2020-07-13, 14:20
Medlem
Ambivalens_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MosbiusDesigns
Hur många av de 8 segrarna står sig om man tar bort alla matcher ni tilldömts felaktiga straffar och numerärt överläge?

dif - stil, plast och fusk (och sveriges förmodligen sämsta supportrar)

Haha! Jag var tvungen att kolla upp detta. Whoscored har den statistiken på alla utom en match. Se själv. https://www.whoscored.com/Matches/1436558/Show/Sweden-Allsvenskan-2020-IFK-Gothenburg-Djurgaarden

Under denna vinstsvit har Djurgården inte fått en enda straff eller rött kort med sig förutom gårdagens. Så sammanlagt har IFK Göteborg fått 2 straffar och Djurgården 1 och Djurgården har fått 1 rött med sig. Senast det blev en straff mellan dessa lag i Allsvenskan var 2016 och du kan ju se själv vilket lag som fick den och hur de förvaltade den: https://youtu.be/fyZ7TUsqlqg?t=287

Så svaret på din fråga är att minst 7 av de 8 segrerna skulle stå sig.
Citera
2020-07-13, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
ser ju ut som att han eventuellt halkar om man inte är uppmärksam, han kanske snabbt slängde en blick in i straffområdet för att ha koll på läget ..förståeligt tyvärr.

Ja det är den mänskliga faktorn och jag tycker ju som sagt var att han gör rätt där, han kan inte blåsa på något han inte ser, problemet är ju när dom faktiskt blåser av spelet för saker dom inte kan se, då blir det helt galet. Någon jävla fucked up magkänsla. Rysk roulette.

Man borde införa ett strängare regelverk mot filmningar och förstärkningar. Hade man behandlat det som t ex idrottsdoping med individuella straff, t ex avstängningar på 5 matcher som skulle kunna utdömas i efterhand så skulle vi antagligen slippa väldigt mycket av den skiten. Då tror inte jag att Holmberg skulle fallit som en fura igår utan faktiskt "levt som han lär", och stått upp. Livet hade blivit lättare för domarna också.

Det kommer ju dock inte hända utan istället har det blivit någon slags norm att man skall förstärka och/eller filma för annars är man dum i huvudet. Det har blivit en del av spelet och sporten.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-07-13 kl. 14:30.
Citera
2020-07-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Ingen sportchef. Jens är ”manager” vilket också Janne var.
Är det någon sorts policy IFK Norrköping har?
Citera
2020-07-13, 14:41
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nja, du får helt enkelt lita på att det jag skriver är korrekt. Det VAR oskyldigt. Eftersom flera skrivit om just den matchen ville jag berätta sanningen, helt enkelt.

se t ex klipp här: https://www.youtube.com/watch?v=oif2N63GK5Q

När Varberg gör mål ser man att det sitter en kille i ett träd samt att det står en förbipasserande och kikar in genom en grind. När Blåvitt kvitterar i slutet på första halvlek ser man en bra överblick på antalet vid staketet Det är ca 7 pers (utspridda) plus ett kompisgäng med 12-åringar på ca 10 st som hänger i grupp. Sedan var det väl 2-3 pers till utanför bild nere vid hörnflaggan. Sånt där måste helt enkelt falla under begreppet "oskyldigt" och inget man behöver ha med i någon "lista" över händelser där någonting misskötts. Dessutom är ju parken stängd på matchdagar sedan dess och grinden är täckt, så 12-åringarna och förbipasserande kan inte tjuvkika mer.

Och som sagt positivt att Blåvitts fans skötte det så bra att man inte var på plats. Att signalera "ni kan lita på oss" är superviktigt inför ev kommande utökade gränsdragningar etc. Fans till Mjällby, MFF, Sundsvall, Örebro och Östersund har tvärtom visat att man inte kan lita på att de kommer sköta sig i höst. Blir väldigt fel att dra in ett gäng 12-åringar från Varberg eller Blåvitts ej existerande bortafans på samma "lista" över negativa händelser, liksom.

tillägg: När jag ändå är igång kan jag ju även berätta om den där grinden där en snubbe står när Varberg gör mål. Arrangören kan ju inte hindra folk att stå på allmän plats utanför, men de kan ju förhindra folk från att se något. I just det aktuella fallet skickade man två man inifrån till grinden som helt enkelt ställde sig och skymde sikten om någon tjuvkikare blev ståendes utanför.

