020-02-14 kl. 08:35.
Citera
2020-02-14, 11:30
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Kalle Holmberg har väl ganska mycket att bevisa. 4 mål förra säsongen är ju inte direkt imponerande.
tycker inte att det egentligen speglar någonting, det brukar bli så när lag tar in nya anfallare som blir medspelarnas primärtarget. den de söker i djupled och inne i boxen.

Jordan L o Totte blev ju pekings primärtarget förra säsongen.

självklart har han mycket att bevisa, det säger jag inte emot...men inte just för att det bara blev 4 mål förra säsongen.

ett enkelt exempel bara för att förtydliga vad jag menade, Enrico Chiesa gick till fiorentina och hade en väldigt målmässigt mager första säsong eftersom de hade Batistuta som fick alla bollar centralt. året efter sprutade han in mål igen då Bati hade lämnat. Chiesa var ju samma spelare egentligen med tremannaanfallet med Bati, Mijatovic gynnade inte hans målproduktion.
Citera
2020-02-14, 11:39
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag jämförde lite siffror mellan Paulinho och Kalle Holmberg för skojs skull. Jag gick tillbaka till 2015 när Paulinho återvände till allsvenskan under sommaren.

Paulinho 98 matcher 50 mål 16 assist (0,67 poäng/match)

Holmberg 139 matcher 41 mål 10 assist (0,37 poäng/match)

Jag blev faktiskt förvånad att Holmberg lyckats göra så många poäng trots sin begränsade förmåga. Men en stor del beror ju på att han hade en idiotsäsong där han gjorde mål på det mesta. Men det är klart att det är en oerhörd skillnad på siffrorna ändå. Det är ju nästintill dubbelt så många poäng per match för Paulinho.
som sagt, det är skillnad på att vara the man och att vara en vanlig anfallare...elr offensiva fältare som är grymma i småklubbarna där de får göra vad de vill men som producerar klart mindre i ett större lag som är bollförande istället för omställningsfotboll med fria tyglar och stora ytor.

men det är klart att Pau har varit på en helt annan nivå, går inte ens att jämföra.
Citera
2020-02-14, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Du kan ju inte ha höga tankar om DIF om du tror att Holmberg kommer ha större inverkan på laget från bänken än vad de senaste årens bäste spelare kommer ha i Hammarby på planen?

Sedan hoppas jag såklart att du får rätt och att Paulinho gör bort sig totalt. Men att han skulle göra mindre nytta än clownen Holmberg är helt bisarrt och det vågar jag inte ens hoppas på.

Paulinho är 34 år i mars... Kan mycket väl gå sönder eller tappa formen. Kalle är 27 år i mars och kommer inte ens starta i DIF med största sannolikhet.
Citera
2020-02-14, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
som sagt, det är skillnad på att vara the man och att vara en vanlig anfallare...elr offensiva fältare som är grymma i småklubbarna där de får göra vad de vill men som producerar klart mindre i ett större lag som är bollförande istället för omställningsfotboll med fria tyglar och stora ytor.

men det är klart att Pau har varit på en helt annan nivå, går inte ens att jämföra.

BK Häcken är väl förvisso rätt ofta det bollförande laget, det finns inte så många lag som dominerar bollinnehavet mot dom, sedan har dom också ofta ett bra omställningsspel.

Det är svårt att sätta fingret på varför dom inte klarar av att utmana i AS på riktigt med det lag och trupp som dom haft de senaste åren, för det har varit (på pappret) starka lag, visst lite oflyt med domslut i en del matcher, t ex Gnagetmatchen förra året men det räcker inte. I Cupen går det bevisligen bra, men i AS är det kört.

Angående bollinnehavet så är det väl egentligen bara en match förra året som står ut efter en snabb titt... DIF borta, 60-40. Annars var det jämnt mot de lag som slutade över dom i tabellen. Mot Bajen hade dom mest bollinnehav i båda matcherna.

Är Paulinho frisk kommer han på sedvanligt manér vara en av de bästa offensiva spelarna i serien.

Edit: I år är Häcken på pappret svagare i offensiven, men har ju fortfarande en med AS mått mätt riktigt bra backlinje och en av AS absolut bästa målvakter.

Edit #2: Sedan skall det väl in någon "rock n roll" spelare som Gnäll-Sonny sagt, och som det ser ut nu så behöver dom nog någon tung offensiv pjäs för att inte tappa för mycket offensiv slagkraft.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-02-14 kl. 15:39.
Citera
2020-02-14, 15:45
Medlem
Petterrors avatar
Så argumenten för att Kalle H kommer vara nyttigare i Dif än Paulinho i Bajen är alltså:
*Magkänsla
*Att KH inte kommer starta
*Att KH kan explodera
*Åldern
*Att Paulinho kan bli skadad eller tappa form

Känns som att dom här argumenten skrivs med väldigt färgade ögon (som det ska vara kanske).

Såklart kan det bli så att Kalle Holmberg kommer vara nyttigare för Dif än Paulinho kommer vara för Bajen men jag ser mer som talar för att Paulinho kommer göra mer nytta för oss än vad Kalle Holmberg gör för Dif.
Citera
2020-02-14, 16:02
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
BK Häcken är väl förvisso rätt ofta det bollförande laget, det finns inte så många lag som dominerar bollinnehavet mot dom, sedan har dom också ofta ett bra omställningsspel.

