2020-08-13, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Trots att jag avskyr AIK blir jag arg över hur klubben sköts. Kan någon aikare förklara grundligt vad som är fel i organisationen? Det är något med AIK, slutar alltid top 5 men spelar kanske den tråkigaste icke-fotbollen i Allsvenskan och har gjort länge. Känns som att det var på tiden att detta drabbar laget. Verkar inte finnas någon tydlig filosofi eller taktiksystem. Upplevde samma sak när de vann guld, var väl tack vare Larsson och Jansson att man vann då i stort sätt.

Är det sant att det existerar en svågerpolitik i klubben där bara tränare med AIK-anknytning får rollen? Att firman sätter agendan på styrelseträffarna och styr och ställer? Låter väldigt oseriöst.

Norling hade en ganska tydlig spelidé och taktik, den var dessutom hyfsat effektiv i stora delar(2020 undantaget), 2018 hade dom också en ganska så kreativ mittfältare i form av Olsson som sedermera blev landslagsman och startgubbe i ett av Rysslands topplag, medans det 2019 saknades samma kreativitet och då blev det otroligt tråkigt.
Citera
2020-08-14, 00:09
Medlem
Det ska ju inte gå att ligga så dåligt till som IFK Göteborg gör med den truppen.
Citera
2020-08-14, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Det ska ju inte gå att ligga så dåligt till som IFK Göteborg gör med den truppen.

Ja det kommer bli skönt när vi får tillbaka en del spelare.

Idag bestod vår bänk av

Tom Amos
Jesper Tolinsson
Koffe Da Graca
Sargon Abraham
Isak Dahlqvist
Adil Titi
Lucas Kåhed

Alltid kul att ha med P19 killar dock, jag hoppas dom blir en viktig del av laget i framtiden.
Citera
2020-08-14, 00:27
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Laul vill väl att Ferran tar över, men Laul har helt missat att Poya och Ferran är som Bill och Bull. Det är Sam och Frodo, praktiskt taget samma kött och blod, det är inte Poyas idéer det är deras idéer.

Vilket är konstigt då Laul själv intervjuade Max i vintras (var det då? tidsperspektivet är helt förskjutet för egen del efter att Corona drog igång) där han drog just den referensen till Sagan om Ringen gällande de båda.

Citat:
Det här är inte ett tränarproblem, det är eventuellt ett spelarproblem där vi helt enkelt saknar kvalité i avgörande moment och då boomar för mycket chanser. Just idag är dock ett X ok(speciellt med tanke på att vi saknar ett gäng gubbar), vi skapar väl typ 4-5 lägen och skall kanske göra ett mål till, men att vi lyckades kryssa mot t ex HIF, Östersund och Falkenberg är lite sjukt.

Försvarsspelet är ett tränarproblem som jag det, vi släpper in alldeles för mycket mål trots att Anestis storspelar i många matcher. Vi har egentligen genomgående sedan Poyas inträde varit svaga på fasta både bak och fram, och ofta förlorat dueller i det egna straffområdet på ett snöpligt och tafatt vis och det har fortsatt trots JJ och Bjärsmyr och Erlingmark i backlinjen vid olika tillfällen. Något är inte rätt coachat där. Sen har VW gjort bort sig många gånger också, för vek.

Sen "skapar lägen" gör väl egentligen alla lag i varje match men visst är det sant att vi har missat alldeles för många högkaratiga målchanser i år. Att vi hamnade i en situation där Sargon helt plötsligt var given i startelvan som centerforward är underkänt sportcheferi. Att Farnerud skulle spendera halva säsongen i sjukstugan var heller ingen överraskning.

Citat:
Hur effektiva tränarbyten är kan man ju annars se på AIK.

Chrille känns dock som en helt ok värvning, kommer nog göra en del nytta.

Kouakou känns lovande, han har rätt instinkter i alla fall, han tar de rätta löpningarna och befinner sig i straffområdet som en centerforward ska göra. Sargon tog förmodligen fler löpningar i fel riktning än i rätt riktning. Vilket är absurt.

Slutligen tycker jag också att dagens match på en del vis återigen befäster att det mest effektiva sättet att nyttja vårat material förmodligen är att arbeta mer på försvarsspelet och att fokusera på kontringsspelet, vi är ofta jävligt vassa när vi kontrar. Förra våren är det bästa exemplet på det såklart. Det är när vi hamnar i det här eviga runtrullandet som det går i lås som jag ser det. Frågan är om Poya är villig att acceptera det.
Citera
2020-08-14, 00:34
Medlem
Snart kommer hammarby vara ett av Europas främsta lag igen enligt svenska sportjournalister. Du uppfinner fotbollen på nytt.
Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
SÅ jävla vass trupp har väl ändå inte Göteborg? Mittenlag på pappret. AIK ligger sämre till med en bättre trupp på pappret.
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag vete fan alltså, jag tror att Elfsborg har haft en hel del flyt. Det är många uddamålssegrar så här långt och väldigt många kryss. Visst, det är väl exakt det flytet man ska ha med sig för att fajtas i toppen, men jag tror inte att Elfsborg slutar topp 3.