SÅ för att det är åtgärdat till nästa gång gör det inget att felet begåtts? Då kan man ju säga detsamma om varje "engångs-grej"...
Stå på allmän plats? Så det vore okej om vi samlades på cykel&gångbanan utanför Gamla och vrålade då?

Citat:
Ursprungligen postat av Adde1234
Nja, trodde han blandade ihop grundskolan med lågstadiet.

Som en sa, ironi verkar inte gå hem va? Det är klart Söder precis gick ut lågstadiet då, han håller ju på med åttans barnkunskap nu!

Citat:
Ursprungligen postat av MangoChutney
Idag har vi sett två allsvenska domare i farten som knappast håller allsvensk nivå. De borde degraderas till div 1-domare, det var den nivå de synes hålla.

För att ta det där lite mer seriöst, var det inte iår domare verkligen kunde flyttas mellan serierna beroende på prestation?
Att om t.ex. en allsvensk domare varit för usel i några matcher flyttas han helt sonika ner ett pinnhål till superettan och om en superettan domare visar sig vara bra (fan tro't eftersom ingen domare är bra) kan denne flyttas upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodimusprime
Du frågar om en göteborgare kan gnälla? En göteborgare skulle kunna komma på något sätt att gnälla om den så precis hade vunnit eurojackpot och vunnit nobelpriset samtidigt.

Det är klart vi gnäller om vi vinner eurojackpot och nobelpriset samtidigt, du fattar inte hur ofantligt tråkigt det är på en nobelmiddag och hur tråkigt det är med all uppmärksamhet när man vunnit nobelpriset...

Beträffande matchen igår så var ju straffen galen, medan utvisningen inte var så mycket att säga om. Det är i ett läge där det alltid blåses av och blir rött kort.
Man kan snacka om att vi också fick straffar men den första kom ju när matchen redan stod 0-2 och det redan var kört så det haltar ju.
Sedan fattar jag inte varför Giorgi skulle lägga den, han brände ju ifjol och inte bara en gång, nu måste han verkligen vara väck från straffarna i framtiden.
Sedan skall man dock säga att vi ändå hade chans på 2-2 men jisses vad det hade varit en skräll sett till hur det såg ut. Dessutom ett redigt underbetyg till DIF att vi släpptes in så i matchen med en man mindre och med 120 minuter i benen så sent som i torsdags medan dif vilat en vecka...
Citera
2020-07-13, 14:44
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det är den mänskliga faktorn och jag tycker ju som sagt var att han gör rätt där, han kan inte blåsa på något han inte ser, problemet är ju när dom faktiskt blåser av spelet för saker dom inte kan se, då blir det helt galet. Någon jävla fucked up magkänsla. Rysk roulette.

Man borde införa ett strängare regelverk mot filmningar och förstärkningar. Hade man behandlat det som t ex idrottsdoping med individuella straff, t ex avstängningar på 5 matcher som skulle kunna utdömas i efterhand så skulle vi antagligen slippa väldigt mycket av den skiten. Då tror inte jag att Holmberg skulle fallit som en fura igår utan faktiskt "levt som han lär", och stått upp. Livet hade blivit lättare för domarna också.

