2020-08-14, 06:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Laul vill väl att Ferran tar över, men Laul har helt missat att Poya och Ferran är som Bill och Bull. Det är Sam och Frodo, praktiskt taget samma kött och blod, det är inte Poyas idéer det är deras idéer.

Det här är inte ett tränarproblem, det är eventuellt ett spelarproblem där vi helt enkelt saknar kvalité i avgörande moment och då boomar för mycket chanser. Just idag är dock ett X ok(speciellt med tanke på att vi saknar ett gäng gubbar), vi skapar väl typ 4-5 lägen och skall kanske göra ett mål till, men att vi lyckades kryssa mot t ex HIF, Östersund och Falkenberg är lite sjukt.

Hur effektiva tränarbyten är kan man ju annars se på AIK.

Chrille känns dock som en helt ok värvning, kommer nog göra en del nytta.

Laul är Laul, han vill väl ta över själv och visa vilken fantastisk tränare han är...

Hade vi haft en Söder i fjolårets målform hade vi inte varit i denna situationen vi befinner oss i, kan CK börja sätta bollar så blir det bra men samtidigt har vi nu spelat halva serien så det får gärna börja komma snart.
Nu väntar ju Peking hemma och DIF borta, visst att Peking tappat en del på slutet men det är ändå en otroligt svår match där vi lär åka på stryk. DIF på balkongmattan blir inte direkt lätt heller så jag räknar med ytterligare två oavgjorda som vi alltid spelar även om två torsk är det mest troliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Ja, samtidigt är det väl ingen skräll direkt att Farnerud och Bjärsmyr är trasiga?

Framförallt Farnerud. Väldigt märklig värvning.

Vidhåller att Poya borde kunna lösa åtminstone en mittenplacering med det där manskapet.

Farnerud var mer av en nödlösning än något annat, garanterat inte många kronor han kostar att ha hos oss och visst att Bjärsa varit sönder en del men han har gjort bra nytta när han spelat.

Gårdagens match var ju extrem beträffande spelare på skade/sjuklistan.

Men vafan, vi fick ju se Da Graca... Och inte gjorde han en människa glad.
Citera
2020-08-14, 06:56
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Butcher
Nu håller jag ju inte på HIF på någotvis förutom när dom möter just er

Skrikig lillebror/granne kallade väl SIR Ferguson Manchester City för 10 år sedan & se vart dom 2 klubbarna står nu
Ja. Jag har hopp om en ny morgondag och jag hör till de som mer än gärna hade sett samma transformering utav HIF som har skett med Manchester City.

https://www.youtube.com/watch?v=EfIgew2tIQY
228 766 visningar sedan 13 maj 2007

11 likes och ännu inget svar på kommentaren:
"I lost my password somehow for my old account which I used to upload this video. I think it could be worth mentioning though that the reason why I felt it was brilliant was because there was real passion involved and history aswell. I don't conform to any particular explenation why everything turned to shit and I particularly don't blame money in the sport. Money is an indicator of value. Passion attributed to a club provides true and actual value which in turn makes the club marketable. To say that there should be less money in sport is to say that sport should be put on a lower standard, so that it can easier be manipulated and degraded into a means of marketing other things such as communist ideas. I believe that the notion of "modern football" as something inherently bad has been spread not through legit free speech but also through blindfolding the masses and through attributing precisely that passion which comes naturally with tradition to quite the opposite of what a completely uncontroled market leads to. The only thing I want other than to just let things flow is to correct the damages already caused by the filth. In my country that would be the death of malmö ff."
Citera
2020-08-14, 07:09
Medlem
Vem vet.. Kanske såg deras shejk den här videon innan han valde att investera i City. Kanske har jag förändrat världshistorian.

... och kanske kan jag förändra något.
Citera
2020-08-14, 07:19
Medlem
Lundbondens avatar
Bajen har fått fram många fina talanger på sistonde. Sher, Björklund, Roback, Jake Larsson och Leo Bengtsson.
Citera
2020-08-14, 08:11
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden
Bajen har fått fram många fina talanger på sistonde. Sher, Björklund, Roback, Jake Larsson och Leo Bengtsson.

Björklund och Larsson har dock primärt fått skolning i Valencia respektive Karlslund.

Dock har vi blivit bättre på att knyta till oss talanger runt åldern 17-19, ge dem något år i akademin och sedan lärlingskontrakt i a-laget med speltid i Frej. Jag är exempelvis nyfiken på Axel Sjöberg som plockades från Helsingborg ifjol och som verkar ha gjort det bra i Frej.

Även Akin Amoo ska bli häftigt att se, det lär dock framför allt vara se och lära under hösten med tanke på att han fått träna för egen hand på hårda planer i Nigeria under pandemin. Han förefaller dock hållas som en riktigt stor talang i nigeriansk press, men man vet ju aldrig. Det är ett stort kliv för en 18-åring att byta kontinent, samtidigt verkar han väldigt social och positiv.

