2019-12-13, 22:14
Medlem
Hej jag skulle uppskatta om nögon kunde förklara följande begrepp tydligt.

1. Legalitetsprincipen.

2. Vigilant.

3. Envarsgripande.

4. Lagabefogenhet.

5. Vad kallar man en bestämmelse som är antingen i lag eller avtal.

Utöver undrar jag om om vad man fokuserar mestadels på inför det teoretiska testet när man ska bli ordningsvakt. Tror inte det ska va några bekymmer alls att fixa det. Men hittar inte någonstans på nätet där man eventuellt kan få tag på gamla tester eller liknande varför? Om det är andra viktiga begrepp som jag behöver kunna sätter jag stort pris på det.

Tack.
Citera
2019-12-13, 23:24
Medlem
Du frågar om en sak i rubriken, och sedan något helt annat i din frågeställning. Vad gäller? Och om du ska bli ordningsvakt, är det kanske inte en bra idé om du själv tar och skaffar dig och öppnar den bok eller de böcker som du förväntas läsa? Alla svaren går ju dessutom att googla. Hur svårt ska det vara? Det kommer inte att bli någon bra ordningsvakt av dig. Det kan jag säga redan nu.
Citera
2019-12-13, 23:29
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parisian
Hej jag skulle uppskatta om nögon kunde förklara följande begrepp tydligt.

1. Legalitetsprincipen.

2. Vigilant.

3. Envarsgripande.

4. Lagabefogenhet.

5. Vad kallar man en bestämmelse som är antingen i lag eller avtal.

Utöver undrar jag om om vad man fokuserar mestadels på inför det teoretiska testet när man ska bli ordningsvakt. Tror inte det ska va några bekymmer alls att fixa det. Men hittar inte någonstans på nätet där man eventuellt kan få tag på gamla tester eller liknande varför? Om det är andra viktiga begrepp som jag behöver kunna sätter jag stort pris på det.

Tack.
Gick kursen för 25 år sen, och då var det ett skrivtest där man skulle berätta om sitt liv. Från första minne man hade till den dagen man satt på testet. Man fick ett A4 papper, och hämta fler om man ville.
De som hämtade fler el. skriv på baksidan fick inte påbörja kursen. ( varför? För att man inte klarar av att redogöra kortfattat )
Sen blev jag intervjuvad av två kriminalkommisarier, en å en.
Därefter fick jag besked om jag kom in

Fokusera på
*lagen om ordningsvakter
*LOB
*PL13
*PL10
*BRB
*RB
Citera
2019-12-14, 02:47
Medlem
Okej, ordningsvakt är jag inte, men förklaring till några av begreppen:
Legalitetsprincipen innebär att när du gör ett ingripande måste det finnas ett lagstöd för ingripandet.
Envarsgripande är något var och en har rätt att göra. Det är rätten att gripa någon för ett brott som ska ha fängelse i straffskalan, det ska vara på bar gärning eller flyende fot, alternativt får man även envarsgripa någon som är efterlyst för brott. RB 24:7.
Laga befogenhet är "kvarhållandevåld", rätten att använda försvarligt våld efter ett gripande för att hindra den gripne från att fly eller stöka eller för att hindra tredje person från att hjälpa den gripne. BrB 24:2.
Den väsentliga skillnaden mellan nödvärn och nöd är att nödvärn avser att stoppa ett brottsligt angrepp, nöd avser att avvärja en icke brottslig fara.
Citera
2019-12-15, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modersvea87
Okej, ordningsvakt är jag inte, men förklaring till några av begreppen:
Legalitetsprincipen innebär att när du gör ett ingripande måste det finnas ett lagstöd för ingripandet.
Envarsgripande är något var och en har rätt att göra. Det är rätten att gripa någon för ett brott som ska ha fängelse i straffskalan, det ska vara på bar gärning eller flyende fot, alternativt får man även envarsgripa någon som är efterlyst för brott. RB 24:7.
Laga befogenhet är "kvarhållandevåld", rätten att använda försvarligt våld efter ett gripande för att hindra den gripne från att fly eller stöka eller för att hindra tredje person från att hjälpa den gripne. BrB 24:2.
Den väsentliga skillnaden mellan nödvärn och nöd är att nödvärn avser att stoppa ett brottsligt angrepp, nöd avser att avvärja en icke brottslig fara.

Tack men tycker inte du förtydliga skillnaden mellan nödrätt och nödvärn så bra än.
Citera
2019-12-15, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Modersvea87

Direkt fel; Laga befogenhet är som det låter; du har befogenheter enligt lag att vidtaga vissa åtgärder. Detta kan vara att bruka våld enligt PL§10, det kan vara att tillrättavisa en elev enligt Skollag 5kap, det kan vara att belägga en bil med körförbud enligt Fordonslagen osv. Begrepper har inget med kvarvarandevåld att göra.

Citat:

Nöd och nödvärn har samtydiga betydelser: Nöd innebär att du får vidtaga åtgärder för att rädda en person eller egendom som befinner sig i nöd, så länge som du inte utsätter någon annan för nöd eller fara över den fara som du skall rädda den nödställde från. Du får således bryta ett ben på ett barn för att få ut barnet ur ett brinnande hus, även om detta skulle rendera i barnmisshandel, vållande till kroppsskada etc. Men du får inte döda ett annat barn för att få ut barn 1.

Nödvärn är att du får sätta dig själv i värn i händelse pågående eller hot om nöd och brottsligt angrepp. Du får således avvärja t.ex. en misshandel mot dig själv eller mot någon annan utan att själv dömas till ansvar för dina egna brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in