Det kommer ju dock inte hända utan istället har det blivit någon slags norm att man skall förstärka och/eller filma för annars är man dum i huvudet. Det har blivit en del av spelet och sporten.
jag kan hålla med, även om det blir svårt att upprätthålla en rättvis bedömning. Men om hockeyn kan ha bedömning om goalie interference och huvudtacklingar så kan fotbollen ha det om filmningar.

det har ju smugit sig in lite i hockeyn också men där funkar det ju så att om ngn filmar i NHL så får de försvara sig därefter, alternativt bli jagade varje byte. där är det ju enkelt, ett par minuter i båset för båda elr flera andra. det är ju en ngt omvänd retorik kontra fotbollen med direktstraff och att man faktiskt får slåss.... så därför anser även jag att det vore rimligt med 1-3 matchers avstängning retroaktivt (inkl automatisk avstängning i nästa möte mellan lagen om de har ett möte kvar).
Citera
2020-07-13, 14:53
Medlem
Citat:
jag kan hålla med, även om det blir svårt att upprätthålla en rättvis bedömning. Men om hockeyn kan ha bedömning om goalie interference och huvudtacklingar så kan fotbollen ha det om filmningar.

det har ju smugit sig in lite i hockeyn också men där funkar det ju så att om ngn filmar i NHL så får de försvara sig därefter, alternativt bli jagade varje byte. där är det ju enkelt, ett par minuter i båset för båda elr flera andra. det är ju en ngt omvänd retorik kontra fotbollen med direktstraff och att man faktiskt får slåss.... så därför anser även jag att det vore rimligt med 1-3 matchers avstängning retroaktivt (inkl automatisk avstängning i nästa möte mellan lagen om de har ett möte kvar).

Det kommer ju inte hända, men om ett bestraffningssystem hade funnits så hade det i princip tvingat fram ett spelarbeteende som gör att alla skulle försöka undvika att åka dit på det. Bedömningarna hade blivit lättare att göra både för domare i realtid och för en disciplinnämnd i efterhand för spelare hade ansträngt sig för att stå på benen.

Nu är det så skruvat så att jag t ex tycker att en sådan som Aiesh måste börja filma/förstärka mer, det hade han antagligen tjänat på.
Citera
2020-07-13, 14:58
Avslutad
Citat:
rött kort var ändå ok va?

Det röda kortet är bedrövligt. Det är knappt någon kontakt alls och den lilla kontakten som sker beror på Holmberg. Kaspar är en clown.
Citera
2020-07-13, 15:00
Medlem
0174Affes avatar
Det skulle vara intressant att veta den ekonomiska situationen i dom olika klubbarna nu efter 7 omgångar utan publik. Misstänker att det är väldigt knapert i mångas plånböcker nu.
Citera
2020-07-13, 15:11
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det röda kortet är bedrövligt. Det är knappt någon kontakt alls och den lilla kontakten som sker beror på Holmberg. Kaspar är en clown.
ok, tycker ändå han måste ta det..svårt att kräva att domaren ska släppa den.
Citera
2020-07-13, 15:16
Medlem
Det skall bli intressant att se vad vi har för backlinje mot HIF. Bjärsa är trött, Calisir och Da Graca skadad, iaf tills andra nyheter når oss, Tolinsson avstängd, Wikström nyligen återkommen och fullständigt matchotränad... om inget förändras till dess blir det väl att köra som i andra halvlek, 2 mittfältare... Titi och Erlingmark?

Gissar på att Bjärsa dock kommer spela.
Citera
2020-07-13, 15:26
Medlem
Ambivalens_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0174Affe
Det skulle vara intressant att veta den ekonomiska situationen i dom olika klubbarna nu efter 7 omgångar utan publik. Misstänker att det är väldigt knapert i mångas plånböcker nu.
Stockholmsklubbarna har ju dock lyckats få in pengar för de flesta säsongskorten. Till exempel Djurgården har kunnat behålla 88% av säsongskortsinkomsten (https://fotbolldirekt.se/2020/07/01/djurgardens-tacksamhet-sa-manga-avstod-ersattning). Jag vet inte hur övriga lag klarat sig där?
Citera
2020-07-13, 15:27
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Är det någon sorts policy IFK Norrköping har?

Policy vet jag inte, men det är så man har valt att jobba. Började med att Janne växlade upp från huvudtränare till manager, och sedan har Jens fått ta över den rollen.

Det bottnar väl i att Peter Hunt tyckte det var bättre med en snubbe som styr istället för två med olika viljor, visioner etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in