Det är svårt att sätta fingret på varför dom inte klarar av att utmana i AS på riktigt med det lag och trupp som dom haft de senaste åren, för det har varit (på pappret) starka lag, visst lite oflyt med domslut i en del matcher, t ex Gnagetmatchen förra året men det räcker inte. I Cupen går det bevisligen bra, men i AS är det kört.

Angående bollinnehavet så är det väl egentligen bara en match förra året som står ut efter en snabb titt... DIF borta, 60-40. Annars var det jämnt mot de lag som slutade över dom i tabellen. Mot Bajen hade dom mest bollinnehav i båda matcherna.

Är Paulinho frisk kommer han på sedvanligt manér vara en av de bästa offensiva spelarna i serien.

Edit: I år är Häcken på pappret svagare i offensiven, men har ju fortfarande en med AS mått mätt riktigt bra backlinje och en av AS absolut bästa målvakter.

Edit #2: Sedan skall det väl in någon "rock n roll" spelare som Gnäll-Sonny sagt, och som det ser ut nu så behöver dom nog någon tung offensiv pjäs för att inte tappa för mycket offensiv slagkraft.
menade inte just häcken elr norrping alltså, var bara generellt resonemang alltså. menade heller inte ngt om diskussionen om Paulihno elr Holmberg, var bara allmänt snack om att Holmbergs fjolår delvis blev som det blev för att hans förutsättningar i laget förändrades.

vad gäller Paulihno o Holmberg så hoppas jag på att Holmberg kan leverera rejält, sen om det blir så elr om han ges chansen 100% är omöjligt att veta nu. kanske kör DIFfen 3-5-2 i år, E Berg var ju inne på det. Då blir det ju mer speltid centralt för Kujovic o ngn till.

Att jämföra Holmberg o Paulihnos karriärer i allsvenskan är ingen ide, det är utklassning.

i övrigt håller jag med om Häcken, svårt att sätta fingret på varför de inte klarat av att hålla en högre nivå över en hel säsong.
Citera
2020-02-14, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Så argumenten för att Kalle H kommer vara nyttigare i Dif än Paulinho i Bajen är alltså:
*Magkänsla
*Att KH inte kommer starta
*Att KH kan explodera
*Åldern
*Att Paulinho kan bli skadad eller tappa form

Känns som att dom här argumenten skrivs med väldigt färgade ögon (som det ska vara kanske).

Såklart kan det bli så att Kalle Holmberg kommer vara nyttigare för Dif än Paulinho kommer vara för Bajen men jag ser mer som talar för att Paulinho kommer göra mer nytta för oss än vad Kalle Holmberg gör för Dif.

Paulinho är ju köpt för att ersätta Djurdjic.

Kalle är ju nog mer tänkt som inhoppare så lite missvisande att jämföra de två egentligen.

Men att Paulinho är 34 år är det nog inte bara djurgårdare direkt som höjer ett varningens tecken för. Speciellt för en offensiv spelare kan det gå fort utgör i den åldern.
Citera
2020-02-14, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
menade inte just häcken elr norrping alltså, var bara generellt resonemang alltså. menade heller inte ngt om diskussionen om Paulihno elr Holmberg, var bara allmänt snack om att Holmbergs fjolår delvis blev som det blev för att hans förutsättningar i laget förändrades.

vad gäller Paulihno o Holmberg så hoppas jag på att Holmberg kan leverera rejält, sen om det blir så elr om han ges chansen 100% är omöjligt att veta nu. kanske kör DIFfen 3-5-2 i år, E Berg var ju inne på det. Då blir det ju mer speltid centralt för Kujovic o ngn till.

Att jämföra Holmberg o Paulihnos karriärer i allsvenskan är ingen ide, det är utklassning.

i övrigt håller jag med om Häcken, svårt att sätta fingret på varför de inte klarat av att hålla en högre nivå över en hel säsong.

aha ok.

Truppen är väl mer byggd för 4-3-3? Skulle väl behövas någon mer central anfallare som back-up med 3-5-2? Men det hade kunnat vara intressant, om nu spelarmaterialet tillåter det.
Citera
2020-02-14, 16:28
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
aha ok.

Truppen är väl mer byggd för 4-3-3? Skulle väl behövas någon mer central anfallare som back-up med 3-5-2? Men det hade kunnat vara intressant, om nu spelarmaterialet tillåter det.
de testade det o var nöjda förra året innan Berg pajade. har ju mkt kantspelare o fältare så egentligen skulle det kunna funka.

Berg-JUL-Danielsson
Ulven-Karlis-Astrit o Walker delar på 3 centrala platser
kanterna får ju bara två platser som ska delas av sjukt många...kanske 3-4-3 istället.

tror Chili kommer användas som forward en del i år. men det behövs en till om det ska vara 5 mer centrala
Citera
2020-02-14, 17:34
Medlem
simonvps avatar
Kalle Holmberg har alltid varit underskattad enligt mig...men mitt fotbollsöga är då verkligen inte särskilt bra.

Sen är han väl ingen rak ersättare till Buya Tourray ändå? Är han inte lite väl lik Kujovic i spelstil, eller cyklar jag?

Alldeles oavsett kommer dif vara topplag i år också. Ganska skruvat att man kan gå in som en form av outsider fast man vann hela skiten ifjol.
Citera
2020-02-14, 17:39
Medlem
mishimas avatar
Tror mycket väl att Kalle Holmberg kan vara hyfsat lyckosam i Djurgården. Ska vi säga 10-12 mål. Dock en försämring mot Buya Turay. Å andra sidan tror jag att det finns mer i Kujovic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in