Har dock gärna fel, ser betydligt hellre dom där uppe än Djurgården till exempel.
Elfsborg hade snudd på osannolikt mycket flax i matchen mot DIF. Utspelade i hela andra halvlek men vinner ändå till slut på grund av ett helt otroligt självmål i 88:e (det är inte en ens bra målchans från elfsborg).
Senast redigerad av Geigerzehler 2020-08-14 kl. 00:44.
Citera
2020-08-14, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det kommer bli skönt när vi får tillbaka en del spelare.

Idag bestod vår bänk av

Tom Amos
Jesper Tolinsson
Koffe Da Graca
Sargon Abraham
Isak Dahlqvist
Adil Titi
Lucas Kåhed

Alltid kul att ha med P19 killar dock, jag hoppas dom blir en viktig del av laget i framtiden.

Ja, samtidigt är det väl ingen skräll direkt att Farnerud och Bjärsmyr är trasiga?

Framförallt Farnerud. Väldigt märklig värvning.

Vidhåller att Poya borde kunna lösa åtminstone en mittenplacering med det där manskapet.
Citera
2020-08-14, 00:36
Medlem
snillet_1s avatar
Sen en annan sak som stör mig är att vi verkar inte ha några intränade löp sista tredjedelen egentligen. När man ser riktigt välcoachade lag så kan man rätt enkelt se mönster i offensiven där vissa löp ska tas omedelbart om bollen är i en viss yta under egen kontroll. Sånt ser jag egentligen aldrig i Blåvitt. Utan allt är för många gånger fixerat vid possession och att vara "runt" motståndarförsvaret.
Citera
2020-08-14, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Sen en annan sak som stör mig är att vi verkar inte ha några intränade löp sista tredjedelen egentligen. När man ser riktigt välcoachade lag så kan man rätt enkelt se mönster i offensiven där vissa löp ska tas omedelbart om bollen är i en viss yta under egen kontroll. Sånt ser jag egentligen aldrig i Blåvitt. Utan allt är för många gånger fixerat vid possession och att vara "runt" motståndarförsvaret.

Ja rörelse utan boll och spel på tredje gubbe måste bli bättre, målet mot HIF var ett väldigt bra exempel på vad jag vill se mer av där Giorgi tar en bra löpning och får en perfekt passning.
Citera
2020-08-14, 01:17
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Exakt det som var min tes om Bahoui också. Du ser ju för guds skull på killen att det där inte är någon som lyfter dig från formsvackor. I ett fungerande lag med grymma medspelare är han dock jättebra såklart.

Det ironiska är ju att den som är bäst lämpad för att hålla kvar aik var den de just gav sparken. Förvånar mig inte om aik gör en sk ”Serie B” och anställer Norling igen. För 1/12 poäng med det spelschemat håller ju inte för BG. Ett fullständigt katastrofalt beslut att ersätta Norling med honom.

Ändå är det forsatt folk i sin enfald som hävdar att Buhuhi minsann hade en mer spännande karriär framför sig och var bättre än Forsberg när de begav sig.

Att den ena tjänar 35 mille per år och är
Landslagspelare och den andra Inhoppare i Ett bottenlag får stå för sig själv.
Citera
2020-08-14, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geigerzehler
Snart kommer hammarby vara ett av Europas främsta lag igen enligt svenska sportjournalister. Du uppfinner fotbollen på nytt.
SÅ jävla vass trupp har väl ändå inte Göteborg? Mittenlag på pappret. AIK ligger sämre till med en bättre trupp på pappret.
Elfsborg hade snudd på osannolikt mycket flax i matchen mot DIF. Utspelade i hela andra halvlek men vinner ändå till slut på grund av ett helt otroligt självmål i 88:e (det är inte en ens bra målchans från elfsborg).

Ifk Göteborg har ändå en av seriens bästa målvakter, Yusuf, Sana, Bjärsmyr, Aiesh, Jakob Johansson, Kharaishvili, Lagemyr osv. Bättre trupp än gnaget i mitt tycke.

Gnagets trupp är gammal och överbetald. Skulle inte vilja ha många därifrån till DIF rent kvalitetsmässigt. Och då har inte vi någon fantastisk trupp.
Citera
2020-08-14, 02:10
Medlem
The-Butchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Och ni är som en skrikig lillebror som kräver uppmärksamhet där i MFFs skugga. Varken mer eller mindre. En HeIFare har ingen talan här.

Nu håller jag ju inte på heif på någotvis förutom när dom möter just er

Skrikig lillebror/granne kallade väl SIR Ferguson Manchester City för 10 år sedan & se vart dom 2 klubbarna står nu
Citera
2020-08-14, 03:54
Medlem
Engelsk-Svenskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Butcher
Nu håller jag ju inte på heif på någotvis förutom när dom möter just er

Skrikig lillebror/granne kallade väl SIR Ferguson Manchester City för 10 år sedan & se vart dom 2 klubbarna står nu
Dock kommer nog inte en shejk köpa upp HIF och pumpa in olje pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in