Vad gäller Bajens förmåga att ta fram fotbollsspelare så har vi gått från undermåliga till att nu åtminstone kontinuerligt leverera fotbollsspelare som håller för bottenlag i AS eller för spel i S1. Nästa steg är att kunna få fram egna produkter som vi kan bygga a-laget kring, typ som Peking kunnat göra med Fransson, Nyman, Wahlqvist etc. Där är vi inte idag.
Citera
2020-08-14, 08:46
Medlem
funerals avatar
Är egentligen inte orolig över blåvitts tabelläge. Vi spelar stundtals riktigt bra fotboll och det finns inget lag som bränt så många klara målchanser. Med normal utdelning så hade vi haft en 8-9 poäng till. Det kommer vända.
Dock har vi ett par spelare som inte håller allsvensk klass för 5 öre. Sargon är ett lysande exempel, han är på riktigt skitdålig. På 45 allsvenska matcher har han gjort 3 mål. Det är pinsamt dåligt. Wernersson är en annan. Helt okej i offensiven med totalt värdelös defensivt. Usel på att hålla markering.Han får helt och hållet ta på sig 5-6 mål denna säsong.
Citera
2020-08-14, 08:51
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lundbonden

Synd bara att dom släpper iväg dom till konkurrenterna och köper in dyra, feta brassar.

Bytet Leo B -Paulinho efter 15 omgångar

Leo 4 mål 2 ass
Paulinho 2 mål 1 ass

Hoppas det var värt miljonerna.
Citera
2020-08-14, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Vilket är konstigt då Laul själv intervjuade Max i vintras (var det då? tidsperspektivet är helt förskjutet för egen del efter att Corona drog igång) där han drog just den referensen till Sagan om Ringen gällande de båda.

Försvarsspelet är ett tränarproblem som jag det, vi släpper in alldeles för mycket mål trots att Anestis storspelar i många matcher. Vi har egentligen genomgående sedan Poyas inträde varit svaga på fasta både bak och fram, och ofta förlorat dueller i det egna straffområdet på ett snöpligt och tafatt vis och det har fortsatt trots JJ och Bjärsmyr och Erlingmark i backlinjen vid olika tillfällen. Något är inte rätt coachat där. Sen har VW gjort bort sig många gånger också, för vek.

Sen "skapar lägen" gör väl egentligen alla lag i varje match men visst är det sant att vi har missat alldeles för många högkaratiga målchanser i år. Att vi hamnade i en situation där Sargon helt plötsligt var given i startelvan som centerforward är underkänt sportcheferi. Att Farnerud skulle spendera halva säsongen i sjukstugan var heller ingen överraskning.

Kouakou känns lovande, han har rätt instinkter i alla fall, han tar de rätta löpningarna och befinner sig i straffområdet som en centerforward ska göra. Sargon tog förmodligen fler löpningar i fel riktning än i rätt riktning. Vilket är absurt.

Slutligen tycker jag också att dagens match på en del vis återigen befäster att det mest effektiva sättet att nyttja vårat material förmodligen är att arbeta mer på försvarsspelet och att fokusera på kontringsspelet, vi är ofta jävligt vassa när vi kontrar. Förra våren är det bästa exemplet på det såklart. Det är när vi hamnar i det här eviga runtrullandet som det går i lås som jag ser det. Frågan är om Poya är villig att acceptera det.

Laul begriper såklart att det kostar pengar att hitta någon ny tränare och samtidigt ha Poya på avlöningslistan, med tanke på att han har spenderat ca 6 månader på att skriva om att vi håller på att gå i konkurs(typ), att vi inte kommer få våra pengar från Genk och att hela föreningen suger, så är Ferran det enda/ett av få alternativet som passar in i den ekonomiska verklighet han målat upp. Dvs en internlösning, att det är Ferran och Poya som utvecklat dagens Blåvitt och står bakom det laget gör spelar ingen roll, för Laul handlar det bara om att Poya skall väck. Precis som det gjort i typ 3 år.

Försvarsspelet kan jag hålla med om, samtidigt tror jag iaf lite det handlar om bristen på kontinuitet, vi har haft en jävla massa olika mittbackskonstellationer i år, det är väl typ 11 olika mittbackspar allt som allt, dels pga rotation men också pga skadehelvetet, förra året hade vi en helt annan kontinuitet och det var väl helt ok då, även om det fanns saker som även då behövde korrigeras, framförallt försvaret på fasta situationer, jag tycker att vi blivit bättre där men det är fortfarande ett problem.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Hade vi haft en Söder i fjolårets målform hade vi inte varit i denna situationen vi befinner oss i, kan CK börja sätta bollar så blir det bra men samtidigt har vi nu spelat halva serien så det får gärna börja komma snart.
Nu väntar ju Peking hemma och DIF borta, visst att Peking tappat en del på slutet men det är ändå en otroligt svår match där vi lär åka på stryk. DIF på balkongmattan blir inte direkt lätt heller så jag räknar med ytterligare två oavgjorda som vi alltid spelar även om två torsk är det mest troliga.

Jag tror inte vi fått tillbaka så många gubbar till Peking matchen tyvärr, t ex Giorgi kommer nog behöva någon/några veckor till, såg ut som en ordentlig stukning och då har det nog blivit uttöjning av ledband, så vi får hoppas de vi har gör jobbet. Förhoppningsvis har vi så många som möjligt tillgängliga när vi spelar EL kvalet.

Det som är riktigt sjukt är att vi faktiskt tagit 2 poäng mer än Peking de senaste 5 matcherna. Dom håller faktiskt på att pissa bort en europaplats om detta fortsätter(har vi tur fortsätter den formen), vad är Pekings målsättningar? Gustafsson har gjort ett bra jobb på många sätt, men han vinner inget, detta är väl hans 4 eller 5 säsong?
Citera
2020-08-14, 09:05
Medlem
När det gäller AIK. Ett klassisk lag från kungliga huvudstaden. Allsvenska lag har tittat på storlagen i Europa och försökt kopiera deras akademier. Men var är de lovande förstaårsseniorerna? Finns inga.
Nu pratar man i panik om att värva spelare ute i Europa. Problemet tror jag är att de tränas fel från start i Sverige. Lovande unga spelare får inte leva ut sin fantasi och individualitet. Den personliga kreativiteten kvävs i unga år genom prioritering av slätstruket kollektivt samarbete. Upplägget och utgångsläget är destruktivt: förstör motståndarens spel genom press och kondition. Teknisk färdighet, fantasi och individuella idéer förtvinar redan i junior-åren. Det är därför svensk fotboll blivit så hemskt tråkig att se på. Därför Allsvenskan är Europas gärdsgårdsserie. Därför landslaget nästan aldrig är upplyftande att titta på.
Citera
2020-08-14, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
När det gäller AIK. Ett klassisk lag från kungliga huvudstaden. Allsvenska lag har tittat på storlagen i Europa och försökt kopiera deras akademier. Men var är de lovande förstaårsseniorerna? Finns inga.
Nu pratar man i panik om att värva spelare ute i Europa. Problemet tror jag är att de tränas fel från start i Sverige. Lovande unga spelare får inte leva ut sin fantasi och individualitet. Den personliga kreativiteten kvävs i unga år genom prioritering av slätstruket kollektivt samarbete. Upplägget och utgångsläget är destruktivt: förstör motståndarens spel genom press och kondition. Teknisk färdighet, fantasi och individuella idéer förtvinar redan i junior-åren. Det är därför svensk fotboll blivit så hemskt tråkig att se på. Därför Allsvenskan är Europas gärdsgårdsserie. Därför landslaget nästan aldrig är upplyftande att titta på.
Jag tror att du har fel. Ser absolut ingen motsättning mellan stenhård press och underhållande fotboll. Kolla på HIF 2011. Det var underhållande fotboll, iaf för oss HIFare.
Citera
2020-08-14, 09:28
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Synd bara att dom släpper iväg dom till konkurrenterna och köper in dyra, feta brassar.

Bytet Leo B -Paulinho efter 15 omgångar

Leo 4 mål 2 ass
Paulinho 2 mål 1 ass

Hoppas det var värt miljonerna.

Det var ju dock inget byte rakt av, inte heller släpptes Leo för att ge plats för Paulinho. Bengtsson hade kört fast med ideliga utlåningar och svaga prestationer när han väl fick chansen. Bajen hade kunnat köra en ny lånerunda med honom men jag tolkade situationen som att man också ville vara schyssta mot honom och släppa iväg honom till ett lag där han kan ta en större plats.

Paulinho har inte varit tänkt att vara ordinarie (Mujo har gått före på Paulinhos favoritposition) och därtill har Paulinho haft skadebekymmer och laget som helhet har gått skit första halvan (vi är ett lag som lever på hög intensitet vilket blivit tufft utan publik och dessutom hårt matchande - lag som spelat med lägre intensitet har rimligtvis haft lättare att acklimatisera sig till den nya given).

Vi verkar dock så långsamt trampa igång nu så vi får se hur poängfördelningen ser ut när säsongen summeras. Det är skitkul för Leos skull att han kommit igång, unnar honom all välgång förutom i matcherna mot oss.

Vad gäller kostnaden för Paulinho vet varken du eller jag vad han kostar.
Citera
2020-08-14, 10:04
Medlem
Crookens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jo, jag försöker se det så, men det är jävligt surt, DIF t.e.x har tagit poäng i 10 matcher och har 26 poäng, trepoängssystemet är skoningslöst mot kryssande lag

Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Tyckte ändå att det var ett fall framåt idag. Nu har ni äntligen fått in en anfallare, visst det kommer nog krävas några matcher till innan han börjar synka med de andra men det är bättre än inget.

Ett fall framåt är alltid nåt.

Idag hade vi en djupledslöpande anfallare, och plötsligt så slog vi alldeles för många bollar på djupet.

CK är nog snabb men han är inte Usain Bolt. Fin split vision och pass på Sanas mål dock, trodde inte den skulle komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in